Antieke boot intimmeren

janmarc

Nieuw lid
23 dec 2013
4
0
Ik ga beginnen om mijn bakdekker uit 1933 in te timmeren. Ik wilde gaan werken met watervast multiplex en Iroko fineer. Het gaat een kuipzit met rondom banken worden. Ik wil aan de bovenzijde eenvoudige luiken maken, maar weet nog niet hoe ik die zou moeten maken. Het lijkt mij niet mooi om de luiken van alleen multiplex te maken, een hardhouten lijst is dan mooier. Maar hou maak ik die constructie..:) enige hulp in het denkwerk is welkom!

Alvast dank, Jan-Marc
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Wellicht dat een plaatje het meedenken bevordert. Maar de bijv. mahonierand kan je met epoxy verlijmen. Eerst randje frezen waar de plaat invalt.


groet
 

janmarc

Nieuw lid
23 dec 2013
4
0
Een linkje van de boot is hier https://plus.google.com/100858665441324283557/posts/J3BVhTXBHc6, ik zal eens kijken of ik mijn tekeningen kan scannen en sturen. Het randje gaat volgens mij wel lukken, maar hoe maak je netjes luiken met een brede rand. Of plak je daar gewoon een dun randje tegenaan? Ik wilde nu beginen met 10mm watervast multiplex en daarop een tweede laag multiplex van 10mm plakken waar ook 2mm Iroko firneer op zit. Mijn idee is dan dat een luik (60x40cm) in de eerste laag multiplex kan vallen. Alleen weet ik niet hoe ik dat netjes krijg, en of het stevig genoeg is.

Dank, Jan-Marc
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je bestaande luiken goed gemaakt zijn kun je e.e.a. wel afkijken. Regen en buiswater moet niet naar binnen kunnen dringen, dus er zit waarschijnlijk een opstaande rand in het frame waar het luik op ligt. Daar moet het frame van het luik over heen vallen. Het frame van het luik maak je b.v. uit een stevige balk mahonie, waar je aan de binnenkant een rand in freest waar het multiplex in verlijmd kan worden. Een goed scheepsluik maken is niet direct een eenvoudige klus, de constructie moet er voor zorgen dat er geen water binnendringt, maar ook dat er geen water in blijft staan, om een redelijke levensduur te krijgen.
Het is overigens geen scheepsluik, die zitten op het vrachtruim, maar zo'n ding heet een koekoek.

jaap
 
Laatst bewerkt:

janmarc

Nieuw lid
23 dec 2013
4
0
Ik moet het even beter uitleggen denk ik, maar ik krijg mijn tekening niet geupload. Het gaat om betimmering in de kuip, ik wil daar in de banken luiken maken. De buitenkant met het windlicht heb ik vorig jaar gedaan.

En ik zoek een detail-schets voor die banken. De maten enzo heb ik uiteraard zelf genomen, maar hoe maak ik een luik in de bank mooi. Buitenkant hardhout en multiplex verstek, of een andere oplossing. Overigens wil ik de luiken gewoon met de hand eruit nemen, dus niet scharnieren.

Alvast dank!! Jan-Marc
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Het is mij nog niet helemaal duidelijk waar je nou luiken op wilt maken.
Worden het luiken om de kuip af te dichten of worden het luiken verwerkt in de bank om er b.v. spullen in te doen?

Menno
 

tuoh

Oud hout
Toegangsluiken in een zitbank zou ik niet te gecompliceerd maken, is voor niks nodig. De randen afwerken met een massieve lat geeft geen toegevoegde waarde, omdat luiken en zitbank gelijk gaan vallen aan de bovenkant zie je die randafwerking niet of nauwelijks, zonde van het werk en tijd dus.
In veel gevallen worden dergelijke toegangsluiken uitgevoerd met ronde hoeken, dus geen vierkant of rechthoekig luik maar een rechthoekig luik met de hoeken fors afgerond (radius 50 à 80mm) oogt mooier. Het maken ervan valt reuze mee als je voor zowel de opening als het luik een freesmal maakt.

Je voorstel met twee lagen multiplex van 10 of 12mm gaat werken, maar de plaat met de Iroko fineer erop moet langs beide zijden gefineerd zijn, anders trekt de plaat gegarandeerd krom.


Mvg,

André
 

janmarc

Nieuw lid
23 dec 2013
4
0
Ha Andre,

Je hebt helemaal gelijk, ik moet het niet te complex maken. Welke dikte denk je dat handig is voor de bank en luiken? Als ik alles van de zelfde plaat maak zal 1 cm niet genoeg zijn, volgens mij ga ik dan voor 1,5 cm. Wat vind jij?

Dank en fijne Kerst.. Jan-Marc
 

tuoh

Oud hout
Jawel, 10 à 12mm volstaat. Er word veelal een houten subframe gebouwd, dit vangt mee de krachten op, deze manier van bouwen gooit het minste gewicht in de schaal. Een andere manier is inderdaad alles ineens bouwen in voldoende dikke plaat, dan vervalt het subframe, 16 à 18mm is dan de aangewezen dikte. Meestal is deze laatste manier van bouwen een zwaardere oplossing, als de boot het gewicht kan hebben is er geen probleem natuurlijk.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.