Werkbank kopen

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Op die website zat ik net te surfen :)
Zit daar zoveel verschil op tov die van baptist (verschil is toch al bijna 100€)?

Ik denk dat ik best richting een timmermanswerkbank zou gaan, zal vooral met grotere stukken werken (kasten, ...) :)
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Op marktplaats worden geregeld zeer solide werkbanken aangeboden, die van Baptist lijkt mij maar een beetje ielig.
Ron verkoopt inderdaad ook moie werkbanken.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Een welbekend probleem, je wilt eigenlijk een werkbank maken om dat je geen werkbank hebt, maar je hebt geen werkbank om een werkbank op te maken.
Kun je misschien niet als eerste project proberen om zelf een werkbank te maken? Een werkblad van de ikea, en een paar balken, dan kom je al een heel eind. Of je maakt hem helemaal van multiplex. Zijn genoeg onderwerpen over werkbanken......
Op die manier leer je gelijk een beetje over verbindingen/gereedschappen etc. Ik heb zelf toen een werkbank van multiplex gemaakt met een werkblad van MDF. Bevalt me zeer goed, kostte me aan materiaal misschien een 200 euro.
Anders via marktplaats een tweedehandse?

En anders koop je een nieuwe, maar zal dan wel eerst even er bij gaan staan. (of misschien wil iemand hier op dit forum er wel een maken voor jou?)
succes
 

tuoh

Oud hout
Ik zou me dood schamen om als houtbewerker aan een gekochte werkbank te staan:D Dan sta ik veel liever aan een scheef gedrocht dat ik zelf gebouwd hebt dan een strakke gekochte bank:p

Om te starten heb je niet veel nodig, een oude vlakke deur op twee schragen, daar kan je al wat mee.

Mvg,

André
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik ben het eigenlijk wel met Tuoh eens. Die gekochte banken zien er daarnaast in veel gevallen ook helemaal niet zo degelijk uit.
Je zou eens kunnen kijken naar de serie die Paul Seller heeft gemaakt over het maken van een werkbank, te vinden op youtube.
Je leert er veel van en je hebt een minimale hoeveelheid gereedschap nodig.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Deze was mijn allereerste werkbank:

http://woodgears.ca/workbench/build.html

Ik heb die nog steeds staan. Je kan hem met de meest eenvoudige gereedschappen (accuboor en handcircelzaag) in elkaar steken.
Hij is superstabiel en heel flexibel in uitbreiden (extra kastjes onderaan, of spanvijzen of uitbreiding)

Zeker proberen, je zal versteld staan wat je met een beperkte hoeveelheid aan materiaal kan maken!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Van een professionele houtbewerker als Tuoh zou ik ook niets anders verwachten.
Maar als beginnende hobbyist ben ik de afgelopen twee jaar vooral bezig geweest met het opknappen van tweede hands gereedschap en het continue aanpassen van mijn werkhokje aan al die opgeknapte spullen.

Ik zit boordevol ideeën om te gaan maken, een tafel, een kastje, wat houtsnijwerk en het liefst zou ik zelf mijn eigen keuken gaan maken.
Maar naast de hobby heb ik ook een gezin, vrienden en een drukke baan en zal dus keuzes moeten maken.
Nu werk ik aan een goede zelfgemaakte werkbank met een timmermans bankschroef, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat als ik een nieuwe werkbank nodig zou hebben, ik er vanwege tijdgebrek eentje kant en klaar zou kopen.
Anders ben ik meer met het gereedschap en werkplaats bezig dan met het maken van meubels of speelgoed of gebruiksvoorwerpen.

En als je kijkt wat een beetje goede bankschroef kost, is het kwa kosten ook best te doen.
Ik zou dan wel gelijk een echte lie nielsen kopen (of iets vergelijkbaars), dat dan weer wel.

Groeten, Raymond
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo DEN DEZE
Ik geloof dat jouw plan om een nieuwe werkbank te KOPEN hier niet echt in goede aarde valt ;) Het is eigenlijk zo dat er ook enige maten van trots komt kijken. De meeste hebben het helemaal zelf gedaan. Er zwerven 100.000 plannen op het web met allerlei goede ideeën. Het zelf je eigen werkbank in elkaar knutselen is ook een enorme training, je leert er best wel heel erg veel van. En je maakt hem pas aan je eigen situatie.. Of je er een bouwt van vuren en multiplex of de mooiste exotische houtsoorten, het is uiteindelijk om aan te werken. Ook ik adviseer je toch om er zelf een te bouwen, in jouw prijsklasse ( niet negatief bedoeld hoor) ontlopen de banken elkaar niet erg veel. En ik denk dat JIJ voor de helft van dat bedrag een aardig bankje in elkaar kan timmeren. Het trotse gevoel van aan je eigen werkbank te staan overvalt mij soms weleens, raar gevoel.

Succes met je keuze.
Hugo
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Met behulp van een stevige stoel kun je een zaagbankje maken. Heb je een zaagbankje dan kun je een tweede maken. Met een sixpack 44x44x2100 vuren balkjes kun je vervolgens drie schragen maken. Dan kan je eigenlijk al een hele hoop maken. Bijvoorbeeld zo'n werkbank als Paul Sellers op z'n YouTube-kanaal toont. Als je niet met de hand gaat schaven dan kan je met de drie schragen en een plaat multiplex al aardig toe. Als je wel met de hand gaat schaven zijn de kant en klare Europese modellen m.i. te licht. Die gaan aan de wandel.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Tja... een werkbank , dat zou natuurlijk iedereen op dit forum zelf moeten maken...

Wat een onzin.
Tuurlijk kun je enigzins vooruit met schragen en een oude deur, je moet dan wel schragen en een oude deur hebben. Op een lege krat bier kan je ook zitten, ik prefereer een bank...terwijl ik ook nog eens de keus heb tussen een lege,een volle en een half volle bak bier :rolleyes:

Ik heb ook voor de keus gestaan. Kopen of zelf maken.
Ben zelf voor marktplaats gegaan, een mooie nooitgedagt voor weinig. Voor die prijs had ik het hout, al was het pallet hout, niet kunnen kopen. Laat staan de hardware...
Het plan was om tzt mijn eigen ideale werkbank te maken, maar in de weinige hobby tijd die ik heb, maak ik liever dingen die ik leuker vind om te maken...
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ik zou me dood schamen om als houtbewerker aan een gekochte werkbank te staan:D Dan sta ik veel liever aan een scheef gedrocht dat ik zelf gebouwd hebt dan een strakke gekochte bank:p

Om te starten heb je niet veel nodig, een oude vlakke deur op twee schragen, daar kan je al wat mee.

Mvg,

André

Precies ...

Andre slaat de spijker op z'n kop. Maar als het met schroeven moet dan kan dat ook best.
Boutjes zijn ook goed.


PS: en als je er uiteindelijk kastjes op maken wil ( de werkbank bedoel ik) dan is je werkbank peanuts :eek:
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik zou uiteraard veel liever een werkbank zelf in elkaar steken, maar momenteel heb ik een groot tijdsgebrek waardoor ik voor de 'gemakkelijke' oplossing wou gaan :)
Ook door het feit dat ik geen ervaring heb met houtbewerking speelt daarin een rol.
Door alle balken/... te kopen kan ik wel veel bijleren, maar ik moet maar ergens verkeerd zagen en ik kan al een verse balk gaan halen... :D
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Waarom geen werkbank kopen ? Ik kan me best voorstellen dat iemand een werkbank wil kopen. Voor iemand die als hobby hout wil bewerken is vaak de tijd al spaarzaam om lekker aan te slag te gaan. Wanneer je dan eerst moet beginnen met dergelijke klussen terwijl je liever wat anders maakt lijkt me het aanschaffen van een werkbank wel verantwoordt . Hobby is toch plezier maken ? doe dan gewoon hetgeen je het meeste plezier geeft !!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het is de vaste afweging: tijd of geld? Ik heb destijds mijn werkbank nieuw gekocht, maar achteraf gezien had ik liever een stevige tweedehands via MP gekocht. Hij is te licht voor handwerk. Ach ja, projectje op de lijst :)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Wat wil je gaan maken? Voor met handgereedschap met massief hout werken is zo'n meubelmakers/timmermanswerkbank ideaal. Voor klussen zoals aftimmeren en inbouwkasten van plaatmateriaal maken voldoen schragen met een plaat erop ook prima, ik denk zelfs beter omdat je flexibeler bent. Zelf heb ik een niet al te grote werkplaats en de werkstukken die ik maak zijn vaak wel groot, ik wil helemaal geen grote, zware werkbank die veel plaats inneemt. Ik heb een triton superjaws voor klemwerk en een bankschroef en verder werk ik meestal op schragen.

Maar het is maar net wat je van plan bent te gaan maken. Ik zou persoonlijk liever een wat mindere werkbank hebben en een kist met goed gereedschap, klemmen ed. Als je van plan bent een woning op te knappen ed is een stel schragen ook makkelijk voor schilderwerk ed. Maar je moet zelf de afweging maken tussen te verwachten werkzaamheden/aan te schaffen materiaal.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het soort werkbanken dat je te koop vind zijn van dat type dat je nog in scholend kan vinden, uitgevonden eeuwen geleden en nooit gedacht om zich hoe of wat aan te passen aan de evolutie van het vak, laat staan uitvinding van de elektriciteit!
Tenzij je een Amish bent en niets gebruikt dat uitgevonden is na 1860 dan ben je noodgedwongen om zelf iets te bouwen, heel simpel en goedkoop om te beginnen en dan zal je zelf zien wat je mist en wat je kan missen om een volgende verbeterde versie te maken.
Ik maak honderden meubels voornamelijk uit massief en heb niet eens een bankschroef in mijn werkplaats, en een massief werkblad is voor mij zonde van het hout, je kan een MDF torsion box maken die even hard is als beuk, maar die plat blijft en waar de bovenlaag vervangen kan worden. Om maar een voorbeeld te geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.