Uitbreiding van mijn INCA familie

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Woldenga heeft denk ik een Inca met ingebouwde vandikte-functie. Dat stelwiel is dan om de schaafdikte in te stellen schat ik.

Tja als je van je langgat-optie af wil.. :D
 
Laatst bewerkt:

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Dat is inderdaad voor het afstellen van het vandikte gedeelte.
vlakbank2.jpg
 

Bijlagen

  • 20131020_123147.jpg
    20131020_123147.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 229
Laatst bewerkt:

Willem 310

Nieuw lid
4 jan 2014
3
0
Woldenga,
Zou je mij de afmetingen van de tafel kunnen geven waarop de vlakvandikte staat (l x b x h )
Ik heb dezelfde machine, maar de tafel die er eronder zit is prut, ik wil graag een tafel maken met de originele afmetingen.

Willem
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
afmetingen tafel.jpg

Tafeldikte 3,5 cm
Heb er ook maten bij gezet hoe ver de poten uit elkaar staan, gemeten vanaf buitenkant poot.
Als je dat opmeet aan de bovenkant, dus direct onder het blad, zit je op 64,6 en de andere kant 48 cm, dus loopt zo'n 10 cm spits toe.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
potdomme zeg, das een mooie !!

Waar halen jullie die dingen toch vandaan??? Op MP zie je hooguit wat vaag spul voorbij komen...

Wat weegt die setup van je overigens ongeveer?


Iedere keer als ik op MP aan het zoeken ben naar INCA spul staat er steeds bij dat het al gereserveerd is...

DEZE vond ik namelijk ook ERG mooi!

http://link.marktplaats.nl/762622135
 
Laatst bewerkt:

Willem 310

Nieuw lid
4 jan 2014
3
0
Woldenga, bedankt voor de snelle reactie , ga er morgen direct me aan de slag.
Zijn al meer afmetingen als wat ik nodig had.
Zag later ook dat je een Inca lintzaag hebt, zou ik hier ook de tafelafmeting van mogen hebben ?
Ter info, ik ben Inca gek en heb in 1980 een nieuwe Inca Major zaagmachine en een Inca vlakbankje met vandikte hulpstuk gekocht
die ik nog steeds heb, hier heb ik toen zelf de onderstellen voor gemaakt na enig opmeten bij de toenmalige gereedschap leverancier.
In de loop van de tijd heb ik hier een lintzaag en een vlakvandikte bij gekocht en sinds zaterdag een freesmachine, deze allemaal via M.P. 2e hands.
Mocht je iets weten willen over accessoires of toenmalige prijzen, ik heb nog de folders en prijslijsten van toen.
De vlakvandikte met losse motor zoals jij die ook hebt is beter als de latere modellen met aangebouwde motor omdat er een beter aandrijfsysteem in zit, de latere modellen hebben wel langere tafels.
Ook de in Frankrijk gebouwde blauwe Inca machines hebben soms voor en nadelen ten opzichte van de Zwitserse machines.
Mocht je iets willen weten hoor ik het wel.
Wilem
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Gompy, ik heb al mijn Inca spul toch echt van Marktplaats. Dat wordt er ook haast een dagelijkse hobby bij, want voor het echt mooie spul moet je er SNEL bij zijn.
Mijn vlak-/vandiktebank was werkelijk in nieuwstaat, niet veel gebruikt doordat deze man veel samen met zijn pa maakte die deze machine ook had en die dus elke keer gebruikt werd. Heb er dan wel wat meer voor betaald dan de bedragen die ik hier zo nu en dan op het forum hoor maar dat heb ik er dan ook wel voor over. Lintzaag idem dito. Marktplaats goed in de gaten houden.. Paar dagen nadat ik de vlakvandiktebank gevonden had kwam die erop. Wat bleek: Van precies dezelfde man, in precies dezelfde staat. En kreeg dan ook voorrang bij de koop omdat ik al meer bij hem gekocht had en hij het mij zodoende wel gunde.

Vlakvandikte bank is nog wel goed te tillen alhoewel je er ook geen meters mee zou willen lopen. Onderstel is nog wel aardig wat zwaarder en dus heb ik daar inmiddels een scharnierende balk onder gemaakt met zwenkwielen erop zodat je die er onder kan klappen als ie weer vervoerd moet worden.

En TOEVALLIG.... :eek: Die inca Major:D die jij daar aanwijst...
Inca Major.jpg
...Staat sinds vanmiddag ook bij mij. Die beste man heeft ook nog een DeWalt stofafzuiging en een Kity vlakvandiktebank te koop. Die heeft hij in 1 koop gekocht van een bedrijfje die er mee gestopt is. Maar hij doet er zelf verder niks mee dus verkoopt het weer door.
Stofafzuiging wil ik ook nog hebben voor op de machines, maar dan uiteraard ook van Inca. Stond laatst 1 te koop op MP, maar helaas zo ver onder in het land dat dat een beetje te gek werd. Moet ik nog even geduld hebben dus.
Maar ook dit is weer een prachtig mooie machine, wel met wat meer gebruikers sporen maar loopt nog heel erg lekker en met alle (nooit gebruikte!) toebehoren er nog bij.

Willem, die tafel zal ik binnenkort ook even op meten, je hoort nog van mij!

Inca wordt tegenwoordig niet meer gemaakt, is ten onder gegaan omdat ze gewoon te goed spul maakten. Maar leeft nog een beetje verder met het inkopen van oude machines, deze op te knappen en weer voor de verkoop aan te bieden. www.doebeli.ch en dan naar de 'Inca machinen' gaan. Hier vind je alle handleidingen en prijslijsten e.d. ook nog in .pdf formaat. Dus ben al voorzien, maar toch bedankt voor het aanbod!
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Het moet niet gekker worden he, zitten we hier elkaar een beetje te overbieden :)

Ik heb een sme zitten verlekkeren op die Zwitserse site. Daar staat mooi spul. De prijzen snap ik niet helemaal. Sommige zaken zijn wel geprijst, andere dan weer niet. Van die nieuwe vlakbank is geen prijs te vinden. De gebruikte echter, die er wel erg mooi uitziet kost 650 CHF, zo'n 530 euro. Hoeveel er dan aan btw bij komt weet ik niet.

De Euro260 Lintzaag, daar is ook nergens ene prijs van te vinden :-(

800 km enkele reis... mmm :-/
 
Laatst bewerkt:

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Haha, jij niet de enige hoor. Hij had binnen deze 2 dagen al meer dan 20 mails binnen. Maar ook niet gek als je zo'n machine te koop zet met een prijs van 100,- waar direct met eerste bieding al overheen is gegaan. Je moet gewoon zorgen dat je info binnen krijgt over waar zijn huis woont en een telefoonnummer erbij zodat ze weten dat je serieus interesse hebt. En direct vragen naar de prijs die ze zelf in gedachten hebben.
Tegen elkaar op bieden op marktplaats is voor de verkopende partij altijd wel leuk natuurlijk maar daar doe ik niet aan mee. Ik zoek liever direct contact om het zo sneller af te handelen.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
oh, dat ben ik helemaal met je eens hoor. Gewoon bellen en aangeven dat je serieus bent en vragen naar zijn prijs, althans waar hij aan denkt.

Is een bezoekje bij een van de Inca fanaten eigenlijk een mogelijkheid? Om eens te zien hoe eea in elkaar zit, waar je op moet letten etc. OP die manier ben je gewoon voorbereid als er iets voorbij komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.