Werkbank kopen

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Is het niet eenvoudiger poten aan een blad te bevestigen dan twee schragen te maken en daarop een blad te bevestigen? Bij poten kan je altijd een paar diagonalen toevoegen als het geheel wiebelt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja zijn prima klemmen.
Heb er zelf een aantal tweedehandse.

Wat het schuiven van mdf-blad betreft: ik heb het blad met deuvels met de schragen verbonden. De deuvels zitten in blinde gaten en zijn ongelijmd zodat het makkelijk is te demonteren en ik de schragen makkelijk ook voor een ander doel kan gebruiken (straks als ik mijn definitieve bank heb gebouwd :)).

mvg
klaas
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
@ Klaas,

Das precies de reden waarom het beginnen met een MDF blad op schragen een prima oplossing voor de starter is. In het begin weet je echt nog niet wat je nu eigenlijk nodig hebt. Net als met het gereedschap, dat verzamel je in der loop der jaren door de gedane klussen.

Koop je als starter een werkbank dan kom je bijna zeker tot de conclussie dat je toch beter die andere had kunnen kiezen. De kans dat je namelijk als starter kiest voor een bank die in je budget past is vrij groot en ook logisch. Later zal je ws door ervaring stellen dat je DIE bank nodig hebt en dus dat budget. Is dat budget er nog niet dan zul je ws kiezen om nog even te wachten. Die goedkopere, weet je inmiddels, gaat je niet dat geven wat je zoekt.




Wat die dikke massieve schragen betreft... Mijn voorkeur zou uitgaan naar die IKEA dingen. Eenvoudig aan te passen aan de gewenste hoogte, kosten weinig, zijn sterk en toch ligt van gewicht.
 

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
Zelf heb ik ook overwogen om een werkbank te maken, maar als ik dan bekijk wat het hout en de bankschroeven me kostten, om nog maar te zwijgen over de tijd die er zou over gaan om het zelf te maken, heb ik dat idee laten varen en een tweedehandse gekocht op kapaza voor 325 euro.  Daar kan ik echt geen nieuwe voor maken.
In bijna nieuwe staat en degelijk. Een Nooitgedacht van 180x60cm.
Heb ik ondertussen al veel plezier van gehad en geen spijt dat ik het niet zelf heb gemaakt.
Die tijd heb ik kunnen besteden aan projecten die er toe doen (voor het vrouwtje en dochter). Ondertussen al een eenpersoonsbed gemaakt voor de dochter en ben nu bezig met een groot bed van 160x210. Ik heb zo al weinig tijd over, dus elk beetje helpt.
Maar als je ervoor kiest om er zelf een te maken, ga ervoor, je kan er alleen maar ervaring mee opdoen voor een mogelijke volgende werkbank. ;).

Groeten,
Tino
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik kan altijd beginnen met 2 schragen (die van Ikea zien er inderdaad wel netjes uit + in hoogte verstelbaar) en een mdf-blad.
Maar helaas zal ik dit alles nog even moeten uitstellen.
Wanneer we tegemoet wilden komen aan de prijs waren ze opeens niet meer akkoord en hebben ze de prijs terug met 20.000€ verhoogd.
We gaan dus even verder moeten uitkijken naar een andere woning.

Ik ben intussen ook al eens aan het kijken naar tweedehandse banken :)
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Als je niet te duur aan hout wil komen, grenen of eiken, kan je ook kijken naar tafelbladen op marktplaats. Daar heb je vaak voor een bedrag van tussen de 10 en 20 euro een tafelblad van 1 bij 2 m. Als je dan even kijkt in welke richting een en ander verlijmd is, weet je of het voor je doel geschikt is. Ik ga op deze manier over van een wat wiebelige tweede werkbank naar een demontabele met vrij forse schragen. De inspiratie hiervoor kwam uit een van de filmpjes in het begin van deze post.

Groet,

Ad
 

robduke

Nieuw lid
1 jan 2014
14
0
utrecht nl
mijn werkbank is gewoon balken van een oude schuurdak 6 naast elkaar 3 meterlang aan de onderkant een
klamp op een onderstel !! oude tafel !! , het geheel vast aan de muur
ideaal en geen zorgen om een miskleun met een zaag of schaaf ze zitten vol met schroefgaatje als je wat moet schaven
of frezen een plank vast schroeven op de werkbank voor een stuit, geen gedoe met lijmtangen die inde weg staan
of nog erger met je machine een klem raken dag beitel, is de bank niet meer om aantezien draai je de balken om
kan je weer 10 jaar vooruit ik ben niet zo moeilijk het moet funktioneel zijn
gr robduke
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Dit is voorlopig mijn werkbank:
IMG_1148.jpg
twee 'shopdogs' (het googlen waard!), een rest keukenwerkblad en een bankschroef die ik al had gekocht in afwachting van het eerste Project van elke zichzelf respecterende aanstormende houtbewerker.
Als je denkt dat je zelf geen werkbank kan maken, kijk dan eerst hier eens naar: http://www.youtube.com/playlist?list=PLD39949332C7FB168
Ik heb voor mezelf al de rekening gemaakt: 60€ aan hout (ik heb niet zo veel plaats voor een echt grote werkbank) en 30€ voor een 9 inch bankschroef met snelsluiting. Voor dat geld kan je nergens zoveel plezier kopen!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb iets dergelijks gebouwd met de bedoeling ervan te leren wat ik werkelijk wil. Met de ervaring die ik met dit simpel concept op doe, ontwerp en bouw ik een heel mooie (jaja, je moet je doelen hoog stellen) ) en op mijn wensen toegesneden bank. Maar dat zal nog wel een jaartje duren voor ik die af heb.

Ondertussen plaats ik deze foto van mijn huidige (nood)bank. Misschien heeft de starter van dit topic er nog wat aan. Ik weet nu al dat, als je handmatig hout bewerkt, je bank nooit te zwaar kan zijn :).

werkbank_01.jpg

PS: het is er nog nooit van gekomen de poten van de schragen netjes af te zagen aan de onderkant :). Op de foto valt me dat wel als heel erg storend op.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb ook een werkbank gebouwd zonder een werkbank te hebben.
1 groot verschil is dat ik wel de machines er voor had
Nu ik alles nog eens bekijk zou het zonder die machines ook een heel eind gelukt, het enige dat min of meer echt nodig is, is een freesmachine.
Mocht je die toch al overwegen te kopen dat lukt wat ik gemaakt heb ook (de balken kan je op maat laten zagen en domino's kan je vervangen door deuvels)

Bekijk het filmpje in mijn draadje eens, wellicht heb je er wat aan

http://www.woodworking.nl/showthrea...-bouwen-werkbank&p=88830&viewfull=1#post88830

Ik was overigens alles bij elkaar ik dacht iets van rond de 200 euro kwijt (wellicht heb ik dat nog ergens gepost, dat weet ik niet zeker meer)
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@klaas: If it works, don't fix it! ;)
Ik deel in elk geval dezelfde mening, als je met handgereedschap werkt kan een werkbank écht niet zwaar genoeg zijn. Het zien er trouwens erg stevige schragen uit, ideaal om een betere bank op te maken :)
Misschien moeten we maar eens een werkbank groepsproject starten, zoals rendew met z'n kissies.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Nou ik ben van plan om jullie tijdens het ontwerp- en bouwproces op de hoogte te houden (en vanzelfsprekend jullie commentaar te gebruiken). Maar... ik doe ook mee aan het kissiesproject en wordt er weer eens mee geconfronteerd dat ik te veel dingen tegelijk doe. Ik bedoel... Het schiet niet op.

En nou belde ook nog mijn dochter - waar ik in dienst ben als klusjesman :) - over een blunder die ze uithaalde en die acuut om een oplossing vraagt. OK, is off topic.

Terug naar de mooie bank. Die ga ik bouwen op mijn meubelmakerscursus. Heb ik tenminste een stok achter de deur.

Mvg
klaas
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Na enige afwezigheid heb ik weer even de tijd om de topics op dit forum door te spartelen.
Zeer weinig tijd gehad door mijn werk en de huizenjacht/...
Ik kan dan ook het heuglijke nieuws brengen dat wij vorige week een huis gekocht hebben :)

Omdat verschillende kamers onder handen moeten genomen worden ga ik misschien toch in het begin opteren voor de schragen van (Ikea, op die manier kan ik alle kanten uit in het huis en die kunnen zeker van pas komen aangezien ik meerdere deuren moet schilderen.
Ik zou graag een grote plaat kopen om op deze schragen te leggen (voor wat handwerk), maar wat voor plaat of welke grootte zou ik best nemen?
Als die te groot zou zijn dan moet ik misschien al 3 schragen gaan gebruiken om het middenstuk te ondersteunen?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Neem, als je toch bij Ikea bent, een Lagan (keuken)werkblad van 246 lang mee. Zaag overdwars in twee en lijm de twee helften op elkaar. Aan de onderkant aan weerszijden van elke schraag een latje schroeven, ben je klaar. Heb je een blad van ruim 1m20 van 56mm dik. En kost nog geen €60...
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Dat is ook een oplossing.
Ik was intussen aan het kijken naar een MDF-plaat, maar die zijn misschien niet dik genoeg.
En wat bedoel je met aan de onderkant aan weerzijden een latje schroeven? Dat volg ik even niet :p
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Oh ja, dat kan duidelijker :) Je wilt niet dat je blad van de schragen afschuift. Dus als je het blad op de schragen hebt liggen schroef je aan de onderkant twee latjes tegen het blad, aan weerszijden van de schragen. Dan kan het niet schuiven.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Even mijn thread terug omhoog halen :)
Intussen heb ik 2 schragen gekocht bij Ikea, dewelke in hoogte verstelbaar zijn + een tafelblad om mijn eerste werk(jes) op te doen.
Voordeel hiervan is dat ik 'mobiel' ben, maar langs de andere kant zou ik toch graag ergens een 'vaste' plaats willen maken voor al mijn gereedschap.
Iemand tips om op een simpele manier een eenvoudige werkplaatsinrichting te maken?
Ik heb al wel wat werkmateriaal (hamers, beitels, schaven, cirkelzaag, boormachines, ...), maar ik ontbreek nog wel wat zaken zoals klemmen, schroefjes, ...

Gezien we net een huis gekocht hebben is het kapitaal iets minder, dus ik kan niet ineens 15 klemmen kopen.
Wat zijn zoal degenen die je het meest gebruikt?
Ik ben intussen ook al eens aan het nadenken wat ik zou (proberen) te maken om te beginnen.
Als ik de lat te hoog leg dan gaat het voor geen meter lopen en dan staat de motivatie ook op een laag pitje :)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.