Eiken tafelblad lakken?

jwdeboer

Nieuw lid
16 nov 2009
1
0
Geachte aanwezigen,

Ik heb een tafel gemaakt van eikenhout. Dit hout heb ik bewerkt van ruw tot aan fijn (geschuurd met korrel 400). Ik vind dat de tafel er erg mooi uitziet, alleen is hij niet beschermd tegen vlekken o.i.d.. Maar wat ik er ook op smeer, het wordt er een beetje "oudwijvig" van. Is er ook iets in de handel wat de tafel beschermd tegen krassen, vlekken, kringen enz zonder dat dit de tafel minder mooi maakt?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Joast de Boer
 

tealon

Nieuw lid
16 nov 2009
6
0
Kan je ook aangeven wat het "oudwijvig" precies inhoudt? Gaat het om de geel/oranje verkleuring, of is het juist de glans van veel afwerkproducten?
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
hardwaxolie van osmo. Bedoeld voor parket en beschermt tegen vlekken van wijn, koffie, cola, enz... Ook zeer krasvast!
 

tealon

Nieuw lid
16 nov 2009
6
0
De standaard hardwax van Osmo zal een geel/oranje verkleuring geven en licht glanzend zijn. Oftewel dezelfde effecten zoals bijna elk ander olie product.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bij restauratie van niet antieke kasten breng ik 1 of 2 lagen glitsa op en schuur dit grondig na met staalwol OOOO. Daarna een goede boenwas licht aanbrengen en uitpoetsen.
Voor een hogere glans gebruik ik autowas (uit blik) met veel canauba (palmolie).
Kan ook met polyurethaanlak - droogt sneller.
Eerst maar eens uitproberen of het aan je verwachtingen voldoet.
vr.gr
Jan Pranger
http://www.arstorno.nl
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Osmo is er ook in een matte uitvoering, zo blijft het hout nog meer op hout lijken. De verkleuring met matte osmo valt reuze mee, het is zelfs zo dat het hout er veel levendiger uit gaat zien, de contrasten worden aanmerkelijk sterker. Dat is vaak wel even wennen als je aan het onafgewerkte hout gewend bent. Heb deze discussie met een dorpsgenoot die al een jaar een onafgewerkte tafel van iepenhout in de kamer heeft en er een doorzichtig plastic tafellaken op heeft liggen om het hout te beschermen. Na lang wikken en wegen wordt ook dat matte osmo hardwax. Ik ga dat deze week nog doen en zal een paar foto's posten van before and after.
Het grote voordeel van een olie afwerking is de goede repareerbaarheid. Een doekje olie en het is weer als nieuw, krassen etc verdwijnen weer.
Onze eiken keuken heb ik nog ouderwets afgewerkt, voordat ik Osmo kende. Het hout ook geschuurd naar 400, gekookte lijnolie er op, daarna een paar lagen schellak in de natte olie en aan het eind van de dag de schellak met 0000 staalwol gepoetst en meubelwas er op. De keuken is een stuk "geler" geworden dan de dingen die later met osmo behandeld heb.

jaap
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo ik maak zelf tafels van hergebruikt eiken wat ik via marktplaats en andere site,s
opkoop dit zij vaak oudere vloerdelen
ik lever deze tafels dus onbehandeld zodat iedereen ze in ze eigen kleur kan afwerken
graag willen de meeste klanten dan ook de onbehandelde kleur behouden
en daar adviseer ik ze trealyk naturel voor dit is en vloer lak verkrijgbaar bij de betere verf zaak daar kan je ook het efect zijn want vaak hebben ze daar voorbeeld plankjes

Attached files
 

Houtwurm

Actieve deelnemer
23 nov 2009
29
0
Je pakt een stukje handzeep , haal het over de kaasschaaf , en meng dit met wat warm water ( 1 op 1 ) nacht laten staan , de glycerine scheid zich nu goed af , en dit smeer je over de tafel , vervolgens na droging afnemen met korrel 320 oid , en nog enkele keren zepen , het effect is prachtig , de base van de zeep neutraliseert het looizuur en dus geen oudewijverige afwerking .
wel zeer gevoelig voor vette vingers , maar......vochtig doekje er over en klaar is kees .
De kleur word afhankelijk van groeigebied en looizuurgehalte van heeel licht wit to heeeeeel liechtjes groen ( maar dan wel heeeeeeeeeeeel lichtjes )
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@houtwurm, heel interessante tip! Kan dat met elke handzeep of alleen ouderwetse? Ik heb wel eens een flesje kant en klare houtzeep gebruikt, is dat hetzelfde spul?

jaap
 

Houtwurm

Actieve deelnemer
23 nov 2009
29
0
je kan er elke zeep voor gebruiken , van lux tot sunlight maar ook gewone groen zeep ,flesjes ken ik zo 1 2 3 niet !
 

tealon

Nieuw lid
16 nov 2009
6
0
Is dit overigens geen beschrijving voor het maken van houtzeep? Een goedje dat je kant aan klaar kan kopen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.