eiken tafel

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo allemaal,

Ik wil een eiken tafel maken van 160 x 160cm. De dikte van het blad zou +-35mm worden en de verbindingen zouden met domino's gebeuren (verlijmen paneel). Onder het tafelblad zou ik een frame maken waaraan het tafelblad zou vastgevezen worden van onderuit (met te grote gaten zodat het hout nog kan werken).Dit frame zou 1 geheel vormen met de liggers die de poten verbinden (8 x 3cm). Alles zou met domino's verbonden worden. Nu is mijn vraag: de poten (10 x 10 cm, zou ik ze maken door verschillende planken aan elkaar te lijmen (massief) of gebruik ik 4 planken (4cm dik) die ik allen in verstek zaag en aan elkaar verbind met domino's? En zou het voldoende zijn om de liggers aan de poten te verbinden met een drietal domino's per kopse kant? Daarvoor zou ik natuurlijk de zwaarste domino's gebruiken.
Alvast bedankt voor jullie mening!

Sébastien
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik vind het nogal omslachtig om met mijn bovenfrees passende pen en gat verbindingen te maken en bezit een dominofrees die deze heel eenvoudig, snel, en passend maakt. Vandaar...
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik zou de poten samenstellen uit 4 delen van +/- 20 mm dik, dus hol laten. Scheelt gewicht, materiaal en bij goed verlijmen de kans op kromtrekken minimaal.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Als je de poten massief van verschillende planken maakt, kan je uit de middelste plank een inkeping zagen.
Daarna verlijm je de planken aan elkaar en heb je al je gat voor een pen en gat verbinding.
Dan hoef je alleen een pen aan de liggende delen te frezen/zagen.

Groeten, Raymond
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik zou de poten samenstellen uit 4 delen van +/- 20 mm dik, dus hol laten. Scheelt gewicht, materiaal en bij goed verlijmen de kans op kromtrekken minimaal.
Ik ben ook een buitentafel aan het maken met holle poten ,mar weet niet precies hoe ik het horizontale onderframe aan de poten moet bevestigen.?
Wellicht weet iemand een goede stevige oplossing.
Dank
Simon
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.