freeskop voor raamverbindingen

wouter383

Nieuw lid
14 okt 2012
18
1
leiden
Goede dag,

Ik ben in het bezit van een freesmachine met een as van 30mm. Nu ben ik opzoek naar een freeskop(set) om ramen te kunnen maken. Hierbij gaat het om de hoekverbindinen. Je hebt hier van die speciale sets voor die bestaan uit 2 koppen.
Weet iemand misschien een leuk adres waar ik z´n set voor een leuke prijs kan kopen:) Of een handige oplossing om misschien met meerdere frezen te werken..

alvast bedankt

Fijne dagen!
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Ik zal een slingerfrees of groeffrees nemen kun je mooi pen en gat verbindingen mee maken voor de hoeken van de kozijnen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Met een gewone groeffrees en sponning frees kan je eenvoudige ramen zelf maken, je hebt wel in ieder geval een loopwagen nodig op de frees om de pennen te slaan.
Ik zit zelf ook te zoeken naar een echte set freeskoppen, maar de prijzen zijn prohibitief. ik wil geen ramen gaan maken voor klanten maar wel de mijne, regelmatig vraagt men mij gewone eenvoudige ramen voor tuinhuizen of stallen die niet geisollerd hoeven zijn. die maak ik gewoon met een groeffrees, maar misschien bestaan daar specifieke goedkopere sets voor?
Iemand ook een idee van hoeveel pk je moet hebben voor een echte stel freeskoppen, ik twijfel dat mijn 5 pk frees dat aan kan?
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
5pk is volgens mij meer dan voldoende mijne is 4 pk en die is altijd voor dit werkt gebruikt, de echte freessets ben je zo 2dehand 5 a 600 euro voor kwijt (MP).
 

tuoh

Oud hout
Jullie bedoelen waarschijnlijk pennenschijven oftewel slisbeitels, deze worden gebruikt voor o.a de slisverbindingen bij ramen. Kenmerkend voor slisbeitels, de grote diameter, van 250mm tot 350mm en meer. Meestal massief stalen schijven met inserts, dus ook heel wat massa. Eens deze op toeren zijn werken ze als een vliegwiel, je hebt niet veel pk's nodig om de boel draaiend te houden, 3pk werkt al vlot. Bij gebruik op een toupie rekening houden met de max omtreksnelheid van de pennenschijven!!!!!!!!!!

Freeskoppen zijn kleiner van diameter, meestal rond de 150mm, deze worden gebruikt op de toupie voor het aanbrengen van allerlei profileringen en sponningen.
Zowel pennenschijven als freeskoppen kom je regelmatig tweedehands tegen, maar meestal met een redelijk fors prijskaartje eraan.


Mvg,

André
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Die freeskoppen zijn behoorlijk aan de prijs, ik zaag de pennen aan op de frees, bij een dubbele pen het tussenstuk in 3 tot 4 keer eruit. Met de 2 pk die eronder hangt zal ik ook maar niet beginnen aan zo'n blok.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.