Afkortzaag (met oog op verbouwingen + toekomst)

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Als alles goed verloopt dan heb ik deze week samen met mijn vriendin een huis gekocht.
We zijn intussen al wat aan het nadenken wat we allemaal willen doen (althans, om mee te beginnen).
Er komt zowiezo laminaat in verschillende kamers.
Nu heb ik geen zin om elke plank handmatig te gaan zagen, dus dan kom ik al snel bij een afkortzaag uit.

Vandaag even bij mijn verdeler gaan informeren en dan kom ik bij merken als Makita, Metabo, DeWalt en Festool terecht.
Ik wil er ook nog even bij vermelden dat ik (na mijn verbouwingen) van houtbewerking een hobby wil maken (de zaag mag dus iets deftiger zijn).
Momenteel kan ik weinig tot niets doen aangezien we nog op een appartement wonen :p

Bij mijn dealer kwamen we uit bij een Makita LS1018L en de Metabo KGS216 Plus.
Beiden zitten ongeveer in de prijsklasse van 500€.
Uiteraard is een Kapex iets om van te kwijlen (heb meerdere schuurmachines van Festool), maar de prijs is wel overkill voor een hobby :)
Iemand wat tips?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Makita heeft op dit vlak een goeie reputatie, bij Metabo komen ze naargelang het model uit China en daar is de kwaliteit helemaal niet op het niveau van de modellen die ze hier maken.
Ik ken niet genoeg van het merk om te weten of dat model "een goeie" is of niet, als op de machine staat "made in china" dan wegblijven!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Voor mijn hobby is de prijs nooit overkill. Ha ha dat is dus kiezen tussen wachten en sparen of genoegen nemen met iets goedkopers. Meestal kies ik voor het eerste. In de prijsklasse van 500 euro moet je een prima machine krijgen. Je moet alleen even nadenken over de maximale maat die je wil zagen. Is wel een belangrijk punt zowel in de hoogte 90 en 45 graden, welke diepte kan ik zagen bij welke hoogte. Ook even afwegen of dubbel verstek nodig is.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
De machine van Metabo komt uit Duitsland. De 'gewone' 216 komt wel uit China.
Aangezien we een huis kopen moet ik mij enigszins wat inhouden qua budget, maar ik ben er zeker van dat ik rond de 500€ ook al iets deftig kan vinden.
Ik heb eigenlijk geen enkel idee welk de maximale maat is die ik wil zagen.
Ik zou in de toekomst ook wat kasten (proberen) te maken, dat soort zaken.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Voor laminaat zou ik een laminaatknipper gebruiken, voor 30 euro heb je er al 1. Scheelt of stof binnen of lopen naar buiten, of je moet een stofzuiger aansluiten op een afkortzaag.

Als ik maar 1 zaag zou kopen, zou ik persoonlijk zoiets kiezen:
http://www.makita.nl/afkortzaag-tafelzaag/lh1040f-230v-tafel-en-afkortzaag-260-mm/

Niet heel veel afkortcapaciteit, maar voor aftimmeren ideaal en kan je ook nog een keer smalle delen schulpen, een sponning zagen ed.
Maar het is ook maar net wat je er mee wilt gaan doen.
Kastplanken ed zijn meestal ook breder dan 30 cm, meestal te breed voor een afkortzaag.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Laminaat knippen of met de hand zagen. Met een hardpointzaag bijna net zo vlug als met een afkortzaag. Tevens mooie oefenig rechtzagen. Tussenweg is een decoupeerzaag. Zaagkanten komen maar zelden in het zicht.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Met een gewone zaag zou het uiteraard ook lukken :)
Is het echt zoveel verschil om toch voor een duurdere afkortzaag (bv de Makita LM1040F uit de link hierboven) te gaan?

Wat is volgens jullie dan prijs/kwaliteit de beste koop voor een (beginnende) hobby (en er later geen spijt van te hebben)?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik heb zelf voor in situ werk een ls0714 van makita gekocht. Lekker mobiel, behoorlijk zuiver en best een redelijke zaagcapaciteit. Gebruik deze naast een kapex die stationair wordt gebruikt en ben er zeer over te spreken.
Heb hiervoor een vergelijkbaar model van Bosch blauw gehad, maar dat is een heel andere kwaliteit, afdekkap spatte compleet uit elkaar bij licht afkortwerk. Daarna een hoop gezeur vwb de garantie. Voor mij dus geen Bosch meer.
 

Shaggy322

Nieuw lid
25 dec 2013
1
0
Ik heb zelf mijn hele huis verbouwd met de Metabo. Er zijn vele meters hout en laminaat mee gezaagd, in diverse hoeken en diktes en ik moet zeggen is prima bevallen. Met de andere merken heb ik overigens geen ervaring.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Met een laminaatknipper kan je vast niet de dikkere soorten op maat maken. En een goede knipper kost ook heel wat.

Toen ik voor een afkortzaag ging kijken ging mijn aandacht snel naar een blauwe bosch. Uiteindelijk iets meer geld uitgegeven aan een tweedehands Kapex, dat scheelt niet veel in prijs met een nieuwe Bosch.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Knippen scheelt wel veel stof. Van het voorjaar nog een heel huis voorzien van laminaat, bij de zaak waar het laminaat gekocht was, een knipper te leen gehad, werkte goed.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Met een laminaatknipper kan je vast niet de dikkere soorten op maat maken. En een goede knipper kost ook heel wat

Laatst wou ik een goede knipper kopen, had ik op korte termijn nodig. Omdat ik er niet zo snel aan kon komen maar een goedkope gehaald bij de gamma. Viel me niet tegen.
Een laminaatknipper werkt met een stomp mes, de een zal wel degelijker in elkaar zitten dan de ander, maar in principe zal een dure denk ik niet veel makkelijker werken dan een goedkope. Voor het geld wat dat ding kost kan je geen afkortzaagblad stomp maken:)

Een laminaatknipper is zeker geen vervanger voor een afkortzaag, hij kan maar 1 ding, maar voor werk op een bovenverdieping vind ik hem ideaal, hoewel het met een afkortzaag/handzaag/decoupeerzaag ook zeker wil lukken

@henkverhaar had jou post nog niet gelezen toen ik deze plaatste:)
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb zelf mijn hele huis verbouwd met de Metabo. Er zijn vele meters hout en laminaat mee gezaagd, in diverse hoeken en diktes en ik moet zeggen is prima bevallen. Met de andere merken heb ik overigens geen ervaring.

Over welke Metabo spreken we dan?
Ben nu echt aan het twijfelen wat ik best doe.
Ik wil best investeren in deftig gereedschap, maar nu ook geen fortuinen uitgeven :)
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
hier nog een paar losse persoonlijke afwegingen, voor wat ze waard zijn;

Voor laminaat heb je geen kwaliteit nodig, daar volstaat ook een 'bouwmarktding'.
Een bende stof heb je zeker bij het zagen, in dat opzicht is een knipper voor de specifieke klus wsl beter

ik heb zelf een puddingding (mannesman), keertje uit elkaar gehaald om de afstelling te checken, maar met de hele constructie van de due afstelling is werkelijk niets te beginnen. Overal zit speling op, een zuivere zaagsnede kun je gewoon vergeten.
Wanneer je een 2x45gr hoekje rechtstreeks strak uit de afkortzaag zal willen halen vrees ik dat je echt veel geld uit moet geven en dan nog geen garantie. (Ook met mijn zaagtafel van iets betere kwaliteit sta ik soms verbaasd hoe sommige vlakken toch weer scheef gezaagd kunnen worden :). Zal ook wel aan 'de hand van de meester' liggen).
In het algemeen; grotere zaagbladen=onnauwkeuriger, grote slag(telescoop)=onnauwkeuriger. Ook daar zul je concessies moeten doen qua nauwkeurigheid vs capaciteit.

Voor echte nauwkeurigheid op verstekken zou ik persoonlijk gaan voor andere oplossingen dan alles te verwachten van de afkortzaag. (bv shooting board). Dan kun je gewoon in de 'midrange' gaan zitten voor zo'n afkortzaag, bv 2e hands deWalt, makita of bosch blauw. Metabo heeft zoals al genoemd verschillende bouwkwaliteiten die per type kan verschillen.

succes met de keuze!
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Ik weet dat je vroeg naar een verstekzaag, maar heb je ook al eens gekeken naar een invalzaag als de Festool TS55 en overwogen? Voor misschien wat euro's meer kan je er dan ook plaatmateriaal mee doen.
Of een Mafell kss300? Die dingen zijn ideaal voor laminaat. Kan je gewoon bij de hand nemen waar je bezig bent en hoef je niet constant heen en weer naar je verstekzaag te lopen.

 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
BLIJF AUB VAN DE KGS SERIE VAN METABO AF!!!!!!!!!!!!!!
hoe het met de kgs plus serie is weet ik niet.
ik heb deze ook. Na een jaar na aankoop zit er in de geleidestangen behoorlijk wat speling. Ik kan als ik de zaag helemaal naar voren trek de hele bovenbouw +/- 5mm op en neer bewegen. Niet echt praktisch dus bij het zagen van verstekken.
Ik ben er vorig jaar mee terug gegaan naar dirks machines (toolnation) en heb uit coulance een gloednieuwe gekregen. Deze heeft hetzelfde probleem na een jaar. Ik maak binnenkort de overstap naar een kapex
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
Ik heb net de makita ls1018l besteld. Zodra ik hem binnen heb kan ik je er wat meer over vertellen. Voor mij was ook de afweging wat ik allemaal wou. Met makita heb ik zeer goeie ervaringen dat wel. En ik ben een beginnende hobbyist. Voordeel van makita is wel dat je individuele onderdelen kan vervangen mocht er ooit iets kapot gaan. Dat heb je bij weinig andere merken. Op youtube kan je er al aardig wat over vinden.

Eventueel kan je ook nog een invalcirkelzaag overwegen met geleiderails. Kan je ook direct plaatmateriaal zagen.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Je mag altijd je ondervindingen laten weten van die Makita :)
Ik ben ook eerder fan van Makita dan van Metabo.

En nu ik er aan denk, volgens mij heeft mijn schoonvader een TS55 in zijn bezit. Daar moet ik eens achter informeren :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.