Uitbreiding van mijn INCA familie

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
IMG_20131224_130148.jpg

Dit is mijn nieuwste aanwinst, net opgehaald.
Een Inca vlakbank met vandikte-accesoire!
De vorige eigenaar (gepensioneerde timmerman) heeft een grotere vlak- en vandiktebank gekocht, en toen was deze over.
Loopt prima, op proef een stuk teak gevlakt en nog even door de vandikte gehaald. Klonk goed, de knoop doorgehakt en direct ingeladen! Mijn familietje is nu compleet: tafelcirkelzaag, lintzaag en vlak- en vandiktebank, allemaal Inca.

:D:D:D

Groet, Karel
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
gefeliciteerd! :) Ik heb voor kerst de ontbrekende stukken gekregen om mijn verzameling compleet te maken. Zaagtafeltje en vlakbank gekregen van mijn vriendin. Ik ontbreek enkel nog het vandikte-accessoire voor de vlakbank en de topie-tafel voor de zaagtafel.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Heb ik ook naar gekeken, maar het vandikte onderdeel zit er niet bij, en ik heb al een cirkelzaag. Ik heb E. 250,-- betaald, en dat is best een bedrag, maar als ik de kwaliteit 'aanvoel' vind ik het een goede aankoop. Moet je eens zien wat zo'n ding kan verstouwen:

Inca_dikke_balk.jpg

Dan vind ik E. 200 voor een cirkelzaag EN een vlakbank, mits in goede staat, niet te veel.

Groet, Karel
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De inca schaafbank is in essentie een vlakbank. Er kan een accessoire op worden gemonteerd, waarmee het apparaat ook als vandiktebank kan worden gebruikt. Niet alle aangeboden apparaten hebben dit hulpstuk. Op de foto van mijn bank zie je het hulpstuk onder het apparaat liggen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Het hangt eraf wat het hulpgereedschap is, is dat onder andere het van-dikte hulpstuk.
Persoonlijk vind ik dan de prijs aan de hoge kant, maar nog wel te doen.
heb zelf €375 betaald voor de Major zaagtafel en de vlak-vandikte bank.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
ik heb op de betreffende advertentie gemaild. Het vandikte hulpstuk zit er niet bij. verder speelde bij mij bij het bieden ook een rol dat het maar 15km ver weg was. als je 200 km moet rijden ben je ongemerkt toch ook weer een extra bedrag kwijt.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Motor staat bij beide machines vast op de tafel? Als je klaar bent met de machine dan kan je het beste de snaarspanning weer losser zetten om de assen en dus de lagers te ontlasten en dat kan hier niet bij zo te zien. Zou ik nog wel even aanpassen als ik tot koop over zou gaan. Wel even iets om na te kijken als je die machines onder ogen komt.
Ik heb zelf 500,- betaald voor mijn Inca vlak-vandiktebank maar dan heb je dus het vandikte gedeelte er bij in zitten. Wat mij sowieso al veel meer waard is want dat gebruik ik behoorlijk veel. En de machine met bijbehorend origineel Meranti onderstel waren absoluut in nieuwstaat, dus dan geef je er ook wel wat meer voor.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Karel: Gefeliciteerd met je mooie aankoop.
Zoals jullie weten ben ik ook een Inca-addict. Ik heb de Major zaagtafel met langgatboor en vlakbank op één tafel. De motor zit op een slee eronder en kan van de ene naar de andere kant geschoven worden. Even de v-snaar op de poelie en klaar is kees. Mooi koopje geweest voor € 175. Ik mis alleen nog het vandiktehulpstuk voor op de vlakbank.
Daarnaast heb ik uiteraard de perfecte lintzaag van Inca.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Pieter, heb je ergens duidelijke foto's van je onderstellen? De onderstellen die bij mijn inca zaag en vlakbank zitten, zijn aan vervanging toe.

Mocht er trouwens iemand ergens een vandikte-hulpstuk en/of een langgat-tafel te koop weten... ik ben kandidaat overnemer :)
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Ik ben dan geen Pieter, maar zo zit het bij de mijne. Plank waar de motor op bevestigd is aan 1 kant vast met 2 scharnieren. De motor hangt dus in de riem en dan kan je hem op spanning aandraaien met een vleugelmoertje aan de andere kant van de plaat. Draadstang zit bevestigd in de balk die er in het midden onderdoor loopt.

vlakbank.jpg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb de langgat boorinrichting op mijn cirkelzaag zitten, maar gebruik voor verbindingen de Domino. Die is dus overcompleet zeg maar (de langgat-boorinrichting, niet de Domino :p). Ik moet alleen even kijken of die makkelijk van de cirkelzaag te scheiden is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.