Afkortzaag (met oog op verbouwingen + toekomst)

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Tja dat is inderdaad het probleem bij dewalt, het is een B merk maar die zaagtafels en afkortzagen zijn geweldig!
Lijkt wel of ze dat uitbesteed hebben aan een beter merk ofzo.

Diverse webshops hebben zo nu en dan een aanbieding voor een DW777 met onderstel voor minder dan 500 euro

edit:
Stofafzuiging is teleurstellend helaas. dat wel, maar zagen als de beste
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ben helemaal geen fan van het gele merk, maar die kleine afkortzagen van hen zijn zeer goed. Zeer eenvoudig maar doeltreffend, ook hun bovenfrezen zijn niet slecht. Voor die twee type machines gebruiken ze nog overblijfsels van de Elu technologie die ze overgenomen hebben.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben er ook totaal geen fan van, maar ik hoor geregeld dat hun zagen wel erg goed zijn. En soortgelijke zaag is de Milwaukee MS216,bijna identiek, met een laser als toevoeging.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ik ben een keuze aan het maken tussen een Makita ls1018l en een Bosch gcm 8 sjl. Welke lijkt jullie de betere machine? Viel mij al op dat er bij de bosch niet veel na te stellen valt, weet niet hoe dat met de makita zit?

Iemand meer informatie om mij te helpen met kiezen?
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ik ben een keuze aan het maken tussen een Makita ls1018l en een Bosch gcm 8 sjl. Welke lijkt jullie de betere machine? Viel mij al op dat er bij de bosch niet veel na te stellen valt, weet niet hoe dat met de makita zit?

Iemand meer informatie om mij te helpen met kiezen?
Ik heb zelf een GCM 8 SJL (met onderstel samen gekocht voor €499 bij Kruis) en ben er wel tevreden over. Degelijk gerief. Alleen de laser moet je je niet al teveel van voorstellen. Voor zover ik me herinner is meeste wel na te stellen hoor. Wat zou je allemaal nastelbaar willen hebben? Zoek ik het straks even op de machine op voor je.

Wat betreft de Makita. Een vriend van mij had een oudere Makita afkortzaag en dat apparaat was redelijk beangstigend door combinatie ontbreken soft start en ongelooflijke lawaai dat die maakte. Hij had hem tweedehands gekocht en was niet echt een goede koop. Op de 5e klus of iets dergelijks brandde die volledig door. Zal ongetwijfeld een mishandeld exemplaar zijn geweest. Maar toch dat en het feit dat ik op internet nogal wisselende verhalen over de Makita afkortzagen las weerhielden mij ervan zelf een Makita te kopen. Ben verder wel gecharmeerd van Makita hoor, heb er best een hoop spul van.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ik ben zelf van de week bij Kruis langs geweest en volgens de beste man was er eigenlijk niets af te stellen aan de zaag....leek mij al wat stug.

Wat ik graag instelbaar zou zien:

Hoeken voor afkorten, zowel verticaal als horizontaal.
Aanslag eventueel
Laser zou leuk zijn

Ik ben erg benieuwd, deze Bosch heeft tot nu toe ook mijn voorkeur mede door de aanbieding. Hoe is de stofafzuiging?
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ik ben zelf van de week bij Kruis langs geweest en volgens de beste man was er eigenlijk niets af te stellen aan de zaag....leek mij al wat stug.

Wat ik graag instelbaar zou zien:

Hoeken voor afkorten, zowel verticaal als horizontaal.
Aanslag eventueel
Laser zou leuk zijn

Ik ben erg benieuwd, deze Bosch heeft tot nu toe ook mijn voorkeur mede door de aanbieding. Hoe is de stofafzuiging?
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn beide schalen te verstellen. Bij de horizontale kun je een paar schroeven loshalen en de 0 graden, 22,5 graden, etc. stellen en voor de verticale kun je volgens mij een schroef met een bout stellen. Heb er nog niet aangezeten omdat hij hier perfect haaks aankwam. Zie foto's.

De laser schijn je te kunnen stellen (zie mail van Bosch hieronder):

– Zet het elektrische gereedschap in de werkstand.– Draai de zaagtafel tot aan de inkeping voor 0°. De hendel moet merkbaar in de inkeping vastklikken.
– Schakel de laserstraal met de schakelaar in.

Controleren:
– Teken op het werkstuk een rechte zaaglijn.
– Druk de blokkeerschakelaar in en beweeg de gereedschaparm met de handgreep langzaam omlaag.
– Stel het werkstuk zo af dat de tanden van het zaagblad en de zaaglijn op één lijn liggen.
– Houd het werkstuk in deze stand vast en beweeg de gereedschaparm langzaam weer omhoog.
– Span het werkstuk vast. De laserstraal moet over de gehele lengte met de zaaglijn op het werkstuk aansluiten, ook als de gereedschaparm omlaag wordt bewogen.

Instellen:
– Draai de stelschroef met een geschikte schroevendraaier tot de laserstraal over de gehele lengte parallel aan de zaaglijn op het werkstuk loopt. Als u tegen de klok in draait, beweegt de laserstraal van links
naar rechts. Als u met de klok mee draait, beweegt de laserstraal van rechts naar links.

foto 1.jpgfoto 4.jpgfoto 2.jpgfoto 3.jpg

PS Stofafzuiging is best goed. Vliegt je in ieder geval niet om de oren bij het zagen.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Hoe zit dat eigenlijk met die softstart?
De Dewalt-zaag (DWS778) heeft dit bv niet, maar deze blijkt wel een uitstekende zaag te zijn.
Mijn voorkeur ging ook eerst naar die Makita, maar de meningen zijn zwaar verdeeld over de nauwkeurigheid en over de bouwkwaliteit.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Miekol,

Hartstikke bedankt! Dan gaat dit hem worden. Dat waren de belangrijkste dingen die mij tegenhielden.

@Den Deze: Dat viel mij ook al op, 1 ding dat ze blijkbaar niet helemaal onder controle hebben bij makita.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Mja, zelfs bij de duurdere zagen van Makita vind ik dat ze te 'plastiekerig' aanvoelen.
De grote, blauwe plastic kappen aan de achterkant ogen naar mijn mening vrij goedkoop.

Kan iemand mij eigenlijk zeggen dat Dewalt-zagen een soft start bevatten?
Of alleen bepaalde types?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De Dewalt DW700 die mijn vader heeft beschikt niet over de softstart. Deze zaag is nog volgens het oude Elu ontwerp, net als de DW701, DW770, DW771 en DW777. Alle hier genoemde modellen zijn Elu opvolgers, waarbij de 701 en 771 variabel toerental hebben, daarom zijn deze modellen ook duurder. De oudere types hadden wat minder vermogen, maar dat was al voldoende. Ze zijn zeer nauwkeurig, en ook volledig nastelbaar. Mijns inziens zijn ze hun geld meer dan waard en vind ik voor een hobbyist een Kapex simpelweg overkill. De Milwaukee MS216 ken ik zelf niet, maar deze is wel geheel nieuw ontwikkeld door Milwaukee, en geen Dewalt kloon. Het ingebouwde licht en laser hebben de Dewalt modellen niet, en nog belangrijker, de Milwaukee heeft de mogelijkheid om de speling uit de stangen te stellen. Deze zaag staat bij mij als eerste op mijn lijst om aan te schaffen. De Dewalt DW777 als tweede.

De beperkte diepte van deze zagen vind ik ook een groot voordeel, evenals de metalen beschermkap. Enige wat je niet kunt is balken inzagen, om bijvoorbeeld een pen voor een pen-gatverbinding te maken. De glijstangen scharnieren mee, en lopen niet evenwijdig aan de tafel. Hiervoor moet een zaag hebben die dit wel kan (Kapex bijvoorbeeld), maar daar betaal je dan ook voor die extra mogelijkheid, en veel. Je moet je afvragen of dat veel voorkomt.

Ik lees veel de teleurstelling over de stofafzuiging, die zal bij geen enkele afkortzaag 100% zijn. Het is immers een open apparaat, waar je zo veel als mogelijk bij weg wil zuigen, maar de zaagsnede is nou eenmaal niet rondom ingesloten. Reststof zul je altijd houden.

Toen Elu met deze zagen op de markt kwam, was destijds alleen Elektra Beckum een concurrent met afkortzagen. Zelfde prijs, maar minder van kwaliteit. Metabo, die Elektra Beckum heeft overgenomen, heeft de kwaliteit nooit op topniveau kunnen brengen. Ik zou daar van weg blijven. Makita en Bosch blauw zijn beide merken met goede reputatie en service (zelf ervaring mee), maar ik vind de hoeveelheid plastic aan deze zagen toch een minpunt, zeker de beschermkap. Veel succes met de keuze, al is mijn reactie wellicht wat laat.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
en vind ik voor een hobbyist een Kapex simpelweg overkill.

Tis maar net hoe je het bekijkt. Een Kapex heeft een veel grotere teruggave mocht je hem verkopen. Een extreme vergelijking, maar een Ferm afkort van 150,- krijg je geen dubbeltje voor na zeg, 5 jaar. Ik zie Kapex'en van 5jaar en ouder nog makkelijk voor + 750,- verkocht worden. Dan valt de eerste investering nog wel mee, maar dan heb je wel de top (mijn mening) gehad voor die 5 jaar.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
@Viepert

Ik koop gereedschap nooit voor de restwaarde, maar om het zelf te gebruiken. Dan ga je meestal voor prijs/kwaliteit verhouding, en kom je niet automatisch op het duurste en beste uit. En ik blijf het opvallend vinden hoeveel van het dure kwaliteits Festool wordt aangeboden op Marktplaats ten opzichte van andere merken. Ik kan mij niet voorstellen dat er zoveel wordt gekocht "voor 1 klus", om het dan vervolgens met verlies te verkopen.

Ik heb ooit een dealer van eersteklas lasapparaten gesproken, en de meeste apparaten op Marktplaats waren van de vrachtwagen gevallen. Als die dingen dan een storing hadden kwam de oorsprong van de aangeboden waar naar boven.

Ik zeg niet dat dat altijd zo is, maar opvallend vind ik het wel. Duurzame goederen koop ik doorgaans om er lang mee te kunnen doen.

@DenDeze

Veel plezier met de aankoop. Ook al vind ik hem aan de prijs, spijt ervan zul je niet krijgen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ow ik ook niet hoor Trilli, maar ze hebben nou eenmaal een hogere restwaarde als andere merken.
En dat kan wel je beslissing doen maken als iemand enorm zit te twijvelen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb zo'n tweedehands Kapex. Voor de prijs van een Bosch blauw. Prima keus voor een hobbyist. Ik hou niet van gereedschap waar je best veel voor betaald, maar toch niet handig werkt.
 

Sj.

Nieuw lid
21 feb 2017
7
0
Hallo Allemaal,

Ik ben nog redelijk nieuw op dit forum en gebruik het meer om te lezen dan om dingen te schrijven.
Ik heb vorige week een Hitachi C8FSE met onderstel besteld. Waarom hoor ik eigenlijk niemand over hitachi zagen? Mijn as schoonvader heeft al jaren een eigen timmerbedrijfje en gebruikt zijn afkortzaag van hitachi al jaren.
Mijn zwager heeft kortgeleden ook de hitachi met onderstel gekocht en hem bevalt het prima.

De zaag weegt niet meer dan 14 kilo, kan meer aan dan een metabo kgs254 en is lekker compact.
Daarnaast is het onderstel enorm degelijk en sterk. en wat ook wel belangrijk is het oogt ook mooi.

De prijs is ook in orde daar doe je jezelf ook geen pijn mee, helemaal zonder btw en toen mijn verkoper ook nog eens de verkeerde prijs doorgaf kreeg ik ook 100 euro korting geen straf;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.