Forstnerboren slijpen.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Heren!

Enige tijd terug heb ik mij weer laten verleiden tot aanschaf van een goedkoop stukje gereedschap. Ik had een 50mm forstnerboor nodig en die zijn duur. Ik gebruik zo'n ding om gaten te boren in kops hout waarin glazen theelichthouders komen. Ik heb gewoon geen 50 euro liggen om aan een goede boor te besteden, dus gezwicht en voor een paar euro een boor gekocht.

Enfin, het zal al wel duidelijk zijn, ding werkt voor geen meter en al helemaal niet in kops hout. Als ik goed kijk heb ik het idee dat hij gewoon niet goed geslepen is. Heeft iemand een idee hoe zo'n ding te herslijpen of kan dat helemaal niet?

Het betreft deze boor:

http://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/333545/kbzeboho

Hoor het graag van jullie!!

Groet, Rob.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb ook dezelfde ervaring met een goedkope set. Met een vijl en een Dremel slijpsteentje heb ik een acceptabel resultaat bereikt. Ik ga voor de meest gebruikte maten echter nog wel een kwaliteitsboor aanschaffen.


Fons
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Succes, laat even weten wat het resultaat is en waarmee je het gedaan hebt. Overigens als je een diamantvijl gebruikt zoals in de video dan wordt het toch nog een duur boortje, maar met zo'n vijl doe je lang en kun je weer meer. :eek:
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
ik heb het goedkope set van de praxis wat echt om mee te beginnen waardeloos is ff getuned, daarna ook gepolijst voor extra scherpte
en nu kops hout geen probleem,

voor het afstellen:
zorg dat de punt goed in het midden blijft, maar de punt moet niet te dik zijn. die moet je met eigen kracht er in duwen dus makkelijk als die wat smaller is
en een beetje hoekig
de messen moeten gewoon zo scherp mogelijk zijn bij voorkeur dat ze allebij hout pakken
en de voorsnijders moeten hun werk doen, maar niet of nouwelijks een groefje achter laten,
wanneer je de boor uit een gat haalt kun je dat goed aan het gat zien
denk dat je gewoon wat kan gaan friemelen t kan goed!

en anders ben je altijd welkom in gouda dan pimp ik m wel voor je!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Bedankt voor info en aanbod, Frans. Ik ga het vanavond proberen, als ik het niet lekker voor elkaar krijg dan kom ik je graag een keer op je vingers kijken!

Groet, Rob.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zo'n setje heb ik ook, en ook zelf gescherpt. Met een gewoon sleutelvijltje, hoef je geen dure diamantvijl voor te kopen. Zoals ze zijn zit het puntje niet echt in het midden, dus daar ook wat aan gevijld. Helemaal in het midden zit het nog niet. De zijsnijders alleen van binnen uit vijlen met een halfrond vijltje. Van buiten niks weghalen, hoogstens het braampje. Je zult versteld staan hoe je met wat vijlwerk deze boren op kunt knappen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Kennen jullie het idee van "Stoppen als het goed is"? Ik dus niet :eek:

Aan de slag gegaan met alle advies in het achterhoofd. Met de diamantvijl (die ik al had ivm het slijpen van (houtdraai)gutsen) de boor te lijf gegaan, geprobeerd en verdomd! Hij deed het gewoon goed, ook in kops hout, de spanen vlogen vrolijk in het rond. Ik zag nog wel aan de bodem van het gat dat ik net niet helemaal handvast was geweest, dus nog even navijlen..... Enfin, lang verhaal kort, ik kreeg hem niet meer goed! Weer helemaal terug bij af! Ben er maar mee gestopt en ga morgen op mijn gemakkie nog een poging doen. Ik denk dat de voorsnijders nu te lang zijn in verhouding tot de messen. Ik zag op de colt-video dat daar maximaal 0.2 mm tussen mag zitten, bij mij is het nu ruim een halve mm. De hoek van de messen is volgens mij ook niet (meer:D) zoals het zijn moet.

Gedoe altijd. :mad: *moppert nog wat na*

:D

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.