Anarkissie

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Tips zijn altijd welkom Zweihaak. Ik kan me wel voorstellen dat je de planken zo wat strakker op elkaar trekt. Dank je!

Ik denk dat het inderdaad niet nodig is om de zwaluwstaarten te lijmen. Met goed passende zwaluwstaarten en de spijkerverbindingen van bodem en plinten zit ook alles opgesloten. Weet ik dat voor de volgende kist :)
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
De schoonheid van een goede zwaluwstaartverbinding is dat je geen lijm nodig hebt...waarom zou je er dan lijm op doen...?
In één richting kan de verbinding niet uit elkaar getrokken worden.
Maar in de andere richting kan hij toch uit elkaar, alleen gehinderd door het klemmen? Met dezelfde kracht die het kost om hem in elkaar te zetten? Of snap ik het niet?
 

Boskabouter

Actieve deelnemer
17 apr 2013
60
1
Amsterdam
Ha ArtHarg,

Nog even een vraagje over een eerdere stap. Je hebt de bodem aan de kist gespijkerd. Twee spijkers per kant per plank, dus dat kan mooi niet meer werken...

Of is dat bij zulke kleine plankjes probleemloos, of zit er genoeg veerkracht in de spijkers om dat op te vangen?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
De spijkers kunnen dat wel hebben. Worst case zal je een procent of drie krimp hebben tussen zeiknat (drie weken regen in de zomer) en kurkdroog (drie weken vriesweer in de winter). Op de breedte van die planken is dat nog geen vier millimeter, twee millimeter per spijker max. Kan in grenen best lijkt me.

Ah, en ik bedenk me: de spijkers zitten maar een centimeter of vijf, zes uit elkaar. Ze hoeven dus zelfs maar de helft van de uitzetting mee te doen.
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi kissie! En een erg leuke verzameling gereedschap!
Zijn die twee schaven rechts onder 'snipe bills"?
Ben ik al lang naar op zoek maar kan ze niet niet vinden zonder te betalen met credit card, heb ik niet en wil ik niet. Is beter voor onze financiën :rolleyes:.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nee, die twee rechtsonder zijn overzij-boorschaven. Er staan wel twee snipes op, nummer zes en zeven van boven, maar die zijn een beetje onscherp.

Neem effe contact op met Ducotools. Zij halen ook regelmatig gereedschap in Engeland, en als ze weten dat je geïnteresseerd bent willen ze wel voor je kijken. Zo ben ik ook aan de mijne gekomen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Twee spijkers in een schroot zijn geen probleem, drie wel.

Een ander woord voor spijker is draadnagel, zolang deze niet gehard zijn buigen ze wel iets mee, schroeven zijn gehard en geven niet mee, spijkers wel.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Met Schroten heb ik geleerd, een spijker erin, dan kan het hout nog gewoon werken en scheurt minder snel.
zo is heel mijn knutselhok gebouwd, werkt prima.

Cas
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
In één richting kan de verbinding niet uit elkaar getrokken worden.
Maar in de andere richting kan hij toch uit elkaar, alleen gehinderd door het klemmen? Met dezelfde kracht die het kost om hem in elkaar te zetten? Of snap ik het niet?

Hoe meer staarten hoe meer onderlinge klemkracht ten opzichten van elkaar.
Niet passen! maar gewoon rammen dan heb je echt geen lijm nodig. Hout kan meer hebben dan je denkt, doe er je voordeel mee.

Goed zagen!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je maakt het er niet makkelijker op, want de schaaf die ik denk dat je bedoelt ligt nog niet in de kist-in-gebruik :) Bedoel je de geelgroenige schaaf die in post #21 onder de #8 staat? Die met twee stelschroefjes links en rechts van de beitel?

Dat is een heerlijk schaafje voor het eerste schoonmaken van ruw hout. Hout met lekker veel opstaande vezels met zand en stof erin, mos erop enzo. De beitel is snel geslepen (even over de 400 en de strop), je hebt geen keerbeitel om in te stellen, hij is lekker kort. En áls er per ongeluk nog eens ergens een spijker in zit is het bij deze ook niet zo'n ramp als de zool een krasje krijgt. De #5 hou ik zo lekker scherp voor het eerste vlakken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Tja, het is niet moeders mooiste, maar als hij prettig werkt: waarom niet?

Ik heb voor de zaak (wij zijn geen houtbewerkingsbedrijf maar af en toe zagen we een plankje) jaren geleden een Stanley schaaf gekocht die hier heel erg op lijkt.
Nadat ik het houtbewerken serieus als hobby ging doen heb ik de schaaf eens goed geslepen en hij doet het eigenlijk best goed, voor de dingen die we er op de zaak mee doen, bedoel ik.
Ondanks dat het een nieuwe moderne Stanley is.

Thuis heb ik er een die er ook op lijkt (heeeel lang geleden gekocht) maar die is van gevouwen blik, en die is echt heel slecht.

Groeten, Raymond
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het deksel van de kist zit ingenieus in elkaar. Je wilt het deksel stevig hebben, want geheid dat er een keer iemand op gaat zitten of staan. Liefst gebruik je dus de volle dikte van je materiaal. Dat is wel lastig omdat het deksel zo'n 60cm breed is. Dat geeft alle risico op kromtrekken en flink werken. Een standaard constructie met stijlen en los paneel heeft weer als nadeel dat zowel het raamwerk als het paneel flink verzwakt worden op de plek waar ze in elkaar grijpen. De oplossing vind ik heel mooi (hij wordt in The Anarchist's Tool Chest beschreven): maak in zowel het paneel als de regels en stijlen een groef en laat die in elkaar grijpen. Dat ziet er dan zo uit:
39 Paneel-stijl van binnen.jpg

De constructie is op zich heel makkelijk te maken, mits je even je kop erbij houdt. Ik deed dat niet maar had mazzel dat ik goed weg kwam. Uitleg: bij een pen-en-gatverbinding centreer ik normaal gesproken de pen op de breedte en maak hem ongeveer 1/3 van de breedte van de stijl. Ik zoek een beitel uit die qua maat aansluit. Pendikte is geen probleem, die zaag je toch op maat. Als er een groef in het spel is probeer ik als het even kan de groef even breed te houden als de pen. Is-ie smaller dan kom je daar ook nog wel uit, maar ik vind het handig dat je niet hoeft na te denken over de spatpen. Die past namelijk precies in de groef, je hoeft er geen extra gaatje voor te hakken (om de groef te verbreden). Anyway, ik kon kiezen uit 7/8/7 of 6/10/6 voor rand/gat/rand. Voor 10mm had ik een mooie bijpassende beitel voor de ploeg en een pen van 8mm vond ik er wat iel uitzien. 6/10/6 werd het. Maar… waar ik niet bij stil had gestaan: als je even naar de foto hierboven kijkt: de rand (hier 6mm) moet in de groef van het paneel passen. Je moet er dus ook voor zorgen dat je aan een kant (de referentiekant) een breedte overhoudt waar je een bijpassende beitel bij hebt! Gelukkig kwam het in dit geval zo uit dat 1/4" perfect past.

Tot zover dit kleine intermezzo. Nadat het paneel voor het deksel is verlijmd en gevlakt (man, wat scheelt het een hoop werk als je de dikte en haaksheid van te voren goed hebt) worden de regels en stijlen ruw op maat gezaagd. De gaten in de stijlen moeten diep worden (ze zijn 10cm breed, zo diep worden de gaten) dus maak de stijlen een flink stuk langer dan de benodigde maat (een flink oor dus). Je moet nogal wat wrikken om het prut uit het gat te krijgen en als je niet uitkijkt breek je de kopse kant van de stijl uit. Het oor voorkomt dat, dat geeft stevigheid. Aan het eind zaag je het oor eraf.
36 Ruw deksel.jpg

Het uitzetten van de pennen en gaten is standaardwerk (met uitzondering van dat geniepigheidje met de twee groefbreedtes). Vergeet de spatpen niet… Tijd om te hakken. De brede stijlen moeten op hun kant staan om de gaten te hakken. Je kan ze in de bankschroef klemmen, maar ik hou er niet van om in de bankschroef te meppen. Ik moet nog een keer een klein hulpstukje maken dat ik in de bankschroef kan klemmen en waaraan ik zo'n werkstukje kan vastklemmen, maar dit werkt ook:
37 Klemmen voor gat hakken.jpg

Ik vind het handig om aan de kopse kant te gaan staan. Ik kan bij het hakken dan goed zien of ik niet scheef opzij ga. Dat is hier belangrijker dan scheef in de lengte. Gaten hakken: eerst van de ene kant tot halverwege, dan van de andere kant totdat je het gat leeg hebt. In eerste instantie een millimeter of drie aan de uiteinden laten staan en als je gat door en door is dat laatste stukje loodrecht weghakken. Helemaal perfect ging het bij mij niet, ik heb de zijkanten met een rasp nog iets moeten bijwerken. Als de gaten klaar zijn kan de groef erin.

Als de stijlen klaar zijn is het tijd voor de regels met de pennen. Standaardwerk, vergeet alleen de spatpennen niet. Zoals altijd zitten de referentiekanten van de regels en stijlen aan de binnenkant van het raamwerk. De spatpen zit aan de buitenkant. Ja, ik moet er nog iedere keer over nadenken :) Voordat je de kopse kanten van de pennen aftekent is het handig om de regels eerst tot op een millimeter of twee van de finale lengte af te korten. Dat maakt soms net het verschil tussen wel en niet halen met de diepte van je kapzaag. Haal je het niet met een kapzaag, dan pak je trouwens gewoon een rugloze zaag. Maar met pennen van deze afmeting (10cm diep) ben ik altijd erg blij met m'n mega-kapzaag:
38 Grote pen zagen.jpg

Ben je klaar met de pennen, dan kunnen ook de regels gegroefd worden. Ik doe dat achteraf omdat je anders heel vervelend op het randje van de groef zit te zagen. Bij de gaten kun je kiezen om eerst de gaten te maken of eerst de groeven. Voordeel van het eerste: je hebt de aftekenlijnen nog staan die de breedte van de pen aangeven, anders moet je het onderin de groef gokken. Ik denk niet dat de afwijking een groot probleem is. Nadeel is dat je groefschaaf nog wel eens wil blijven hangen op de "voorwaartse" rand van het gat. Voordeel van het tweede: Je hebt geen last van de rand van de gaten en kunt dus in een keer door groeven, én je kunt de rand van de groef als geleiding gebruiken bij het hakken. Nadeel is zoals gezegd dat je onderin de groef geen aftekenlijntjes meer hebt staan. Ik heb nu eerst de gaten gemaakt, maar ik denk dat ik de volgende keer weer eerst de groef maak.

Na het nodige fine-tunen passen alle pennen en gaten dan netjes en heb je een mooi haaks raamwerkje. Tijd voor het paneel. Ook dat is in eerste instantie te lang en te breed, maar nu het raamwerk in elkaar zit weet je de maten die het paneel moet krijgen exact. Ik had de groeven 11mm diep gemaakt (10mm+ een beetje teveel :)), dus de lengte en breedte van het paneel zijn de dagmaat plus 2x8mm. Dan heb je in lengte en breedte 3mm aan elke kant om uitzetting op te vangen en 8mm om krimp op te vangen. Dus: een lange kant van het paneel was (nog) mooi recht, haakse lijn uitgezet (dit keer met winkelhaak en rei) en afgezaagd. Normaal gesproken maak ik kopse kanten netjes met een futselplank, maar een paneel van 48x88cm past daar niet op. Dus: paneel rechtop op de vloer tegen de werkbank, klemmen in de bankschroef en met de Veritas #6 bijwerken. Dat ging verrassend goed. Regelmatig even controleren met winkelhaak en rei en het was zo gepiept. Ik geloof zowaar dat ik er handigheid in begin te krijgen! Naast het paneel op de werkbank zie je ook nog het proefstukje dat ik maakte om even te kijken of de 1/4"-groef paste.
41 Kopse kant vlakken en proefstukje.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Groeven maken… Voor de bodem had ik een gematcht paartje tong- en groefschaven gebruikt. Ik had er geen die goed pasten bij de dikte van deze planken, dus hier heb ik de Record #…44 geloof ik gebruikt. Kan ook een #45 zijn. Met een scherpe beitel werkt dat perfect, alleen moet je goed in de gaten houden dat de voorste hand (op de geleider) alleen de geleider goed tegen het werkstuk gedrukt houdt en dat de achterste hand alleen voorwaarts duwt en niet "helpt" om de schaaf rechtop te houden. Dat helpt namelijk niet, het zorgt er juist voor dat je scheef gaat. Het schijnt niet te hoeven, maar ik maak altijd met een snijdend kruishout een snede aan de linker- en rechterkant van wat de groef wordt. De randen rafelen bij mij altijd als ik het niet doe. Dan, als ik met de nerf mee ga (of er tegenin, dat gaat niet heel veel moeilijker en soms zelfs beter) begin ik aan het eind en werk steeds een stukje terug. Aan de kopse kant doe ik het precies andersom: ik begin aan de dichtstbijzijnde kant en maak met korte beweginkjes een beginnetje en werk zo naar het einde. Is er eenmaal een begin dan vind ik groeven in de kopse kant zelfs makkelijker dan in de langskant.
42 Een groef-Record.jpg

Als ik groeven aan de kopse én de langskant nodig heb maak ik eerst die op de langskanten (in elk geval die aan het eind van de kopse groef). Als er dan bij het maken van de kopse groef wat uitbreekt zit dat in de groef waar je het niet ziet. Maak je eerst de kopse groef dan loop je het risico dat er een veel groter stuk uitbreekt wat je wél ziet als je klaar bent met de langsgroef. Uiteindelijk ziet het paneel er op de hoeken dan als volgt uit:
43 Groefhoekje.jpg

Even passen… en hoe ik het voor elkaar gekregen heb weet ik niet, maar het paneel was 6mm te lang. Zucht. Dus aan de kopse kant 6mm eraf geschaafd en de groef weer verdiept. Hier kunt je zien hoe het paneel dan tussen de regels past.
44 Paneel in stijl.jpg

Nog een foto met de stijl erbij. Aan elke kant is er een paar mm speling. Linksonder is het paneel, rechts is de regel en onscherp boven is de stijl die in de groef valt.
45 Paneel met lijst.jpg

Right… alles past: lijmen! Of eerst: de binnenkant van het paneel, waar je straks niet meer bij komt, netjes maken met de zoetschaaf. En als je je hoofd erbij hebt schuin je ook eerst de randjes aan de buitenkant af, maar dat zal ik later moeten doen… En dan: lijmen! Plaatje van de buitenkant:
46 Verlijmd deksel buiten.jpg

Je ziet trouwens wat een partij merktekens erop staan: driehoeken om de paring aan te geven, finale lengte van de stijlen, schouders van de gaten, nummers van de hoeken, merktekens van de referentievlakken (die van het paneel zit aan de onderzijde). Alles om te voorkomen dat je op een gegeven moment dingen binnenstebuiten keert. En tot slot, een foto van de binnenkant. Die wordt niet geschilderd (de buitenkant wel), dus dat moet de "pretty side" zijn. Ik vind 'm mooi.
47 Verlijmd deksel binnen.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Vanavond heb ik de oortjes afgezaagd (wat klinkt dat luguber…) en het deksel op maat gemaakt.
49 Oortjes eraf.jpg

En natuurlijk even getest. Het houdt. Het buigt niet eens merkbaar…
50 Effe teste.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo ArtHarg,

werkelijk een heel mooi verslag van een heel mooie gereedschapskist. bedankt voor dit verslag.
Er wordt duidelijk gewerkt met een grote kennis en vaardigheid, er kan niet getwijfeld worden aan een goed eindresultaat en daarom is het ook fijn dat je de moeilijkere momenten beschrijft.

Even nog een vraag. Hoe ben je aan die houten spindels voor je Moxon gekomen?

Groeten,
Ornament
Opendeurdag
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dank voor je compliment, Ornament! Mijn bedoeling met dit verslag is juist om te laten zien dat je ook als net-niet-meer-beginner gewoon zo'n project kan aanpakken en dat daar ook wat moois uit komt. Al lerende doet men :) Ik probeer dan ook juist al die zaken te beschrijven waarvan ik weet dat ik er ook mee liep te worstelen.

De houten spindels heb ik gemaakt uit een paar stukken 80x80 esdoorn die ik bij Masave Hout (Rick) weg heb. Eerst afgedraaid met een Ferm draaibankje dat ik van @BramBomb heb overgenomen en daarna met een 1 1/2" thread cutting kit van Axminster de schroefdraad gemaakt.

De schroefdraad in de achterste bek wilde overigens niet meewerken, daar heb ik uiteindelijk maar een losse moer voor gemaakt. Dat werkt ook prima.

Als ik nu nog eens zoiets zou maken zou ik Tuoh vragen om de spindels en de moer te maken. Die draadsnijdozen zijn leuk, maar ze zijn redelijk duur (tenzij je ze zelf maakt) en ze doen maar een enkele maat. In elk geval qua maatvoering is Tuoh flexibeler :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.