Nachtkastjes van Sipo

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Toen ik vorig jaar voor de verloofde een kersenhouten badkamerkastje had gemaakt, besloot mijn dochter dat ze nu ook wel aan de beurt was voor een hout-projectje, nl. nachtkastjes.
Ze heeft een kleine slaapkamer met een gróót bed, daar passen alleen kleine nachtkastjes naast. Iedere vorm van plaatmateriaal werd bij voorbaat taboe verklaard, de klassieke kledingkast was van mahonie, dus moest het (Sipo) mahonie worden.
De vorm moest een H zijn, maar dan met een dakje erop. De constructie mocht ik zelf bedenken..
Heb hout gehaald bij Fijnhout in Mokum:

Bekijk bijlage 11933

Na het vlakken en vandikte-schaven heb ik de delen verlijmd:

Bekijk bijlage 11934

Omdat ik het vorige kastje al met zwaluwstaarten had gemaakt, wilde ik nu iets anders, nl. vrij brede tand- of lipverbindingen. De contouren daarvan heb ik gezaagd met mijn "duwbak" op de Minimax:

Bekijk bijlage 11935

De bulk van openingen heb ik weggezaagd met de lintzaag (maar met een decoupeerzaag kan 't ook prima). Daarna de bovenkanten van de "gaten" rechtgezaagd met het "rechte-tanden" blad:
image.jpg

Het "tussenplankje" zit vast met lamello's:

image.jpg

De bekende lijm-chaos:

image.jpg

Het resultaat na lijmen en schuren:

image.jpg

Dan tweemaal in de hardwaxolie:

image.jpg

Ik had het juist op tijd af voor haar (41e) verjaardag, het is nu alweer ruim in jaar in gebruik:

image.jpg

Sommige foto's zijn wat wazig, nog gemaakt met de I-pad...Inmiddels weet ik hoe je foto's van een echte camera moet importeren...Groet, Bri
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    65,9 KB · Weergaven: 321

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Dank je, het was inderdaad mooi hout! Op de foto's is het niet goed te zien, maar de houtnerf loopt rondom het kastje dóór. Het afwerken doe ik met twee lagen Glimtrex, dat is een Duitse hardwaxolie (à la Osmo) die ze bij mij in de buurt verkopen. Vóór de eerste laag schuur ik t/m korrel 240, na droging héél licht (nat, met water) opschuren met watervast 400, afzemen en dan aflakken.
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Er is iets misgegaan met de eerste drie foto's, ik doe ze er nog even bij:

Het hout:
image.jpg

Het verlijmen:
image.jpg

Het zagen van de tanden:
image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.