Werkbank kopen

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik kan inderdaad eerst wat uitproberen op een schraag en daarna nog altijd uitkijken om een werkbank te maken.
Er staan genoeg tekeningen op het internet, misschien zelfs té veel.
Op den duur zie je het bos door de bomen niet meer :)
Verder ben ik ook in boeken aan het kijken, maar het is moeilijk om effectief iets te vinden om mee te beginnen.
Het lijkt allemaal makkelijk, maar dat is het niet :p
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Het lijkt allemaal makkelijk, maar dat is het niet :p
Misschien kan ik je hiermee over de streep trekken: een werkbank maken is niet moeilijk. :)
De materialen zijn niet duur, de constructie hoeft niet ingewikkeld te zijn en omdat alles in het groot gaat is het geen ramp als je een keer een half millimetertje naast de lijn zaagt.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Deze schragen kom je in verschillende varianten tegen op internet. Ze zijn spotgoedkoop om te maken, stevig en opplooibaar.
http://www.artofmanliness.com/2012/...and-versatile-how-to-build-a-better-sawhorse/

http://www.youtube.com/watch?v=GkqhJh2wSgM

Wat het bouwen van een werkbank betreft, is dit een beetje "verplichte literatuur" in de vorm van YouTube-filmpjes:
http://www.youtube.com/playlist?list=PLD39949332C7FB168

Voor minder dan 100euro kan je een dergelijke werkbank maken (zonder bankschroef). Deze maak je dan volledig naar je eigen wensen. Tijdens het maken leer je de belangrijkste basistechnieken gebruiken, meteen een houtbewerkingscursus dus!
Ik heb zelf tot nu toe nog geen enkele werkbank in de handel gevonden die mij bevalt, vaak zijn ze vooral niet hoog genoeg en al helemaal niet stevig genoeg. Om van de prijzen nog maar te zwijgen...
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Die filmpjes ben ik nog niet tegengekomen, merci :)
De Engelstalige websites zijn nog altijd de duidelijkste, enkel is het niet altijd makkelijk om de maten over te nemen naar ons metrisch systeem :) bv 8' balken, 2x4, ... (Voor iemand die van nul begint is alle begin moeilijk :p)
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb een omreken module op mijn gsm, best handig. Ik heb ondertussen ook een winkelhaak met zowel cm als inch, ook handig.
Het hout aanbod is hier vaak niet zo uitgebreid als wat ze in vele filmpjes gebruiken. Meestal kom je bij geschaafd hout uit bij CLS/SLS balken (met afgeronde hoeken), maar eigenlijk kan dit geen kwaad. Een goede gewoonte is wel om bij een houthandel te gaan ipv naar een Brico/Gamma/Hubo. Deze zijn vaak duurder en bieden minder kwaliteit. Bovendien krijg je bij heel wat houthandels een mooie korting (21%) als je cash betaalt ;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Kijk eens op het www met zoek term plywood workbench. Je kan een pdf downloaden waarin prima beschreven staat hoe je simpel een werkbank kan maken. Alleen even omrekenen.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
MDF is prima hoor!

Ik heb zelf twee schragen bij de IKEA gehaald. Die dingen kosten geen droppie en zijn perfect in hoogte en schuinte in te stellen. Vervolgens twee dikke MDF platen gehaald en die op een keuken aanrecht gelegd en vervolgens op elkaar geschroefd zodat ze strak op elkaar zaten. Vervolgens 2 4x4 balkjes vuren er onder geschroefd en gelijmt zodat de mdf platen strak op de schragen lagen. Voor nog geen 100 euro was ik klaar.

Die schragen van de IKEA hebben als voordeel dat er onderaan een soort plateautje zit waar je nog iets kwijt kan.


Ik ben het op zich wel eens met het standpunt dat een houtbewerker zijn eigen bank zou moeten maken.
Aan de andere kant...

Maken we ook zelf alle kastjes en dingen die we gebruiken ? Nee, die kopen we ook gewoon indien we ze nodig hebben. Sommige maken zelf hun schaven, andere kopen die gewoon.

Persoonlijk denk ik dat je pas na enige tijd weet welke bank goed voor je is. Je eerst kun je op een eenvoudige manier maken of kopen. De kans is groot dat als je steeds meer gaat maken en meer ervaring opdoet je uiteindelijk je eigen bank maakt, simpel omdat je dan maatwerk heb zoals je het wilt hebben.

Wie heeft zijn werkplaats nog het zelfde als toen hij net begon? Door de opgedane ervaringen en blikken bij anderen kom je tot de conclussie dat zaken misschien andere beter werken dus dat probeer je en zo kom je steeds weer wat verder.


Wat overigens die werkbanken van Baptist en de andere site die genoemd is....

Ik vermoed dat dat gewoon standaard massa geproduceerde banken zijn. Enige verschil is de verkoopprijs.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
MDF is prima hoor!

Ik heb zelf twee schragen bij de IKEA gehaald. Die dingen kosten geen droppie en zijn perfect in hoogte en schuinte in te stellen. Vervolgens twee dikke MDF platen gehaald en die op een keuken aanrecht gelegd en vervolgens op elkaar geschroefd zodat ze strak op elkaar zaten. Vervolgens 2 4x4 balkjes vuren er onder geschroefd en gelijmt zodat de mdf platen strak op de schragen lagen.

Helemaal eens. Maar dan moet je niet die 4x4 balkjes vergeten. Die voorkomen het doorzakken. Den Deze noemde alleen de plaat mdf.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik ben bij MDF altijd bang dat mijn schaven en beitels sneller bot worden vanwege de lijm die er in zit.
Als je dan een schaaf op z'n zool op de werkbank zet, of je schiet af en toe uit met een handbeitel, dat je dan vaker moet slijpen.

En als je een beschadiging in het MDF hebt, wordt het dan niet snel een diepere kuil omdat het MDF onder de toplaag zachter is?

Groeten, Raymond
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
De schraagjes van Ikea heb ik even opgezocht. 30 euro per stuk. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00144763/


Het plaatje krijg ik niet van die site..

@SunRayes.

Eigenlijk moet je jezelf aanleren een schaaf niet op de zool weg te zetten tijdens het werken ermee. Tijdens het werk heb je je beitel uitgedraaid en dan kan die op elk oppervlak beschadigen. Als je de beitel hebt ingedraaid is er niks aan de hand.

Wat de handbeitel betreft voor het uitschieten... Slijpen moet je ze toch om de zoveel tijd.
Of je dat met MDF vaker moet? Misschien wel, misschien niet..

Maar... uitschieten kan altijd per ongeluk gebeuren, met alles... Daar waar ik met een beitel bezig ben waarmee ik steeds op het werkblad zou komen leg ik er een dun plaatje multiplex onder oid. Ik kan me voorstellen dat de meesten hier dat zouden doen om het werkblad niet nodeloos te beschadigen.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ik denk dat je inderdaad goed kunt beginnen met een paar stevige schragen met een blad erop. Toen wij in onze tienerjaren boten bouwden werkten we in het voorjaar buiten en hadden twee stalen schragen met een paar battings erop. Lijmtangen als bankschroef en elke dag ruimden we de werkbank weer gemakkelijk op. Zo hebben we jaren er goed mee kunnen werken....


Fons
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
@SunRayes.

Eigenlijk moet je jezelf aanleren een schaaf niet op de zool weg te zetten tijdens het werken ermee. Tijdens het werk heb je je beitel uitgedraaid en dan kan die op elk oppervlak beschadigen. Als je de beitel hebt ingedraaid is er niks aan de hand.

Zo heb ik het inderdaad al 25 jaar geleden van mijn vader geleerd, een inmiddels al 75 jaar oude timmerman in hart en nieren.
Maar sinds een jaar op drie, eigenlijk toen ik op dit forum begon, heb ik ook timmermannen gezien die de zool op de bank zetten.
Vooral als er meerdere schaven op de werkbank staan.
Op die manier beschadig ik de schaafbeitels niet als ze tegen elkaar botsen. En bij mij gebeurt dat nog wel eens.

Misschien moet ik mij aanleren om de niet gebruikte schaven weer op te ruimen, maar tijdens het werk is dat niet handig.

Groeten, Raymond
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Vooropgesteld werk ik niet aan een werkbank maar aan een grote tafel met een stalen frame. Ik wil nog wel een goede werkbank maar dit bevalt wel goed voor de werkstukken die ik maak.
Echter zou ik om meer stevigheid in de werkbank te brengen geen 4x4 maar 4x7 balken gebruiken, verlijmd en geschroefd op de 4cm zijde buigen deze veel minder snel door dan de 4x4.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Misschien voor de duidelijkheid. Als je in de handel vraagt om 2x4 gaat men uit van de maat voor het schaven van 5cmx10cm. Je kan dus verwarringen krijgen als je de eenheden er niet bijzet.
Er worden helaas nog veel inch maten gebruikt.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Misschien voor de duidelijkheid. Als je in de handel vraagt om 2x4 gaat men uit van de maat voor het schaven van 5cmx10cm. Je kan dus verwarringen krijgen als je de eenheden er niet bijzet.
Er worden helaas nog veel inch maten gebruikt.
Klopt. De 2x4's die ik had besteld bleken in de praktijk 4x8 te zijn. Daardoor is mijn werkbank nu 1/12 el smaller dan gepland.:p
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Ad leuke maat gevonden. Ik wist dat het iets met de onderarm te maken had. Dus even Wikipedia geraadpleegd. Vanaf je elleboog tot en met het topje van je middelvinger. De maat verschilde per regio tussen grofweg 60 en 70 cm. Waarvan de meeste achterin de 60 zitten. Weer een reden om de meter in parijs te danken voor eenheden die even lang zijn.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik nam voor mijn eerste bank een 4 cm dik mdf blad (toen wist ik nog niet dat de kern van mdf zacht is) en daaronder twee schragen volgens dit ontwerp:http://woodgears.ca/sawhorse/plans.html


sawhorses_stacked.jpg






Ik wilde hiervan leren welke werkbank ik werkelijk wilde.
Ik ben blij dat ik het zo deed. Nu weet ik welke werkbank ik echt wil en waarom.


Mvg
klaas
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Als je (bvb een mdf-blad) op schragen zou leggen, blijft dat dan wat deftig liggen als je erop werkt?
Misschien best vastmaken met klemmen?
Ik heb momenteel nog niks van klemmen in mijn bezit, dus misschien tijd om er toch enkele aan te schaffen :)
Heb me altijd laten vertellen dat Bessey wel goede klemmen heeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.