wanden bekleden met HPL

jack

Nieuw lid
9 nov 2009
5
0
Goededag,
Ik ben opzoek naar informatie over HPL.
Ik wil graag mijn wanden (woonkamer) beplakken met HPL, ze zijn mooi, makelijk onderhouden enz…..
Dit is de eerste keer dat ik met zoiets te werk ga…..weet totaal niets er van af.
Is het mogelijk direct op wanden te beplakken of…..?
Wat zijn de eventuele werkvolgorde? Benodigdheden gereedschap? Kosten prijs en verkrijgbaar?
Gr,jack. :mrgreen:
 

tuoh

Oud hout
Ik vrees dat het niet zo simpel is om HPL plaat te verlijmen op een bestaande muur, om met deze platen een mooi resultaat te krijgen is de eerste vereiste een volledig vlakke ondergrond,de kleinste oneffenheid van de ondergrond tekent zich af door de plaat.

Bij een wand opgebouwd uit gipsplaat ga je meer kans van slagen hebben dan bij een gestucte muur.
Ook de platen naadloos voegen is niet evident, de platen moeten verlijmt worden met kontaktlijm, dus moeten ze van de eerste poging juist gepositioneerd worden, herkansen is er niet bij.

Het zal al heel wat gemakkelijker zijn als je werkt met panelen beplakt met HPL, hier kan je een montagekit gebruiken voor de verlijming, deze lijm laat toe om tijdens het werk de positie van de plaat te corrigeren.

Een minpunt is dan wel de kostprijs, je hebt dubbel zo veel HPL nodig, deze panelen moeten voor en achter met de zelfde dikte HPL bekleed worden anders gaan de panelen krom trekken.

Mvg,

André
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Lijkt me sterk dat een muur gaat kromtrekken als je er een hpl plaat tegenaan plakt. Maar het is best veel werk, je krijgt naden die je blijft zien.

Je kan het gewoon zagen, alleen om uiterst precies te zagen is lastiger met een gewone zaagtafel. De langsgeleider is bij het blad van de zaagtafel licht afgerond, hierdoor wil hij nog wel eens onder de geleider schieten en een verkeerde maat geven. Wat je hierop kan doen is een plaat hout half zagen en laten liggen, hierdoor wordt je hpl plaat opgehoogd en heeft hij wel een goede maat. Lijmen moet gedaan worden met een kontakt lijm.

Als het gelukt is, zou je dan foto's willen laten zien?
 

jack

Nieuw lid
9 nov 2009
5
0
zou graag je foto willen laten zien maare dit project gaat volgens mij net iets te technieks voor mij.

maar ik moet eerst meerdere informatie winnen om meer zelfvertrouwen te winnen en dan pas gaan proberen. 't blijf toch een pittig klusje.

Renault zei:
Lijkt me sterk dat een muur gaat kromtrekken als je er een hpl plaat tegenaan plakt. Maar het is best veel werk, je krijgt naden die je blijft zien.

Je kan het gewoon zagen, alleen om uiterst precies te zagen is lastiger met een gewone zaagtafel. De langsgeleider is bij het blad van de zaagtafel licht afgerond, hierdoor wil hij nog wel eens onder de geleider schieten en een verkeerde maat geven. Wat je hierop kan doen is een plaat hout half zagen en laten liggen, hierdoor wordt je hpl plaat opgehoogd en heeft hij wel een goede maat. Lijmen moet gedaan worden met een kontakt lijm.

Als het gelukt is, zou je dan foto's willen laten zien?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Renault zei:
Lijkt me sterk dat een muur gaat kromtrekken als je er een hpl plaat tegenaan plakt. Maar het is best veel werk, je krijgt naden die je blijft zien.

Je kan het gewoon zagen, alleen om uiterst precies te zagen is lastiger met een gewone zaagtafel. De langsgeleider is bij het blad van de zaagtafel licht afgerond, hierdoor wil hij nog wel eens onder de geleider schieten en een verkeerde maat geven. Wat je hierop kan doen is een plaat hout half zagen en laten liggen, hierdoor wordt je hpl plaat opgehoogd en heeft hij wel een goede maat. Lijmen moet gedaan worden met een kontakt lijm.

Als het gelukt is, zou je dan foto's willen laten zien?

Het zou ook kunnen gebeuren dat de plaat zich gewoon los trekt van de muur als de plaat begint te krommen....

Ik ben er ook wel voor om een gestucte muur (dat is altijd noodzakelijk anders loop je het risico dat platen niet goed aansluiten)) echt goed uit te vlakken met gipsplaten of fermacel of als je wil isoleren zelfs met XPS platen.
 

jack

Nieuw lid
9 nov 2009
5
0
heeft iemand misschien een tech tek voor mij?
benodig gereedschap en materiaal?
stappen volgorde? enz
gr jack
 

tuoh

Oud hout
Renault zei:
Lijkt me sterk dat een muur gaat kromtrekken als je er een hpl plaat tegenaan plakt. Maar het is best veel werk, je krijgt naden die je blijft zien.

Je kan het gewoon zagen, alleen om uiterst precies te zagen is lastiger met een gewone zaagtafel. De langsgeleider is bij het blad van de zaagtafel licht afgerond, hierdoor wil hij nog wel eens onder de geleider schieten en een verkeerde maat geven. Wat je hierop kan doen is een plaat hout half zagen en laten liggen, hierdoor wordt je hpl plaat opgehoogd en heeft hij wel een goede maat. Lijmen moet gedaan worden met een kontakt lijm.

Als het gelukt is, zou je dan foto's willen laten zien?

Wel goed lezen wat er staat, de PANELEN gaan kromtrekken als ze enkelzijdig beplakt worden met HPL.
Als je wel eens HPL verwerkt hebt zal je gemerkt hebben dat de kleinste oneffenheid van de ondergrond zich aftekend in de plaat, daarom de tip om met opgelijmde panelen te werken.

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Eerlijk gezegd, ik denk dat het een absurd idee is om je muur te beplakken met HPL. Dit materiaal is nu eenmaal bedoeld om op panelen te lijmen en niet op een muur. Waarom geen MDF planchetten met een folie? Of zoals André al zei, panelen tegen de muur lijmen met TEC7.
Eventueel panelen met een melaminelaag... (Is iets goedkoper) Maar hoe ga je de naden afwerken? Deze zullen gevoelig blijven voor afbrokkeling. Met een H-profiel misschien?

Enfin, Ik blijf het een gek idee vinden.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
tip:
Familie van mij heeft een wand van de keuken beplakt met gewoon klik-laminaat.
Het ziet er strak uit en is, zoals je graag wilt, gemakkelijk te onderhouden.

Het is een veel goedkopere en eenvoudiger te realiseren oplossing.
 

jack

Nieuw lid
9 nov 2009
5
0
thx guy's
ik ga denk ik toch maar ff simpel houden.... wat anders doen.
zo als laminaat gebruiken ofzo... t idee had ik eerder erover nagedacht..hehe


gandel69 zei:
tip:
Familie van mij heeft een wand van de keuken beplakt met gewoon klik-laminaat.
Het ziet er strak uit en is, zoals je graag wilt, gemakkelijk te onderhouden.

Het is een veel goedkopere en eenvoudiger te realiseren oplossing.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.