Wie ken doctors woodshop producten?

WR1944

Oud hout
Ik ken het product niet maar volgens hun website verschepen ze niet buiten de USA. Per 4 flessen van 16 ounce (dit is een gallon en komt even onder 1/2 liter) wordt $14 dollar gerekend. Ik ben bang dat je er naast grijpt tenzij een importeur instapt en een deal kan maken de fabrikant Mike Meredith. Z'n bedrijfje zit in het noord-westen van Amerika en z'n producten worden ook door regionale Woodcraft-zaken verkocht.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het is ongetwijfeld een goed product, maar volgens mij niet echt bijzonder. Het enige verschil dat ik zo kan zien met gebruikelijke brouwseltjes is het gebruik van walnotenolie in plaats van lijnolie of tungolie. Hij lult het lekker ("the only oil does not cloud the figure of the wood or darken with age. That can’t be repeated too often"), maar als puntje bij paaltje komt is walnotenolie een stuk slechter drogend dan lijnolie, en hij maakt mij niet wijs dat zijn olie echt droogt zonder siccatieven - ik vermoed dat zijn brouwsels, met carnaubawas, schellak, en microkristallijne was, zoveel vaste materialen (was, lak) op het oppervlak van het hout aanbrengen dat het niet of slecht drogen van de olie minder of niet opvalt.

Ik denk dat de producten van bijvoorbeeld de Cokerije (op lijnoliebasis) zeker zo goed zijn - en als iemand perse een product op walnotenoliebasis zou willen zouden ze dat bij de Cokerije vast ook wel kunnen ontwikkelen. En anders denk ik het zelf ook wel voor elkaar te kunnen krijgen. Ik denk dat je met (cosmetische) walnotenolie, carnabauwas, en ja, persoonlijk zou ik wat terpentijn en siccatief gebruiken, een heel end komt.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Mag ik mij van harte bij Henk aansluiten! gebruik iets op basis van Tungolie en verdun desgewenst met terpentijn of lemon olie (dat ruikt lekkerder...) Ik ben niet zo'n fan van lijnolie omdat het volgens mij iets meer de kleur van het hout vergeeld... Je "finish" wordt toch vooral bepaald door het draaien en schuren! Tungolie met terpentijn/lemonolie en evt sticcatief! in een aantal dunne lagen opbrengen... de mooiste afwerking! of probeer eens woodoc5... bevalt mij ook best goed!
 

WR1944

Oud hout
bij mijn weten is 1 gallon iets minder dan 4 liter, ok volgens google: 1 US gallon = 3.78541178 liter

Ben ik een keer wat ruimhartig in m'n aanduiding inplaats van iets tot op de laatste molucuul aan te duiden krijg ik gelijk kritiek. ;-)
Maar je hebt gelijk. Ik had zo gauw geen gallon fles bij de hand en keek op m'n conversie website. Daar dacht ik op US gallons te klikken maar m'n muis schoot door naar de UK gallons.
Maar ik heb net een fles uit de recycling bin gevist ter bevestiging.

P1011640q.jpg
 

WR1944

Oud hout
And Other Natural Flavours?


;-)

Voor de goede orde: deze fles is van iced tea en is bedoeld voor menselijke consumptie. Ook al doe ik het mondjesmaat, m'n hout werk ik af met andere producten en daar neem ik liever geen slokje van.

Flavours is de spelling volgens Queens English, flavors is de officiele Yankee spelling. Zie Websters woordenboek. Om de Amerikanen toch een steek onder water te geven probeer ik zo British mogelijk te spellen. ;-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Webster's_Dictionary
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
@Bep: ik begrijp dat je gefascineerd bent door wat ze daar schrijven op die site, maar omdat ik op een dag een jaar of zo iets geleden, een werk stuk moest afleveren, en op wat voor manier dan ook geen knappe finish op het hout kreeg, ben ik even op zoek gegaan bij de lokale winkeliers (EKOPLAZA), en kwam daar één product uit een lijn van houtafwerkingsmiddelen tegen, deze lijn was min of meer onbekend bij mij en mijn kennissen, dit product heet "bijenwas een antiekwas op creambasis" de producent Wiertz.
Ik snel naar huis en deze fabrikant op gezocht(hier link http://www.bijenwas.nl/) bleek dat deze firma een complete houtbeschermingslijn heeft, ik heb dan ook de bijenwas uit geprobeerd en moet melden dat dit voor mij de beste fabrieksmatige-gemengde bijenwas is,....dus zou zeggen kijk hier even op deze site, en oordeel dan want dit scheelt erg veel geld in niet betaalde verzendkosten, dit is namelijk een NEDERLANDSE firma!!

Wat ik ook jammer vind is dat deze firma(doctorswoodchop) niet verstuurd buiten america, lijkt wel of steeds meer firma's niet buiten hun landsgrenzen willen versturen!!
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Vloeistof versturen vanuit amerika naar het buitenland is erg lastig. Wetgeving. Lijkt wel of ze denken aan NBC wapens of zoiets.
 

Lourens

Actieve deelnemer
10 dec 2012
32
0
Je kunt de complete Doctorswoodshop lijn bij Maene stefaan in belgie bestellen.
Ik gebruik het sinds kort ook en bevalt mij wel

Fijne jaarwisseling allemaal.

Gr Lourens
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.