Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Onderwerp: Loodlijn uitzetten

Loodlijn uitzetten

We moeten allemaal weleens een loodrechte lijn uitzetten zonder dat we een rechte kant hebben waartegen we een winkelhaak kunnen gebruiken. Dit is de methode die ik gebruik, misschien vinden meer mensen hem handig.

Zet eerst je referentielijn uit. Hier is dat de bovenste van de twee zwarte lijnen die zijn gemaakt met een sumitsubo (japanse slaglijn). Stel je passer in op ongeveer de helft van de breedte van de plank. Lopen de zijkanten niet evenwijdig, neem dan de helft van de smalste zijde. De passer verstel je niet tot je klaar bent!
    Loodlijn 1.jpg

Kies het punt waar je de loodlijn wilt opzetten en trek van daaruit een kwartcirkel. Je hebt niet de hele kwartcirkel nodig, maar dit is wel zo makkelijk.
    Loodlijn 2.jpg

Waar de kwartcirkel de referentielijn kruist zet je je passerpunt en je trekt een cirkelboogje dat de kwartcirkel kruist. Ik trek de boog door tot het referentiepunt om dat straks makkelijker te kunnen vinden.
    Loodlijn 3.jpg

Zet je passerpunt in het snijpunt van de kwartcirkel en de cirkelboog en teken een tweede cirkelboogje. Dat moet ergens ongeveer "boven" je referentiepunt liggen.
    Loodlijn 4.jpg

Pak nu een lineaal en trek een lijn van het einde van de kwartcirkel en door het kruispunt van de kwartcirkel en de eerste cirkelboog.
    Loodlijn 5.jpg

En dan vervolgens een lijn door het snijpunt van die lijn en de tweede cirkelboog en door het referentiepunt. Dat is je loodlijn.
    Loodlijn 6.jpg

Deze methode is vooral handig als je geen ruimte hebt voor cirkelbogen aan weerszijden van de plek waar je de loodlijn nodig hebt. Als je daar wel de ruimte voor hebt is die methode nauwkeuriger omdat je niet twee keer een lijn met een lineaal door twee punten hoeft te trekken. Ik zou zeggen: probeer het eens! Na twee keer heb je de slag wel te pakken.

Interessant. Bedankt!

Zeer duidelijk uitgelegd.

Dit kende ik nog niet. Wel de 60-80-100 regel.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

@ mathieu
    De 3/4/5 steek is het zelfde.

Inderdaad, maar ik heb het geleerd bij de metsers. En die gebruiken 60/80/100! Toevallig had ik het gisteren er nog over met mijn neefje. Hij had net de stelling van Pythagoras gehad in school. En na even doorvragen kwam hij ook spontaan met 3/4/5.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

We moeten allemaal weleens een loodrechte lijn uitzetten zonder dat we een rechte kant hebben waartegen we een winkelhaak kunnen gebruiken.
    Dit is de methode die ik gebruik, misschien vinden meer mensen hem handig.
    Handy !! Ik sla hem op in mijn grijze massa
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Leuke post, goed uitgelegd. Ik ben wel benieuwd waarvoor je een ruwe plank haaks wilt afkorten?
    Doet me denken aan de paardenstal die ik als leerjongen moest helpen bekleden met ruwe schaaldelen. Zeg dat de planken allemaal 120 cm lang moesten worden, m'n leermeester had een geschaafde vuren plank op 120 gezaagd, op het ruwe deel leggen en verdelen en langs de haaksgezaagde, geschaafde plank aftekenen. Op zich simpel, maar zou ik toen zelf niet zo snel op gekomen zijn denk ik

Het is niet om haaks af te zagen maar om een lijn parallel aan de eerste te kunnen slaan. Ik teken aan twee uiteinden een loodlijn, zet met een passer op beide dezelfde afstand uit en sla daartussen de tweede lijn. Voordeel is dat je niet hoeft te meten en dus ook geen meetfouten kunt maken.

Je zou ook met een story stick (is daar een Nederlandse term voor?) kunnen werken. Maar ik ben nu brede panelen uit schaaldelen aan het samenstellen, dus ik wil de maximale breedte uit elk schaaldeel halen. Ik ken mezelf, met zoveel merktekens op een story stick pak ik vroeg of laat de verkeerde en heb ik een prachtig taps toelopende plank :-)

Forum Rechten