Snooker keu 3 met BARCA logo in fineer

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Nog eens effe de tijd genomen om nog eens wat foto's te plaatsen van een snooker keu.
Ik heb nog 2 topics maar deze wou ik even appart plaatsen omdat het ditmaal van eentje is die echt wel heel veel tijd in beslag nam.

De splices zijn gemaakt van purperhart. Alvorens de afwerklaag te plaatsen heb ik het hout de tijd gegeven om het paarse er mooi te laten inkomen.
De tussenlagen zijn van blauwe en bordeaux rode fineer.

De speler voor wie deze keu gemaakt is heeft een voorliefde voor een voetbal ploeg waarvan hij hevige supporter is. Zijn wens was om het logo in de keu te kunnen verwerken, zijn idee was een afdrukje en dit mee onder de afwerklaag te zetten :(

Zelf had ik er een heel ander zicht op maar om dit te verwezenlijken was wel andere koek.
Het logo is 2.5 op 2.5 cm, gemaakt uit fineer stukjes die ik in een voorgevormde mal heb samen gelijmd.
Het moeilijke eraan was dat de structuur van het hout het heel breekbaar maakte.
Als voorbewerking heb ik van elke kleur fineer een stuk een tijdje in water gelegd. Dit om het meer plooibaar te maken. Vervolgens in de mal geperst en zo laten drogen.
Om het scheuren en splinteren te vermijden heb ik het daarna met seconden lijm ingesmeerd.
Hierdoor werd het wat stijver ,waardoor de vorm beter bleef, en makkelijker bewerkbaar werd.

Makkelijk bewerkbaar .. is misschien niet de juiste bewoording. Als je weet dat alleen de bal al in 6 deeltjes is opgebouwd dan zal het wel duidelijk zijn dat dit een werkje was voor onder een stevig vergrootglas en zelfs een microscoop.

Het aanbrengen van het logo in het ronde werkstuk vond ikzelf wel heel lastig.
Het mooi laten aansluiten maar ook er voor zorgen dat het mooi symmetrisch stond ten opzichte van de blauw en rode lijnen van de splices blijkt toch veel moeilijker dan dergelijk te doen in een vlak stuk.

Het eindresultaat valt best goed mee maar of dit voor herhaling vatbaar is .......
Daniel

1551_zpsbd76af27.jpg
[/URL][/IMG]
1552_zpsc5548470.jpg
[/URL][/IMG]
1556_zpsca6a2138.jpg
[/URL][/IMG]
1554_zps608b8d5a.jpg
[/URL][/IMG]
1553_zps070d44b1.jpg
[/URL][/IMG]
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Waar het logo voor staat is inderdaad ook niet mijn ding. Ik ben helemaal geen voetbal fan.
Of dit thuis hoor in een snooker keu zal voor vele een vraag zijn. Voor de niet Barca fans zeker niet denk ik.
Maar de wens van deze speler was om dit erin te krijgen. Al had hij zeker niet gedacht dat het op deze manier zou gemaakt worden.
Mij was het om de uitdaging te doen. Om die minuscule kleine stukjes aan elkaar te rijgen . Om de symmetrische vorm te verkrijgen in de juiste schaal verhouding.
Alles werd in hout gesneden er is nergens een likje verf gebruikt.
Als ik terugblik p het werk dan vrees ik dat dit éénmalig was. Wel met plezier gedaan want deze zeer grote kerel schonk mij een zeer mooi titel in zijn sport.
Mijn belofte is volbracht het zal een mooi eindejaar cadeau zijn.
Daniel
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Er was geen vooropgestelde aflevertijd. Had dus al de tijd om dit af te krijgen en heb het dan met tussenpozen gedaan
Haast en spoed .....
Hoelang? Kan er echt geen uren op plakken maar ettelijke weken dagelijks een paar uren aan gewerkt. Ook mislukte er al wel iets en moest dat gedeelte dan weer helemaal opnieuw voorbereiden en maken. Dat zit er uiteraard ook tussen en is dan leertijd of ervaring zeker.
Om het dan uiteindelijk in de keu in te verwerken was ook veel langer dan dat ik verwacht had.
Heb ook geen foto's genomen .... vind ik wel jammer en een beetje dom :mad: met de mogelijkheden die we nu allemaal hebben.
Onderstaande foto toont de afbeelding die ik gebruikt heb.
Eerst dachten wij de tekst boven het logo samen met de omtrek zo in de keu te werken net als je op de foto ziet.
Uiteindelijk enkel het logo genomen want anders zou het een beetje teveel geweest zijn.
De omtrek rond het logo was echt wel nodig om het te maken want dit was het vertrekpunt om alles stukje bij stukje naar binnen toe te maken, zonder dit lukte het niet en was het echt heel breekbaar.

2013-08-18132629_zps850e8b0e.jpg
[/URL][/IMG]
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Wauw! Jammer dat je geen foto van het proces hebt van het logo. Welke houtsoorten heb je voor het logo gebruikt?
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Welke houtsoort de gekleurde fineer is weet ik niet 100% zeker maar denk dat het populier is.
Ik koop de fineer kant en klaar op kleur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.