Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: 220v - 380v

Member
    Ingeschreven
    Dec 2013
    Wij wonen in het zuiden van Spanje in de prov. Alicante

220v - 380v

Ik heb de mogelijkheid om een zaagmachine, merk scheppach, te kopen.
    Het probleem waar ik meezit zit is dat die machine op 380V draait.
    Is het mogelijk om de schakeling van de motor zodanig te veranderen dat hij ook op 220V kan draaien.

Groet

volgens mij kan dat niet is het een ts4000 ?
    ik heb zelf een ts4000 met 220v motor, als het past mag je hem van mij wel omruilen (alleen de motor dan) zijn we beide geholpen.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009
    Wat voor 220v bedoel je dan, enkelfasig?
    Dan is het antwoord nee.

Groeten Frank

Mits de motor niet zwaarder is dan 2.2 kW bestaat bij sommige motoren de mogelijkheid de motor anders aan te sluiten (driehoek), zodat de motor op 3x 220V loopt. Dan zou je een frequentieregelaar kunnen aansluiten op 220V (1 fase) die daar 220V (3 fasen) van maakt, en dan werkt het. Zo'n frequentieregelaar kost je een 200 euro en je moet iemand hebben die weet hoe je zoiets aansluit, maar het kan wel.

Of het zich loont voor deze zaagmachine weet ik niet.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    220€ voor een omvormer: Is dan een andere motor (220 V enkel fase) niet goedkoper? Zelfs nieuw en met een beetje surfen op marktplaats veel goedkoper verwacht ik. Tenzij je te veel vermogen nodig hebt voor enkel fase. Dan biedt ook dit geen oplossing.

(OK, voor een draaibank heeft zo'n omvormer nog een meerwaarde, maar hier niet dacht ik)

juriaan, volgens mij kan mij motor ook als driekhoek aangesloten worden en er staat ook een Y bij. mijn motor is opgenomen 4kw en afgegeven vermogen 3 kw. Hoe kom ik erachter of ik dan ook van 220v naar 380v kan? Heb er zelf niet zoveel verstand van maar als ik dit zo lees moet het wel kunnen er staat bij mijn type plaatje 220/400 v.

Met een steinmetz schakeling zou het mogelijk moeten zijn, mits het vermogen van de motor niet te groot is. Een op 230 volt zoeken lijkt mij eenvoudiger.
    sometimes you just need a bigger hammer

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik ken de praktische voorschriften niet. Maar een opgenomen vermogen van 4 kW lijkt me (veel) te veel om enkel fasig te gebruiken. Ook een omvormer biedt dan geen oplossing. Bij volle belasting haalt deze motor 20 ampere uit een enkelfasige groep, terwijl de bovengrens bij 16 ampere ligt in een huis tuin en keuken enkelfase installatie, denk ik. Maar ik weet niet wat de voorschriften erover zeggen.
    Hebben we het nog niet gehad over aanloopstroom. Ik vraag me af of een motor van zo'n vermogen (ruim 4 pk) praktisch wel direct in driehoek kan worden geschakeld.

Met een enekelfasige huisinstallatie zit je waarschijnlijk vast aan een motor van lager vermogen.

Mvg
    klaas

Ik heb even gekeken wat het typenummer is van de 220v motor wat ik erop heb zitten dat is de AEG AM90LX2 Q4. Ik kan er helaas geen informatie over vinden of deze aan te sluiten is op 380V. Iemand een idee? Er staat op 220V 11A / 380V 6,4A.

Voor de topic starter aankomend weekend ga ik een 380V motor nog ophalen voor mijn freesmachine van scheppach daar zit nu een 220V motor op, als je mij de gegevens kunt doen van jouw zaagmachine die je wilt kopen kunnen we misschien de motor omruilen voor degene die bij mij vrij komt.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009
    LET OP !!!!
    Er is een belangrijk verschil tussen enkelfase 220V en driefase 220V
    Zoals altijd wordt dat door elkaar gebruikt.
    De motor van Jesse kan draaien op 380V driefase en op 220V driefase.
    NIET op 220V enkelfase

Groeten Frank

Forum Rechten