Werkbank kopen

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Heb je die afkortzaag hier in België gekocht?
Ik ken het merk wel, maar ik dacht dat dit vooral in Amerika werd verkocht.
Als ik de dealers opzoek dan zie ik hier in mijn regio ook enkele verdelers, dus ga ik daar ook eens kijken :)

Ik ga ook proberen om te werken met modules, dan kan ik nog altijd wat kiezen welke setup ik het liefst heb.
Welke hoogte neem je best voor een module? En welk type hout (dennenhout neem ik aan?).
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
@designer-john: Er zit idd een dubbele afzuiging op, maar ik kan hier weinig over vertellen. Zoals je ziet heb ik er wel een oude stofzuiger onder staan, maar de mond hiervan is kapot (sluit niet meer goed aan) en die is ook al zo oud als de straat (ik schat een jaar of 20?). Mijn 'review' hierover zou alleen maar een verkeerd beeld geven.

@Den Deze: hij komt van een parketteur uit Oostkamp: Demey (http://www.jwdemey.com/elecverstekzaag.htm)
Hij verkoopt vooral parket en hout etc, maar ook wat elektrisch materiaal. Ryobi is het zustermerk van Milwaukee. Beetje de goedkope versie ervan (en dus mindere kwaliteit)

P.S. Den Deze, uit welke regio ben je afkomstig?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ok, bedankt :)
Ik ben al eens aan het zoeken om zelf modules te maken om te gebruiken als werkbank, maar ofwel zoek ik verkeerd ofwel krijg ik bijna uitsluitend tekeningen van modules in staal (voor in een garage) :)
 

WR1944

Oud hout
Als beginnend houtbewerker zou ik zonder er ook maar een seconde over te aarzelen zelf beginnen met een eenvoudige maar stevige werkbank. Twee schragen, een oude deur en daarop eventueel een plaat multiplex of MDF en je kan je lekker uitleven. Bij het winnen van ervaring en de opbouw van je gereedschappark ga je vanzelf nadenken over een "echte" werkbank. Met de ervaring die je intussen hebt opgedaan weet je wat je wilt en niet wilt. Ook weet je dan wat je wel kan en niet kan. Met die zaken kan je een werkbank naar jouw specificaties maken waar je nog jaren plezier van kan hebben.
Sommige beginners hebben de neiging om eerst een volledige set aan gereedschap aan te willen schaffen terwijl ze de eerste spijker nog in het hout moeten slaan. Begin met zaag, een hamer, een schaaf en een beitelsetje en maak daarmee je beginnerswerkbank. De rest komt vanzelf.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Daar heb je wel gelijk in :)
Ik heb 2 schragen gekocht bij Ikea (op aanraden van enkele mensen op dit forum), deze zijn vrij stevig en eveneens in hoogte verstelbaar.
Als werkblad heb ik een keukenwerkblad van Ikea, hierbovenop zou ik dan nog mdf willen leggen zodat het zeker dik/stevig is :)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Even mijn topic vanonder het stof halen.
Ik woon sinds 2 maanden in mijn huis en ik heb het geluk dat we een hele grote kelder hebben.
Enkele dagen geleden heb ik vurenhout gekocht voor het maken van mijn eerste (simpele) werkbank.
Voor de poten heb ik balken van 45x100 geschaafd hout, ik ga een deel van deze balken afzagen op 90cm en 2 stukken van 90 cm aan elkaar lijmen voor een 1 poot.
Het idee komt grotendeels overeen met dat van Steve Ramsey (zie video) maar ik zou de vijzen willen wijzigen door iets anders (bv deuvels?).
Mijn eerste werkbank moet niet mooi zijn, als beginneling mag ik al blij zijn om dit alles mooi gezaagd/in elkaar te krijgen :)

Ik heb via familie wat afvalplanken kunnen bemachtigen, nu ben ik volop bezig met het begin, namelijk het leren haaks zagen :)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Intussen steekt mijn werkbank al enkele maanden in elkaar.
Langs beide kanten steekt mijn werkblad (2 x 18mm mdf op elkaar verlijmd) 60 cm langs beide kanten uit.
Nu zou ik langs de 2 kanten gaten willen boren voor het gebruik van bench dogs, maar hoeveel mm moeten deze nu eigenlijk zijn?
Ik lees de ene keer 19mm, de andere keer 20mm.
En hoe boor ik deze gaten het best? Door het gebruik van een speedboor? Of een frees (zo ja, wat voor freesbit heb ik hier voor nodig?)?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.