Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008

Felder op 2dehands.be

Dit lijkt me nu toch wel een koopje, of vergis ik me?
    http://www.2dehands.be/bouw/gereedsc...175051505.html

Ik heb geen interesse, want kan dit toch niet plaatsen, maar wie weet is er een andere geïnteresseerde...
    Laatst gewijzigd door franksken; 27-12-13 om 15:33.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Om te weten of dit echt een koopje is, zal je moeten gaan kijken...

Ik denk voor 90% zeker te weten van welk bedrijf deze machine komt... Mede af te leiden uit de andere zoekertjes van de eigenaar... en de foto's

In Zoutleeuw zit een man die op grote schaal speeltuigen maakt. Erg zware uitvoeringen in gedrenkt tuinhout. Een grote, naar mijn normen rommelige, werkplaats... Tevens een soort bazaar aan antiquiteiten en rariteiten...

De machine zal zeker en vast 400 euro waard zijn, maar hij zal voor heel wat anders gebruikt zijn dan meubelmakerij... En waarschijnlijk niet meer te vergelijken met een nieuwe felder...

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Dat is die van Mathias Wandels' vader, maar dan een frees/tafelzaag. En zo te zien hoe die frees naar links staat zou dit ook nog een tafelzaag kunnen zijn?
    Zo buiten in de regen is wel zonde.

Athanor
    Guest
    Het typenummer geeft duidelijkheid, is hetzelfde, dus een zaag/freescombi.

Fons

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Er is een bod van 400,- maar dat wil nog niet zeggen dat hij voor die prijs weggaat natuurlijk.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    De machine staat inderdaad te koop bij het bedrijf waarvan eerder melding... Kwam er vandaag (familiebezoek, feestdagen...) voorbij en ben even (vrouw en kinderen in de auto laten wachten) gaan kijken.

De machine is nooit door de huidige eigenaar gebruikt, hij heeft ze ooit (?) gekocht op een veiling van een faillissement en daarna nooit gebruikt. Ze staat in de weg. Hij heeft de machine 500 euro + transportkosten betaald en wil dit bedrag er in elk geval voor terug.

De machine staat buiten... Onder een erg hoog afdak, aan de rand van dat afdak... Ze krijgt regelmatig een regenbui te verwerken... Is meer dan waarschijnlijk al eens ondergensneeuwd / bevroren geweest... Op de foto van 2dehands.be was de kant aan de rand van het afdak min of meer afgeschermd met een golfplaat, nu niet meer... De machine was voorzien van een bladertapijt rond de topkap... De machinetafels zijn serieus aan het roesten... Op een lintzaag verder onder het afdak stond al mos, dat was nog niet het geval... De hoogteverstelling werkt redelijk goed... De roltafel loopt nog opvallend soepel en op het eerste zicht zonder speling. De schroeven om de topkap af te stellen zijn vastgeroest. De topkap mist de originele geleiders, deze zijn vervangen door een dikke plaat MDF. Het was ooit een topie-zaag, maar het volledige zaag-aggregaat (motor, verstelmechanismen, ophanging, zaagas...) is weggehaald. De opening bovenaan de machine is dichtgemaakt door een houten inlegplaatje. aan de zijkant van de machine zie je nog de ronde gleuf met schaalverdeling om de zaag te kantelen. De schakelaar van de zaag staat er ook nog op. Onder de machine valt het heel wat beter mee op het vlak van roest. De frees kan schuin gesteld worden, maar dit mechanisme heb ik niet kunnen testen. Draaien kon hij ook niet waar hij stond. De freesas draait wel soepel rond. De aanslagen om pennen te slaan ontbreken. De topkap is een heel andere topkap dan op de huidige felders... Op één van de twee geleiders zit een aparte afstelling, maar deze heeft ook van de weersinvloeden genoten. Om de vulringen en de frees van de topas te krijgen heb je waarschijnlijkeen kruikje WD 40 nodig...
    Met andere woorden: misschien is van deze machine wel iets te maken, maar er zal wat werk en er zullen wat kosten aan zijn.... Wat de prijs meteen verklaart... Moest het lukken, dan heb je wel een machine met een topas van 30mm die schuin te stellen is, wat op vele oude machines uit deze prijsklasse (meestal in betere staat) niet het geval is...
    Wat mij wat verbaast is dat de MDF in opvallend goede staat is in vergelijking met het tafelblad... Geen schimmel, lijkt nog vrij vlak... Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de machine al dusdanig opgeroest was voordat deze geleider gemaakt werd...
    Ik heb snel met de telefoon een paar foto's van de machinetafel kunnen nemen...IMAG0334.jpgIMAG0335.jpgIMAG0336.jpgIMAG0337.jpgIMAG0334.jpgIMAG0335.jpgIMAG0336.jpgIMAG0337.jpg

Doodjammer om een machine zo te laten verkommeren, dat is gewoon geld weggooien.

Forum Rechten