Acessoires voor Festool Basis A1/T systeem

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Dag,

Ik bezit een Basis A1/T tafel systeem van Festool. Nu dacht ik dat ik misschien wel een inzetstuk voor een omgekeerde decoupeerzaag wilde hebben, maar ik kwam er achter dat Festool nu het CMS systeem heeft en niet meer levert voor het 'oude' systeem. Valt mij eigenlijk wel tegen van dat dure spul.
Wat nu, vraag ik mijzelf.

Ik heb al een paar webshops in Duitsland aangeschreven. Van enkele nog geen reactie en van andere dat ze niet kunnen leveren.
Weet iemand wie nog kan leveren of waar eventueel nog goed 2e hands te krijgen is?

Aansluitend de vraag of iemand weet of een nieuw aangeschafte decoupeerzaag van Festool nog wel onder het 'oude' inzetstuk past.

Prettige feestdagen allemaal,

André
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik weet wel dat de oude basis systeem platen in de CMS passen (behalve de trekzaag module niet). Of de CMS platen in de basis passen dat weet ik niet zeker. het schijnt wel te kunnen. Maar laatst las ik ook iets over verschillende diktes van inleg modules. Dus ik ben een beetje van het padje af hoe het nu precies zit.
 

MartinNL

Nieuw lid
23 dec 2008
4
0
Rotterdam
De inleg/inzetbladen van CMS kunnen volgens mij gewoon op de Basis A1/T gebruikt worden.

Zoiets bedoel je? http://www.festool.nl/Products/Pages/Product-Detail.aspx?pid=561263&name=Decoupeerzaag-module-CMS-PS-300-CMS-MOD-PS-300-EQ-Plus

Om die 2e hands te pakken te krijgen gaat een hele toer worden. Is bijna niet verkocht! Als 2e hands schaars dus.
Het blad (waar de decoupeerzaag in wordt gemonteerd ) is "gewoon" bij Festool als vervangings onderdeel te koop. Veel verkopers weten dat ook, maar willen liever dat je een heel nieuw systeem koopt. :D

Grts.

Martin.
 
Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
@MartinNL,

Aha, het zou dus wel moeten passen. Maar dan borrelen er nu 2 vragen bij mij op want je schrijft dat die inlegplaten voor een decoupeerzaag bijna niet verkocht zijn.

1.
Als die bijna niet verkocht zijn, waarom zouden ze dan voor het nieuwe systeem toch weer zo'n inlegplaat hebben ontworpen?

2.
Als ze bijna niet verkocht werden, waren ze dan wel goed? (Ook al worden ze nog steeds verkocht.)


Ik wilde sowieso nog vragen of het wel zo'n goed idee is om op deze manier wat te willen figuurzagen.
Ik dacht, ik heb nog geen goede decoupeerzaag en ik heb al een Festool tafel, waarom niet op deze manier.

André
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Tweedehands stond er twee weken geleden nog een decoupeerzaagmodule op marktplaats. Daar komen regelmatig allerlei basisdelen, basistafels en allerlei uitbreidingen op het oude systeem voorbij. Net even gecheckt: diverse tafels, zaag- en freesmodules, helaas geen decoupeerzaagmodule op het moment. Een kwestie van een tijdje dagelijks op MP kijken, dan moet daar aan te komen zijn. Verder passen -als ik het goed heb- de CMS modules in de Basistafel.

Groet, Karel
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
@HoutenKlaas,

Oké de CMS móet dus passen in de Basis A1/T. Ik zal een leverancier moeten overtuigen vermoed ik. Toolnation heeft nu deze aanbieding.

Dus ze worden wel aangeboden op marktplaats! Ik vond ze vandaag inderdaad ook niet, maar ja dat is een momentopname.

André
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Nu is een decoupeerzaag wel een van de minst kritische zaken om ondersteboven aan een stuk hout te bevestigen. Meestal zal je er toch mee uit de vrije hand werken. Is het geen idee om een passend stuk betonplex te maken, en om niet teveel hoogte te verliezen daar een stukje trespa in een wat ruimer gat te bevestigen, en dan je decoupeerzaag tegen dat trespa te klemmen?
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Ja Karel, misschien heb je wel gelijk. Nu je het zo stelt . . . waarom dan niet een ondiepte in het betonplex frezen en daar de decoupeerzaag in plaatsen en klemmen.

Dan nog verder denken . . . ik heb wel eens gedacht waarom zal ik nog doorgaan met dat dure Festool want de Blauwe Bosch is toch ook prima??!?!
Nu wilde ik dat omdat ik die tafel heb en omdat ik nog niet had nagedacht over de haalbare nauwkeurigheid. Dat laatste is eigenlijk wat jij bedoelt.

Stom dat ik daar zelf niet op kwam. Met die gedachtengang heb ik een hulpstuk voor de kolomboormachine gemaakt. Net geplaatst.

André
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
@HoutenKlaas,

Oké de CMS móet dus passen in de Basis A1/T. Ik zal een leverancier moeten overtuigen vermoed ik. Toolnation heeft nu deze aanbieding.

Dus ze worden wel aangeboden op marktplaats! Ik vond ze vandaag inderdaad ook niet, maar ja dat is een momentopname.

André
Gewoon dagelijks even kijken, heb er zelf laatste tijd wel 2 a 3 voorbij zien komen. Tijdje terug nog 1tje met tafelverbreding erbij voor € 150,-.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ja Karel, misschien heb je wel gelijk. Nu je het zo stelt . . . waarom dan niet een ondiepte in het betonplex frezen en daar de decoupeerzaag in plaatsen en klemmen.

Dan nog verder denken . . . ik heb wel eens gedacht waarom zal ik nog doorgaan met dat dure Festool want de Blauwe Bosch is toch ook prima??!?!
Nu wilde ik dat omdat ik die tafel heb en omdat ik nog niet had nagedacht over de haalbare nauwkeurigheid. Dat laatste is eigenlijk wat jij bedoelt.
André

Mooie jig. En inderdaad, precies met de overweging die ik bedoelde. Je brengt mijn gedachte beter onder woorden dan ik het zelf deed. Dan kan je met het bespaarde geld een van de freesmodules of tafelverbredingen of roltafels kopen die nu op MP staan. En dan wel met Festool doorgaan, het is nu eenmaal superfijn gereedschap. En met meestal de beste stofafzuiging die er is. Behalve..... precies, bij de decoupeerzaag ;-)

Succes, Karel
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Inderdaad de inlegplaat voor de decoupeerzaag werd bij ons vrijwel nooit verkocht. Ik denk dat we er in 27 jaar een of twee verkocht hebben. Ik zie ook nauwelijks een toegevoegde waarde maar dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Neem anders de blinde plaat en schroef een decoupeerzaag eronder.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik vind het wel fijn voor het zagen van figuren, bochten en andere kronkels. Bij laminaat leggen is het al helemaal fijn voor al die hoekjes e.d.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Ik heb mijn nieuwe decoupeerzaag binnen. Ik moet hem dit weekend nog gaan testen, maar hij zal het zeker stukken beter doen mijn oude aftandse Black & Decker, die ik zelfs voor snoeiwerk gebruik.
Het is een GST 1400 CE Bosch Blauw geworden. Ik voel mij wel een beetje bekocht, want hij werd zonder zuigaansluiting geleverd. Hij wordt steevast met zo'n aansluiting afgebeeld.
Enfin, ik had het kunnen weten, want het stond niet bij de leveringsomvang.

André
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Bedankt maar ik heb het niet op tijd gelezen. Ben wel benieuwd voor welk bedrag deze verkocht is.

Ondertussen heb ik zelf dit gemaakt en heb daarvoor dus de Bosch decoupeerzaag gebruikt i.p.v. een Festool die je natuurlijk zou moeten gebruiken bij een originele plaat.

Bedankt voor alle tips en discussie.

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.