Nieuwe draaibank

WR1944

Oud hout
Dat is een hele mooie draaibank geworden. Als ijzerboer kan ik het gedane werk wel waarderen. In Holland had ik niet zo de behoefte maar in Amerika, waar veel op metaal- en gereedschapgebied erg goedkoop is, denk ik er over om wat meer in staal te gaan doen. Ik voel me daar in ieder geval beter thuis.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Oké, met elektroden dus! Ik wil al een tijdje een lasapparaat kopen, en loop nog te dubben of het elektrode of mig/mag moet worden. Ik heb binnen geen ruimte waar ik kan lassen, moet het buiten doen. Dus toch maar elektroden? Je hebt tegenwoordig van die mooie kleine invertors van maar 4 of 5 kilo, heb je nog tips of adviezen? Groet, bri

PS: Hout moet, ijzer kàn...
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Kijk voor een inverter goed naar de inschakelduur. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor laswerk je gaat doen, en hoeveel elektroden je van plan bent per uur te verstoken. Ik heb zelf een Esab, die gaat tot 160A. Ik heb daarmee aan het schip van mijn zoon een stelletje 3,25mm elektroden verstookt, om een 'inspectieluikje' dat er voor een keuring met de snijbrander was losgebrand weer terug te lassen. Dan neemt na zo'n 20 minuten continu lassen op 140-150A die Esab ook even een pauze om af te koelen. Voordeel is dan wel weer dat dat apparaat dat zelf bepaalt, je kan hem dus niet oververhitten. Maar voor incidenteel hier en daar eens een lasrupsje kan je ook met minder professioneel spul dan Esab toe.
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Voor mensen die zo af en toe lassen is een elektrode lasapparaat sowieso de voordeligste keuze. Over het algemeen de laagste aanschaf prijs een geen kosten en gedoe met een gasfles. Er wordt professioneel in specifieke situaties ook nog vaak genoeg voor elektrode gekozen, je kan er dus hoogwaardig werk mee leveren. Er zijn echter geen "mooie" resultaten te verwachten op dun plaatwerk.
Zowel bij mig, tig en elektrode moet het smeltbad beschermd worden tijdens het lassen. Bij mig en tig gebeurt dit door een gas (veelal mengas of argon)bij elektrode smelt er een slak af die je na het lassen zult moeten afbikken/borstelen.

O.a. de volgende merken leveren goede apparaten: Lorch, kemppi, fronius, esab, Lincoln,*ewm, cebora, miller, rehm; maar ik hoor steeds vaker ook positieve geluiden over de goedkope merken zoals free-weld en spero. Zie ook deze recensie van klusvisie TEST
Ik heb zelf echter met de goedkopere merken geen ervaring.
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Houten Klaas, en Samvg, dank voor jullie tips, ik neem het mee als ik iets ga uitzoeken, bri
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Ik heb een Cebora werkt fijn en is betaalbaar, ongeveer €600 6 jaar geleden, inclusief een koopfles.
Ik gebruik bijna geen electrode,s meer.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Een elektroden lasapparaat is idd de voordeligste keuze maar is ook voor de doe-het-zelver die af en toe eens een lasje legt niet echt vriendelijk in gebruik. Om er mooi mee te lassen en niet constant te "plakken" bij het aanslaan moet je wel wat ervaring opdoen (las cursus?) en de slag "er in houden" door het apparaat regelmatig te gebruiken. Bij mig heb je dat probleem veel minder; het smeltbad is veel duidelijker, wat je ziet is wat je krijgt in tegenstelling tot elektroden waarbij je het smeltbad van het staal moet onderscheiden van dat van de slak. Daarbij komt dat de combinatie van dun materiaal en elektroden niet de fijnste is, je brand er gemakkelijk en snel doorheen. Dat gedoe met gasflessen valt wel mee, als je éénmaal een koopfles hebt kan je deze als hij leeg is omruilen voor een gevulde bij een leverancier in de buurt, er zijn er honderden in NL.

Enige nadeel is de aanschafprijs, die ligt een stuk hoger als een lastrafo of inverter. Het verschil is trouwens voor de doe het zelver nauwelijks te onderscheiden van een trafo of inverter behalve in de aanschafprijs en bij reparatie (en gewicht). Een inverter is een erg geavanceerd apparaat (van binnen) terwijl een lastrafo slechts een grote scheidings-transformator met thermische beveiliging is en dus vrijwel hufter-proof, bijna niet kapot te krijgen en heeft weinig last van opslag in een vochtige schuur of kelder.

Bovenstaand verhaal slaat uiteraard op de doe het zelver die niet veel last, pro's hebben wel degelijk baat bij een inverter apparaat, vooral door het lage gewicht
is dit een stuk gemakkelijker bij werk op lokatie en dit was één van de redenen dat het apparaat is ontwikkeld.

Groeten,
Patrick
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
en daarbij komt ook nog dat een mig/mag bijna uitsluitend binnen te gebruiken is, vanwege de slechte combinatie gas en wind (buiten). Die dingen werken enkel goed als de elektrode omringd blijft door het gas. Dat probleem heb je niet bij een inverter ofte "lassen met baguetten" (hier in Vlaanderen ;) )
 
A

Athanor

Guest
Heel mooie draaibank hoor! Prikkelt me toch wel om nog eens een lascursus te gaan volgen. De kennis van 45 jaar gleden in de kopklas carrosseriebouw is echt heel ver weg gezakt. Autogeen lassen kon ik toen beter dan electrisch.....


Veel succes ermee!

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.