Hulpstuk voor kolom boormachine

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Beste mensen, ik heb nog nooit wat getoond van wat ik maak. Nou maak ik ook niet heel veel, maar toch.
Onlangs deze 'drill press jig' gemaakt. Gek genoeg moet ik altijd even zoeken naar de Nederlandse benaming. Die staat in de titel.

Ik heb er voor gekozen om geen T-track actig spul te kopen. Zo gaat het ook wel.
In de sleuven passen M8 slotbouten. Nu werk ik nog met vleugelmoeren, maar ik heb plannen om een stel houten sterknoppen te maken.
Te vinden als je zoekt op 'wooden starknobs' op YouTube.

Ik heb overigens wel varianten op internet gevonden met schaalverdelingen/maataanduidingen bovenop en 'flipstops' daarop met een haartje voor het aflezen. Ik denk dat dit een nauwkeurigheid suggereert die je in werkelijkheid bij het boren niet haalt. Ik vond het in ieder geval het geld niet waard voor deze toepassing.

PC220017.jpg


André
 
Laatst bewerkt:

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ziet er goed uit! Heb je ook foto's van het bouw proces?

Lijkt me een fijne aanvulling op je kolomboor, al gebruikt voor nieuwe projecten?

Groetjes,

Ewoud
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag ewoudk,

Nee ik heb geen foto's van het bouwproces gemaakt. Gewoon niet aan gedacht.
Nu hoef je geen genie te zijn om zelf uit te vinden hoe je dit maakt.
Zoek eens op 'drill press jig' op internet en je krijgt de wereld aan voorbeelden te zien. Je kan maar kiezen wat en hoe je het wilt maken.
Ik kan altijd goed terecht bij Lumberjocks en YouTube. En wat denk je van de Woodwhisperer.

Er zijn wat praktische dingen waar je aan moet denken. Ik liep er al werkend tegenaan.

1.
Het hout van de vlakke tafel 'grijpt' om de kolom heen. Als je dat ding in het midden wilt houden dan moet je rekening houden met de tandheugel die aan de ene kant zit.

2.
De aanslag die over de volle lengte zit is eigenlijk te hoog zo. Als ik vlakbij wil boren (en dat komt nogal eens voor) dan raak ik met de boorkop het hout. Inmiddels heb ik daarin een U-vormige opening gemaakt.

3.
In het hart van de gietijzeren tafel zit bij mij een mooi rond gaat. Daar steek ik wel eens een stofzuigerslang in, maar dat terzijde. Ik heb in de onderste plank ook een mooi gat gemaakt. Ik kan dan van onderaf het verwisselbare inlegstuk omhoog stoten.

4.
Aan de achterzijde zit bij mij een draaihendel om de tafel verticaal te verplaatsen. In de buurt van de tandheugel dus. Ik moest later nog een stukje wegzagen omdat de hendel tegen de plank kwam.

5.
Nog een tip. Zoals bij elk projekt is het handig om vooraf de hardware te kopen zoals scharnieren, ladegeleiders en zoals hier de slotbouten. Een risico want als je projekt mislukt zit je met dat spul. De kans dat het mislukt is kleiner want je kunt vooraf goed meten en bekijken hoe het komt.
Hier dus de slotbouten. Kijk goed hoe lang ze moeten zijn en welk deel geen schroefdraad hoeft te hebben. Denk om de ringen en de vleugelmoeren of eventueel gripmoeren.

Ik zal later nog wat extra foto's plaatsen. Maar een beetje handigerd vind het allemaal zelf uit en doet het meteen beter. Bovendien . . . elke kolomboor is anders natuurlijk.

André
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Dit is een mooie oplossing die ik gisteren al in je werkplaats mocht bewonderen. Je kunt er ook een alternatief voor de schuurhuls op de Hammer mee maken, in het volgende filmpje een voorbeeld daarvan.

Fons

 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag,

Helemaal geen gek idee! Ik kan dat inzetstuk van mij vervangen door een stuk met een gat met de diameter van de drum met schuurpapier.
Overweging waard.

Terzijde maar niet onbelangrijk. Zou je problemen kunnen krijgen als je de spil van een (kolom)boormachine regelmatig zijdelings belast?

André
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Terzijde maar niet onbelangrijk. Zou je problemen kunnen krijgen als je de spil van een (kolom)boormachine regelmatig zijdelings belast?

André

Dit is ook het eerste dat bij mij opkwam. Maar wat als je je tafel onder een hoek zet, om een gat onder een hoek in een stuk staal te boren? Dan begin je in ieder geval ook met zijdelingse belasting. Daar moet de boor als het goed is tegen kunnen. Daarnaast, moet je met zo'n schuurcilinder niet vooraal het schuurpapier het werk laten doen? Als het goed is valt de zijdelingse belasting wel mee. Tenslotte: Boven een kolomboor zitten meestal toch poelies voor het omzetten van de snelheid? Wat wordt daar dan niet de zijdelingse belasting als je de bovenste poelie gebruikt?

Groet, Karel
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor de zijdelinkse belasting, ik frees er soms metaal mee i.c.m. een kruisklem
het is niet van het zeer zware werk dat wel, maar ik heb hem al jaren en er mankeert (nog) niks aan.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
@houtenklaas

Boren in een schuin vlak moet je eigenlijk doen met een frees of een forstner bit, toch? Maar in de praktijk gaat het toch wel anders, zo is het bij mij ook. Zijdelingse belasting ontstaat er dus om allerlei redenen toch wel en inderdaad die poelie aandrijving bovenop zorgt ook al voor de nodige zijdelingse belasting.

André
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Zijdelingse belasting met het gene jij hier doet, kan geen kwaad.
Jaren geleden heb ik eens 4 velgen gepolijst met mijn boormachine. Ik had daar een schijf opgezet van 12 cm, en 4of 5 dagen mee gewerkt.
Ik dacht ook, dit kan niet goed zijn voor de lagers, omdat een boormachine daar niet voor gemaakt is. Dat boormachine boort nog altijd gelijk een klokje.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag allemaal,

Ik heb eigenlijk de behoefte om helemaal bovenaan nog iets bij te schrijven, maar ik zou niet weten hoe dat moet. Het zal wel niet kunnen.
Veel lezers zullen het topic niet tot het laatste uitspitten en het gedeelte hieronder niet lezen.

Het gebruik van slotbouten op deze manier valt mij tegen. Als ik iets wil verschuiven met slotbout en al, loopt deze vast in de spannen. De spanen worden niet mooi door de sleuf vooruitgeschoven.
Dat komt waarschijnlijk omdat de sleuven niet mooi glad zijn en de spannen dus moeilijk verschuiven. Vergelijk het eens met een aluminium sleuf!
In de 2e plaats lopen de bouten die een mooi gladde, ronde maar ook mooi schuin oplopende kop hebben, vast in de spanen. Dit had ik waarschijnlijk enigszins kunnen Voorkomendoor een diepere gleuf te gebruiken.
Als ik nog eens een t-vormige frees op de kop tik, kan ik nog eens proberen een aanpassing te maken.

Al met al . . . . even afwegen. Misschien kun je beter werken met T-Track of iets vergelijkbaars, gaat waarschijnlijk beter.
Maar mijn project is geen ramp hoor. Ik kan er mee werken.

André
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoi André,

Bedankt voor de review van je eigen verzonnen geleiderails. Toen ik net je eerste bericht las, dacht ik: hee, dat is slim.
Maar er zitten toch nog haken en ogen aan.

Groeten, Raymond
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Gewoon simpel en goed, en proefondervindelijk aanpassen aan de behoeftes.
Als je er ooit nog ééntje maakt kan al die ervaring er meteen in ;-)

Als je de draadstang van de 'drum sander' onderaan laat doorlopen, en je kunt een rollager plaatsen wordt de zijwaartse belasting flink verminderd lijkt me...

als je ziet was voor as er op een gemiddelde kolomboor zit, zou ik me geen zorgen maken

@Sam: denk dat het vooral over de kogellagers gaat, de as zal het inderdaad niet begeven.
Speling op de as van een kolomboormachine (zoals bij de mijne) maakt nauwkeurig werken quasi onmogelijk.

Groeten,
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.