Invriezen accu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De accu's van mijn schroefboormachine (blauwe Bosch, NimH) zijn versleten. Nu heb ik gelezen dat het mogelijk is om sommige accu's te herstellen door ze in te vriezen. Heeft al iemand dit geprobeerd?
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Dat heb ik nog niet geprobeerd of gehoord.

Ik heb wel al de accupacks open gevezen en er zelf nieuwe cellen in gestoken. Als je accucellen met soldeerlippen koopt is dat best zelf te doen.
Al hoef je het voor de prijs niet te doen. Nieuwe cellen kopen en zelf monteren zal minstens evenveel kosten als een accu van China.
 

Ducky

Nieuw lid
5 okt 2013
19
0
Delft
In een NIHM-batterij vindt een redoxreactie plaats die omkeerbaar is, daarom zegt men dat een batterij ook 1000x oplaadbaar is, echter: hoe vaker ie ontlaadt en weer oplaadt 'slijt' de batterij en gaat de teruglopende reactie (opladen) minder dus heeft de batterij ook minder capaciteit. Het voor 24h onder nul bewaren van zo'n batterij dekristalliseerde de batterij zodat de reacties weer beter kunnen verlopen :)

Zorg er voor dat je hem goed verpakt zodat er geen vocht bij komt.

Deze methode kan ook werken met HDD’s die last hebben van ping of Death.
maar goed dat is weer een anders verhaal.

Beide heb ik ooit geprobeerd al voelde ik me met die HDD net Dr Frankenstein.. ;)
bij mijn werkte het wel het hangt er denk ik ervanaf hoever de accu heen is!
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Als je het Internet afspeurd zie je dat bepaalde types accu iets langzamer hun lading verliezen in de vriezer dan op kamertemperatuur. Op de levensduur is er geen effect waar te nemen. Voor velen is de heilzame werking van de vriezer op accu's meer een broodje aap of te wel een Urban Legend.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een kleine zoektocht levert inderdaad tegenstrijdige antwoorden op. Voor de ene werkt het enkel bij NiCad, voor andere enkel bij NimH. Ik ga het gewoon proberen en kijken wat het resultaat is. Slechter kunnen ze niet meer worden (ze zijn nu helemaal dood).
Eigenlijk ben ik nooit echt tevreden geweest van deze machine. In vergelijking met de vorige Hitachi met NiCads, is deze Bosch altijd minder geweest. De batterijen van de Hitachi hebben het 12 jaar uitgehouden, en veel meer werk verricht dan de Bosch in 5 jaar. De capaciteit van de Bosch was ook beduidend minder. Als invriezen niet helpt, ga ik uitkijken voor andere cellen (goed adres?). Een nieuwe accupack kost meer dan 100 euro, een beetje veel naar mijn zin. Voor het gewone schroefwerk heb ik nog een lichte Makita slagschroevendraaier en een kleine schroef/boormachine. De Bosch heeft een 13 mm kop, maar die vervang ik dan liever door een boormachine met snoer. Ik heb die machine destijds gekocht voor het zware schroefwerk aan mijn carport. Maar zware schroeven kan de Makita ook aan, weliswaar trager.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Vroeger ging ik voor dergelijke zaken naar de Pilleman op Klapdorp in Antwerpen maar die zijn al enige tijd gestopt. Naar verluidt zou de zoon de zaak verder zetten in Kruibeke : http://www.drybattery.be/NL/PAGE_home.awp.
Ken de zaak niet persoonlijk, toen ik nog in Antwerpen woonde was de Pilleman er nog.
Ik had dit al eens eerder gepost, maar er is toen geen reactie op gekomen. Misschien dat er ondertussen iemand een (positieve) ervaring mee heeft.
Groetjes,
Pascal
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb voor mn groene Bosch hier een nieuwe (Yanec) accu gekocht. Werkt uitstekend, al heb ik het idee dat ie iets minder lang meegaat dan de originele (die kapot is gegaan). Maar voor dat geld klaag ik niet.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Die Yanec accu's koop ik ook op hetzelfde adres als Bijtel. Ben er tevreden over. Ze zijn qua formaat iets groter dan de originele (althans voor de Dewalt accu's) Ik doe langer met een lading terwijl de oplaadtijd ongeveer hetzelfde is. Zeker niet verkeerd voor dat geld.

Levering was correct, verder geen ervaring met service en zo.

Groet, Rob.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Bedankt voor de antwoorden. Na nieuwjaar verder kijken wat de mogelijkheden zijn (en natuurlijk een test met invriezen).
Alvast beste wensen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De accu heeft ondertussen in de diepvriezer gelegen en is terug opgeladen. Nu ja, opgeladen... Er zat net genoeg energie in om de kop een toer te laten draaien. Invriezen werkt dus niet. Het gaat vervangen worden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb eindelijk nieuwe accu's in de machine. Ik heb de losse cellen besteld bij Jaap Boomsma en kwam in totaal met met levering op 65 euro voor 20 cellen van 3,3 Ah. Jaap is wel niet de allersnelste wat levering betreft, maar dat is niet zo belangrijk. Vorig weekend de cellen terug gesoldeerd en jawel, de machine deed het. De eerste test leverde wel een rook op. Bij de cellen waren metalen plaatjes voor de verbindingen te maken (dat dacht ik toch). Mijn gevoel zei dat ze te dun waren, maar ik had ze toch gebruikt. En ze waren inderdaad te dun. Toen de machine belast werd, zijn ze gelijk doorgebrand. Dus opnieuw solderen. Koperdraad gebruikt, maar toen kreeg ik de cellen niet meer in de behuizing. Dus nog eens los en soepele draad gebruikt. De tweede accu ging een stuk beter! Nu afwachten of ze hun werk naar behoren doen. De eerste test was alleszins positief.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.