Li-ion of Ni-cad?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De Nicad batterijen van mijn Makita accuboor zijn echt op. Bijna geen kracht meer en erg snel leeg. Dus het wordt tijd voor iets nieuws. Nu zie je overal Li-ion accus maar ik lees ook wel eens dat Nicad veel degelijker zou zijn en langer mee gaan. Wat is jullie ervaring?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Nicad is goedkoop en als je je aan de laadvoorschriften houd gaat het lang mee. Voor een oudere gebruikte machine lijkt me dit de beste keuze. Li-ion is duur, je hebt er een andere lader voor nodig ,die is ook duur. Vaak passen de moderne li-ion batterijen niet op de oudere modellen schroefmachines. Als je nieuw koopt en de machine veel gebruikt kan li-ion een goede keuze zijn.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Nicad is naar mijn ervaring matig, maar werkt prima, nimh is al beter, li ion geen idee = duur ( li-ion van blackendakker zal vast slechter zijn dan festoel)
als je tevreden bent met je makita dan kan je naar de accudokter gaan (er zit vast ook wel eentje bij jouw in de buurt) bij mijn kleine 1,2 ah hitatsjie kost dat 38 euro
http://www.batgroningen.nl/
staat wel nuttige info op de site.
hij geeft je bij een gereviseerde accu een info blad met do' en don'ts van alle verschillende type accus, helaas niet op zn site.
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Heb zelf een makita boormachine 14,4 volt 3 ampère, dit is een li-ion.
Toen ik ca. 2 jaar geleden deze, tevens mijn eerste boormachine kocht wilde ik meteen een goede kopen.
Het voordeel van li-ion is dat je hem altijd ik de lader kan doen en de accu er niet slechter van wordt. Tevens kan je ze als het vriest gewoon opladen, bij NiMH is dit niet mogelijk. Tevens zit er in een li-ion meer power, ze gaan langer mee en ze laden sneller.
Als je bereid bent om een nieuwe body te kopen zou ik een kopen waar li-ion in kan.

groeten Jitze
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Hét belangrijkste voordeel aan LiIon en LiPo batterijen is naar mijn mening dat ze ook wanneer ze niet gebruikt worden hun lading niet verliezen. Althans veel minder snel dan NiCad of NiMh. Een NiCad of NiMh batterij die je 100% geladen in de kast legt is 6 maanden later gewoon leeg en moet je herladen. Een Lithium batterij echter heeft na een jaar niet gebruiken nog steeds 80%+ van zijn lading over.

Nu heb je tegenwoordig ook wel LSD-batterijen (Low Self Discharge) die datzelfde gedrag vertonen.

Als je je machines dagelijks of meermaals per week gebruikt zal je hiertussen niet zoveel verschil merken, maar als je - zoals ik - een bepaalde machine soms wel eens ettelijke weken niet gebruikt is er niets zo vervelend als er net dàn achterkomen dat ze leeg zijn en eerst 12h moeten laden.

En dat brengt me bij punt 2: over het algemeen zijn Lithium batterijen ook veel beter bestand tegen snel laden, en zijn ze dus na een uurtje of 4 weer helemaal op peil, waar dat bij een NiCad of NiMh veel minder is.

Ook heeft een Lithium batterij een beter vermogenverloop geloof ik, ze levert volle vermogen tot het einde en is dan leeg, waar een NiCad al een tijdje voor het einde steeds minder vermogen heeft. Een NiMh heeft daar minder last van.

Ik ben in elk geval groot voorstander van Lithiumbatterijen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik zag ergens nog een mogelijkheid. Je kan die Nicad cellen los kopen en voor een handige jongen zou het mogelijk moeten zijn om die in de boormachine acuuhouders te prutsen. Dat moest ik ook maar eens onderzoeken. De boormachine zelf is prima
 

piefon

Nieuw lid
3 jul 2011
20
0
Ik heb een aantal jaren geleden een project gedaan op school. Hier was het doel om een batterijbeheersysteem te ontwerpen en bouwen. Dit voor gewone oplaadbare batterijen (AAA, AA, C en D) en andere soorten batterijen met eigen lader.
De bedoeling van het batterijbeheersysteem was dat batterijen aangesloten op dit systeem altijd opgeladen zouden zijn. Hiervoor moest er dus een en ander opgezocht worden over verschillende types van oplaadbare batterijen.

1.2.2 Oplaadbare batterijen
Bij een oplaadbare batterij zijn de chemische processen wel omkeerbaar. Door het aanleggen van een elektrische spanning kan men elektronen in de andere richting doen stromen en zullen de chemische reacties daardoor omgekeerd verlopen: er wordt dus energie opgeslagen in de batterij.
De oplaadbare batterijen kunnen onderverdeeld worden in verschillende types:

1.2.2.1 Nikkelcadmium (NiCd)
De eerste types van oplaadbare batterijen waren de nikkelcadmiumbatterijen. Deze batterijen, met een leverbare spanning van 1,2 volt, kunnen in sommige toepassingen met gemak een traditionele (niet-oplaadbare) batterij vervangen. Hierbij denken we vooral aan zaklampen. Voor andere toepassingen die wat meer eisen stellen aan het soort batterij (zoals een digitale camera) zijn deze batterijen niet meer zo geschikt aangezien ze de nodige 1,5 volt niet kunnen leveren.
Een ander nadeel van de nikkelcadmiumbatterij is dat de cellen last hebben met het geheugeneffect. Dit treedt op als er gasbelletjes op de platen van de batterij terechtkomen, wat kan gebeuren als de batterij gedeeltelijk ontladen is. Hierdoor wordt de capaciteit van de batterij kleiner. Dit effect kan wel min of meer vermeden worden door de batterijen eerst volledig te ontladen vooraleer ze op te laden.
Overigens worden nikkelcadmiumbatterijen steeds minder gebruikt vanwege de grote giftigheid.

1.2.2.2 Nikkelmetaalhydride (NiMH)
Nikkelmetaalhydridebatterijen zijn oplaadbare batterijen op basis van nikkel en een metaalhydride in plaats van cadmium (zoals bij de NiCd-batterij). De NiMH-batterij gebruikt een waterstofabsorberende legering voor de negatieve elektrode in plaats van cadmium. Net als in NiCd-cellen is de positieve elektrode van nikkel-oxyhydroxide.
Voordelen van een NiMH-cel is dat deze twee tot drie maal zoveel energie kan opslaan als een NiCd-batterij van dezelfde afmetingen en ze minder last heeft van het geheugeneffect.
NiMH-batterijen kunnen echter minder goed tegen lage en hoge temperaturen: bij lage temperaturen verliest de batterij zijn lading en bij hoge temperaturen raakt de batterij beschadigd. Bij welke temperatuur dat gebeurt, hangt sterk af van het merk en de kwaliteit.
Bij goed gebruik gaat de NiMH-batterij veel langer mee dan een NiCd-batterij. Een ander belangrijk voordeel ten opzicht van NiCd is dat er geen gebruik gemaakt wordt van het (giftige) cadmium.

1.2.2.3 Lithium-ion (Li-ion)
De Li-ion-batterij kan meer lading bevatten dan de NiCd- en de NiMH-batterij. Per kilogram accu kan de grootste hoeveelheid energie opgeslagen worden (140 Wh/kg). Bij een testopstelling kan de Li-ionbatterij veel vaker opgeladen worden, dan andere types. Een duurdere constructie met een polymeer heeft nog betere eigenschappen. De vermogensdichtheid ligt dan nog een stuk hoger: 300 Wh/kg. Dat betekent dat er veel energie in korte tijd geleverd kan worden.
In de praktijk blijkt de Li-ion echter kwetsbaar. Bij veel apparaten zit een Li-ionaccu vast ingebouwd. Indien de batterij stuk gaat, is het niet altijd rendabel om nog een nieuwe accu te kopen. Vanwege de chemische samenstelling is het mogelijk dat Li-ioncellen bij een defect tot zelfontbranding komen. Maar wanneer men de originele lader gebruikt en de batterij gebruikt wordt waarvoor ze bedoeld is, is de kans op schade zeer klein.
Een (minder bekend) nadeel is dat de Li-ioncellen hun capaciteit al beginnen te verliezen, onmiddellijk nadat ze gefabriceerd zijn. Bij 25 graden Celsius is dit ongeveer 20% per jaar en dit loopt op bij hogere temperaturen. Door dit effect gaan batterijen, van bijvoorbeeld laptops, maar 3 tot 5 jaar mee.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zoals in de tekst hier boven staat is Li ion het beste voor intensief gebruikte machines, de levensduur hang niet zo zeer af van het gebruik maar eerder van de leeftijd. Blijven dus een jaar of 3 minimum goed voor intensief gebruik.

voor een hobby gebruiker misschien niet het goedkoopste op lange termijn, bij een prof maakt dat minder uit, de andere voordelen van Li ion wegen veel zwaarder door.

Met Nimh batterijen heb ik goede ervaring, ik had ergens rond het jaar 2000 één van de eerste Canon digitale cameras gekocht en daarbij 4 energyzer oplaadbare nimh batterijen.
De camera was na een paar jaren stuk maak die zelfde batterijen gebruik ik nog dagelijks in mijn gehoorbeschermer met ingebouwde radio!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Het meeste is al gezegd. Een groot voordeel van Li-ion is dat de accu (en dus de machine) veel lichter is. Staat ook in de quote van piefon.

Bij NiCd moet je eigenlijk altijd twee accu's hebben, omdat je ze beter niet bijlaadt. Het enige echte voordeel van dit type vind ik dat het goedkoper is, maar dat ben je na een tijdje toch vergeten.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Het staat er wel als je tussen de regels door leest, maar toch maar even klip en klaar.:

NiCd en Nimh (aanzienlijk minder) hebben last van een geheugen effect, als je deze oplaadt terwijl ze nog niet leeg zijn daalt daarmee de capaciteit van de accu. Dit is niet of vrijwel niet het geval bij Li-Ion accu's.


Bij het aanschaffen van mijn duiklamp had ik ook de keuze tussen li-ion en NiMH. Uiteindelijk kwam het op neer dat als je de accu niet altijd even intensief gebruikt (dagelijks/wekelijks) het eigenlijk zonde is om een Li-Ion accu te kiezen. Doordat deze langzaam zijn capaciteit verliest gaat deze uiteindelijk korter mee dan de Nimh accus, mits je hierbij de gebruikersvoorschriften goed volgt. Ook als de Nimh accu voor langere tijd volledig zonder lading staat heeft dit een negatief effect op de capaciteit. Dus zaak is wel dat je deze met enige regelmaat volledig ont- en vervolgens oplaadt.

Persoonlijk zou ik echter, ook bij (on)regelmatig hobbygebruik kiezen voor Li-ion, de voordelen van het gewoon bij kunnen laden en niet met een half lege accu een klus te hoeven beginnen, vind ik enorm! En het prijsverschil ben je inderdaad al snel vergeten :D
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
In de praktijk is Li-ion naar mijn mening veel prettiger in gebruik. NiCd begin ik niet meer aan NiMH kan bij sporadisch maar wel regelmatig gebruik praktisch zijn. Denk dat het waarom bovenstaand al prima toegelicht is.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik heb de oude accus eens goed bekeken en die zijn niet echt makkelijk uit elkaar te halen. Dus ik heb in een vlaag van luiheid maar twee nieuwe besteld bij zo'n accu restauratie bedrijf op Internet. Dat kost me dan 80 euro maar daar kan ik dan hopelijk weer een paar jaar mee vooruit.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik heb inmiddels al een tijd mijn Panasonic accutol in huis.......en zelfs na weken had ik 'm ff nodig en volle bak vermogen nog.

Wat een verademin na jaren nicad Bosch tollen, je weet wel, die altijd in de aaniding zijn bij de bouwmarkt. Voor dat geld (25% sticker etc) een prima koop en altijd plezierig meegewerkt.

maar ik wet nu wat een stapje omhoog doet voor zo machine.

bevalt me prima die LiIon tol dus
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.