Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Spantang geklemd

Spantang geklemd

Beste collega's houtbewerkers,

Dacht gisteren mijn bovenfrees te gebruiken en moest daarom eerst het freesje veranderen.
    Tot mijn verbazing moest ik vaststellen dat de frees niet te verwijderen viel en klemvast zat in de spantang.
    Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ?
    Prettig eindejaar

Bert
    Laatst gewijzigd door jaap; 02-01-14 om 09:15.

WD40 spuiten laten inwerken en dan proberen?

Hoi Bert,

Ik kwam dit filmpje tegen op Youtube
    https://www.youtube.com/watch?v=MrBsS34AUNc

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Spanmoer verder losdraaien? "Twee keer losdraaien" net als op het filmpje.

Had zelf dit weekend dat de spanmoer helemaal los ging, maar dat de (12mm) spantang en frees muurvast bleef zitten. Heb ze met een schroevedraaier en hamer voorzichtig losgetikt. Moet geen gewoonte worden...
    Laatst gewijzigd door Bijtel; 31-12-13 om 11:38.

Dat is bij mijn Bosch POF1400 altijd zo. Ik heb er zelfs nieuwe spantangetjes voor aangeschaft, maar de freesjes blijven klemmen.

Op zich valt de ellende mee: moer losdraaien, met de hand verder draaien tot hij weer stroef loopt en dan weer een slagje met de sleutel. Vervolgens kan ik de frees er uit trekken. Raar maar ach, het geeft wel karakter aan het apparaat.

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

freesje een tikje 'verder naar binnen' geven, dan lossen de conische delen?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heckemann Bekijk Berichten
    Dat is bij mijn Bosch POF1400 altijd zo. Ik heb er zelfs nieuwe spantangetjes voor aangeschaft, maar de freesjes blijven klemmen.

Op zich valt de ellende mee: moer losdraaien, met de hand verder draaien tot hij weer stroef loopt en dan weer een slagje met de sleutel. Vervolgens kan ik de frees er uit trekken. Raar maar ach, het geeft wel karakter aan het apparaat.

Groet, Rob.
    Dat is zo ontworpen, tenminste bij Festool. Op deze manier komt na het overwinnen van de tweede keer klemmen de frees los, hij wordt er met de spanbus een klein beetje uitgetrokken. Dat is dan weer gedaan om te verhelpen dat freesjes die helemaal tot op de bodem in de spantang worden geduwd en dan vastgedraaid ook weer te kunnen lossen. Op de FOG staat vast nog wel een uitgebreidere uitleg.

Groet, Karel.

Met een goedkoop setje heb ik daar ook regelmatig last van, de schachten nagemeten met een schuifmaat en daar bleken behoorlijke afwijkingen in te zitten voor in de metaal. Freesje niet tot op de bodem van de as monteren, maar 1 tot 2 mm hoger. Dan kan je er altijd een tik opgeven om te laten lossen.
    sometimes you just need a bigger hammer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houtenklaas Bekijk Berichten
    Dat is zo ontworpen, tenminste bij Festool. Op deze manier komt na het overwinnen van de tweede keer klemmen de frees los, hij wordt er met de spanbus een klein beetje uitgetrokken. Dat is dan weer gedaan om te verhelpen dat freesjes die helemaal tot op de bodem in de spantang worden geduwd en dan vastgedraaid ook weer te kunnen lossen. Op de FOG staat vast nog wel een uitgebreidere uitleg.

Groet, Karel.
    Bij Bosch weten ze dat in ieder geval niet, als ze het expres gedaan hebben Via mijn leverancier kreeg ik het advies om andere spantangen te monteren "want die zullen wel versleten zijn". Of de leverancier vond het een goede manier om zijn omzet in spantangen te verhogen, dat kan natuurlijk ook!

Enfin, ik ben er inmiddels helemaal aan gewend. Zal toch binnenkort eens op die FOG site rond gaan neuzen, merk dat er ook veel info staat voor niet-Festool gebruikers.

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Heb dat een paar maand terug ook gehad (moet ook nog ergens een onderwerp van zijn hier), na heel veel voorzichtig tikken en het koelen van het freesje is ie eruit gekomen.

Voor het koelen heb ik HG kauwgumverwijderaar gebruikt, bij meeste supermarkten en of bouwmarkten wel te krijgen

Forum Rechten