Anarkissie

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb er hier al het een en ander over geschreven. Kort samengevat is het: caseïne een nachtje laten weken. De volgende dag borax oplossen in heet water. Borax en caseïne mengen en een uurtje laten staan, dan au bain marie verwarmen tot 60°C terwijl je regelmatig alles goed doorroert. Intussen pigmentpoeder met water aanwrijven tot een dunne pasta. Borax/caseïnemengsel toevoegen en goed mengen. Af laten koelen. Voordat je begint te verven met kleine beetjes water de consistentie van het mengsel zo maken dat het lekker smeert.

Het ruikt lekker, een mix tussen kwark en zeep (wat het eigenlijk ook is). Opbrengen gaat makkelijk met een synthetische kwast. Het droogt erg snel. Omdat het watergebaseerd is haalt het wel de vezels op, dus je moet tussendoor even schuren.

Zo kaal wordt het een matte verf, beetje pastel. Om een zachte glans te krijgen en als extra bescherming heb ik gekookte lijnolie gebruikt. Gewoon lekker dik opbrengen met een AH-schuursponsje, de sponskant. Kwartiertje later afnemen met een pluisvrije doek (trust me: neem een PLUISVRIJE doek!) en een dagje laten drogen. De tweede laag gaat hetzelfde, alleen breng ik de olie daar met de schuurkant van het sponsje op. Dat moet dan een paar dagen drogen om echt goed hard te worden. Let op met de doeken die je hebt gebruikt en met de schuursponsjes: niet opgepropt laten liggen of in een afvalcontainer mikken. Tenzij je toch al van plan was een nieuwe werkplaats te bouwen, dan kan het de moeite waard zijn. Dus: uitspoelen, uithangen of in een luchtdichte container stoppen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Prachtige, puur functionele , kist. Zonder overbodige franje.

Geleverd met een volledig en eerlijk journaal, en dit dan ook nog eens prachtig geïllustreerd.

groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.