Spantang geklemd

bernad

Actieve deelnemer
18 jun 2010
118
12
Vlaamse Ardennen
denkoning.be
Beste collega's houtbewerkers,

Dacht gisteren mijn bovenfrees te gebruiken en moest daarom eerst het freesje veranderen.
Tot mijn verbazing moest ik vaststellen dat de frees niet te verwijderen viel en klemvast zat in de spantang.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ?
Prettig eindejaar

Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Spanmoer verder losdraaien? "Twee keer losdraaien" net als op het filmpje.

Had zelf dit weekend dat de spanmoer helemaal los ging, maar dat de (12mm) spantang en frees muurvast bleef zitten. Heb ze met een schroevedraaier en hamer voorzichtig losgetikt. Moet geen gewoonte worden...
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat is bij mijn Bosch POF1400 altijd zo. Ik heb er zelfs nieuwe spantangetjes voor aangeschaft, maar de freesjes blijven klemmen.

Op zich valt de ellende mee: moer losdraaien, met de hand verder draaien tot hij weer stroef loopt en dan weer een slagje met de sleutel. Vervolgens kan ik de frees er uit trekken. Raar maar ach, het geeft wel karakter aan het apparaat.

Groet, Rob.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
freesje een tikje 'verder naar binnen' geven, dan lossen de conische delen?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dat is bij mijn Bosch POF1400 altijd zo. Ik heb er zelfs nieuwe spantangetjes voor aangeschaft, maar de freesjes blijven klemmen.

Op zich valt de ellende mee: moer losdraaien, met de hand verder draaien tot hij weer stroef loopt en dan weer een slagje met de sleutel. Vervolgens kan ik de frees er uit trekken. Raar maar ach, het geeft wel karakter aan het apparaat.

Groet, Rob.

Dat is zo ontworpen, tenminste bij Festool. Op deze manier komt na het overwinnen van de tweede keer klemmen de frees los, hij wordt er met de spanbus een klein beetje uitgetrokken. Dat is dan weer gedaan om te verhelpen dat freesjes die helemaal tot op de bodem in de spantang worden geduwd en dan vastgedraaid ook weer te kunnen lossen. Op de FOG staat vast nog wel een uitgebreidere uitleg.

Groet, Karel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Met een goedkoop setje heb ik daar ook regelmatig last van, de schachten nagemeten met een schuifmaat en daar bleken behoorlijke afwijkingen in te zitten voor in de metaal. Freesje niet tot op de bodem van de as monteren, maar 1 tot 2 mm hoger. Dan kan je er altijd een tik opgeven om te laten lossen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat is zo ontworpen, tenminste bij Festool. Op deze manier komt na het overwinnen van de tweede keer klemmen de frees los, hij wordt er met de spanbus een klein beetje uitgetrokken. Dat is dan weer gedaan om te verhelpen dat freesjes die helemaal tot op de bodem in de spantang worden geduwd en dan vastgedraaid ook weer te kunnen lossen. Op de FOG staat vast nog wel een uitgebreidere uitleg.

Groet, Karel.

Bij Bosch weten ze dat in ieder geval niet, als ze het expres gedaan hebben :D Via mijn leverancier kreeg ik het advies om andere spantangen te monteren "want die zullen wel versleten zijn". Of de leverancier vond het een goede manier om zijn omzet in spantangen te verhogen, dat kan natuurlijk ook!

Enfin, ik ben er inmiddels helemaal aan gewend. Zal toch binnenkort eens op die FOG site rond gaan neuzen, merk dat er ook veel info staat voor niet-Festool gebruikers.

Groet, Rob.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Heb dat een paar maand terug ook gehad (moet ook nog ergens een onderwerp van zijn hier), na heel veel voorzichtig tikken en het koelen van het freesje is ie eruit gekomen.

Voor het koelen heb ik HG kauwgumverwijderaar gebruikt, bij meeste supermarkten en of bouwmarkten wel te krijgen
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Heb ik ook weleens, ook bij festool, deze moet je inderdaad 2 x losdraaien, is een extra veiligheid. Een klein tikje met de steeksleutel die ik ook gebruik voor losdraaien en de frees valt eruit. Komt door een nette passing en wat stof ertussen.

Ik zou geen wd 40 gebruiken, dan kan de frees gaan draaien in de spontane en wd 40 zal zorgen voor aankoeken van stof....

Cas
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Frees gaat idd niet draaien met WD40 erop, deze is namelijk niet elektrisch geleidend. Wij gebruiken het ook om printplaten schoon te maken.
 

WR1944

Oud hout
Dit onderwerp is zeker al een keer eerder aan bod geweest op dit forum. Dat muurvast zitten van freesjes komt omdat de freesjes eerst tot op de bodem worden in gelaten en dan worden vast geklemd. Daarmee wordt de frees knetterstijf op de bodem gedrukt. Als je de frees plaatst moet je die altijd minstens een millimeter van de bodem vrij houden. Sommige bovenfrezen hebben een rubberen O-ring op de bodem om wat ruimte onder de frees te houden. Je kan natuurlijk zelf ook een passende O-ring plaatsen.
Dat in twee keer losdraaien van freesjes bij o.a. Festool komt omdat de konus in de schacht geklemd blijft bij het losdraaien. Door iets verder te draaien trek je de konus uit de schacht en zit de frees los.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.