ferm bovenfrees probleem

sandoz

Nieuw lid
17 nov 2009
1
0
sinds kort heb ik zon ferm bovenfrees
Die heeft een enkele frees goed doorstaan, en dat zag er goed uit
Nu heb ik dit weekend mijn eerste echte freeswerk willen doen, schijnbaar ging er iets niet goed(te diep>)want de frees kwam uit de spantang en zat vast in het hout, en de spanmoer zat los

Nu wilde ik deze weer aandraaien, maar de moer pakt niet meer goed op de schroefdraad...
Is dat een bekend probleem van die ferm dingen? Ik weet dat het geen topkwaliteit is, daar wil ik het niet over hebben.
Die moer zit er ook vrij los op, ipv strak op de schroefdraad
 

ROBERT

Nieuw lid
6 nov 2009
1
0
de toleranties waarmee het apperaat gemaakt word zijn ongeveer hetzelfde als de bouw van een flatgebouw schroefdraad is waarschijnlijk dol gedraaidt of beschadicht i.v.m. te grote moer :(
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Controleer de schroefdraad op je freesas met een lop. Als deze nog goed is kan je wellicht een nieuwe spantang kopen. Is deze niet goed dan kan je je Ferm weggooien. En het is levensgvaarlijk om met slechte schroefdraden door te frezen.

De oorzaak is wellicht belangrijke regels die je niet kent of bent vergeten. Je schreef dat je nogal diep zat.

1. Een frees moet je goed inspannen. meestal staat er op de schacht van een freesje een markering tot hoe ver hij ingespannen moet zijn. Zo niet dan moet je toch wel zeker minimaal 2/3 van de schacht inspannen. Het nadeel hiervan is dat maar zo diep kan komen met je frees. Wil je dieper dan moet je maar en frees kopen met een langere freeskop.

2. Frezen in de diepte doe je in gangen. Dat doe je dus nimmer in een keer de volledige diepte. Er komt dan zoveel spanning op je frees te staan dat het een hoog risico geeft op breuk van de frees en hij verbrand heel snel. gewoon nette gangen maken van hooguit 0,5 cm. Ik persoonlijk doe zelfs 0,5 cm nog in 2-gangen.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Een nieuwe spantang kopen voor een Ferm lijkt me ook niet de moeite waard, als ze al te koop zijn.

Ik heb laatst in vurenhout wel een sleuf gefreesd van 16mm breed en 12mm diep en dat ging zonder problemen. Maar was wel met een nieuwe frees en niet te snel werken. En zoals ik al zei in vurenhout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.