220v - 380v

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
volgens mij kan dat niet is het een ts4000 ?
ik heb zelf een ts4000 met 220v motor, als het past mag je hem van mij wel omruilen (alleen de motor dan) zijn we beide geholpen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mits de motor niet zwaarder is dan 2.2 kW bestaat bij sommige motoren de mogelijkheid de motor anders aan te sluiten (driehoek), zodat de motor op 3x 220V loopt. Dan zou je een frequentieregelaar kunnen aansluiten op 220V (1 fase) die daar 220V (3 fasen) van maakt, en dan werkt het. Zo'n frequentieregelaar kost je een 200 euro en je moet iemand hebben die weet hoe je zoiets aansluit, maar het kan wel.

Of het zich loont voor deze zaagmachine weet ik niet.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
220€ voor een omvormer: Is dan een andere motor (220 V enkel fase) niet goedkoper? Zelfs nieuw en met een beetje surfen op marktplaats veel goedkoper verwacht ik. Tenzij je te veel vermogen nodig hebt voor enkel fase. Dan biedt ook dit geen oplossing.

(OK, voor een draaibank heeft zo'n omvormer nog een meerwaarde, maar hier niet dacht ik)
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
juriaan, volgens mij kan mij motor ook als driekhoek aangesloten worden en er staat ook een Y bij. mijn motor is opgenomen 4kw en afgegeven vermogen 3 kw. Hoe kom ik erachter of ik dan ook van 220v naar 380v kan? Heb er zelf niet zoveel verstand van maar als ik dit zo lees moet het wel kunnen er staat bij mijn type plaatje 220/400 v.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Met een steinmetz schakeling zou het mogelijk moeten zijn, mits het vermogen van de motor niet te groot is. Een op 230 volt zoeken lijkt mij eenvoudiger.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ken de praktische voorschriften niet. Maar een opgenomen vermogen van 4 kW lijkt me (veel) te veel om enkel fasig te gebruiken. Ook een omvormer biedt dan geen oplossing. Bij volle belasting haalt deze motor 20 ampere uit een enkelfasige groep, terwijl de bovengrens bij 16 ampere ligt in een huis tuin en keuken enkelfase installatie, denk ik. Maar ik weet niet wat de voorschriften erover zeggen.
Hebben we het nog niet gehad over aanloopstroom. Ik vraag me af of een motor van zo'n vermogen (ruim 4 pk) praktisch wel direct in driehoek kan worden geschakeld.

Met een enekelfasige huisinstallatie zit je waarschijnlijk vast aan een motor van lager vermogen.

Mvg
klaas
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Ik heb even gekeken wat het typenummer is van de 220v motor wat ik erop heb zitten dat is de AEG AM90LX2 Q4. Ik kan er helaas geen informatie over vinden of deze aan te sluiten is op 380V. Iemand een idee? Er staat op 220V 11A / 380V 6,4A.

Voor de topic starter aankomend weekend ga ik een 380V motor nog ophalen voor mijn freesmachine van scheppach daar zit nu een 220V motor op, als je mij de gegevens kunt doen van jouw zaagmachine die je wilt kopen kunnen we misschien de motor omruilen voor degene die bij mij vrij komt.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
LET OP !!!!
Er is een belangrijk verschil tussen enkelfase 220V en driefase 220V
Zoals altijd wordt dat door elkaar gebruikt.
De motor van Jesse kan draaien op 380V driefase en op 220V driefase.
NIET op 220V enkelfase
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
hoi frank enig idee hoe dit dan dient aangesloten te worden? ik beschik namelijk over 380v in mijn werkplaats.
Maar van al die draadjes heb ik weinig verstand. :)
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Jahoor, bij 220/380 motor, is 220 in driehoek en 380 in ster.
Dat is in onderstaand plaatje de onderste manier.
Dus met de plaatjes aan 1 kant alles doorverbinden en aan de andere kant de draden vanaf de steker.
sterdriehoek.jpg

De nul wordt niet aangesloten en de aarde op het metaal.
 
Laatst bewerkt:

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
dit ziet er ingewikkeld uit, ik neem aan dat ik de 220v stekker moet vervangen voor een 380v stekker die loopt naar de aan/uit schakelaar en vervolgens naar de motor. de plaatjes die je getekend heb zitten die in de aan/uit schakelaar of op de motor zelf?

Waar woon je frank?
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Ok geen probleem, binnenkort komt bij mij even een vriend langs die de zaagtafel ombouwd voor mij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.