dringende hulp gevraagd ivm bovenfrees

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hallo ik ben op zoek naar iemand die een bovenfrees heeft met een freesdiepte van 70 mm en een schacht van 8mm die ik eventueel een dag kan gebruiken. Of waar ik even heen kan komen met een deur die ingefreesd dient te worden.
Ik heb een OF 1400 besteld maar deze blijkt niet leverbaar te zijn voor wk 2 en nu heb ik een deur die nog geplaatst dient te worden voor 31-12
Mijn bovenfrees heeft de geest gegeven toen ik hiermee bezig was en vandaar nu deze oproep.
Het in te frezen beslag is het type pivotica van het merk argenta dit even ter info.
Ik kom uit Antwerpen (de kempen ) maar nood breekt wet en dus ook wat kilometers in dit geval ;)
Dus laat maar horen indien iemand mij hiermee kan helpen.

Alvast een bedankje op voorhand en de beste wensen voor de komende feestdagen

Stefke
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
70 mm is niet niets, je kan ook vragen naar iemand met een domino XL en 8mm frees, dan doe je dat in 30 seconden zonder moeite. Ik heb een XL maar niet de 8mm frees, ik had die onder andere gekocht om dit soort werk van de bovenfrees af te nemen want op zulke dieptes frezen daarbij zien de bovenfrezen serieus mee af!
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
@ joe :
ik weet niet welke merken zo een diepe infrees mogelijkheid hebben , maar het lijkt me sterk dat ik deze zou kunnen huren.
Ik ga in elk geval de verhuurcentra in de regio contacteren.
@ Robert :
ik moet dit op de kopse kant infrezen met een frees van 30 in een deurblad van 40 dik .En met de optie van axminster lijkt mij dit riskant.
@ BW:
ik heb geen infrezing van 8 mm nodig maar bedoelde een schacht van 8 mm voor de bovenfrees .
De eene infrezing is 25 mm en de tweede is 30 mmpivotica.jpg
alvast bedankt voor het meedenken.
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Of het eerste deel met een "kleine" bovenfrees doen, en de rest even weghakken.
Zodoende krijg je evengoed een strakke passing :D
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Een schacht van 8mm en een freesdiepte van 70 mm, lijkt me geen goede combinatie. Ik heb frezen liggen met een schacht van 12 mm die dat wel kunnen maar leuk is het niet.
Ik zou het gewoon met de hand doen, beitel erbij en hakken maar.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ja, inderdaad, dat kan toch makkelijk met de hand? Zeker als het maar één deur is? Boor/scherpe beitel en een ietwat vaste hand, dat lukt ook prima in kops hout. Waarom doe je dat niet, of zie ik een complicatie over het hoofd? Ben er een beetje verbaasd over, eigenlijk :confused:

Groet, Rob.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
@ Rob,
deze oplossing is misschien zo voor de hand dat ik hier helemaal niet aan gedacht heb :eek::eek:
Het is inderdaad maar 1 deur .
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
My bad! Dan had ik wat te snel gelezen, ik heb dat souber DB mortising systeem liggen en dat werk goed. Een 25mm frees heb ik maar niet 30mm.
Als het inde kopse kant moet dan zou ik het ook voor ééns met de hand doen, zal je toch nooit meer zien zodra ze geplaatst is.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
ik ga het met de hand proberen , en zoals je zegt nadien is het toch niet zichtbaar .
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ja lol, maar vroeger waren de ijzerwaren vierkantig zodat je ze makkelijk netjes met de hand kon inleggen, steek eens een perfect half ronde cirkel uit met beitels even netjes als een bovenfrees dat kan!
 
A

Athanor

Guest
Het idee van die rondingen is afgestemd op het gebruik van een slangenboor met de juiste diameter. Ik heb jaren geleden gezien hoe mijn schoonvader een kast voor een deurslot in de deur maakte, met een booromslag, een paar slangenboren, beitels en hamer. Ik stond er versteld van, een fluitje van een cent als je weet hoe het moet. Maar ja, hij was een timmerman/uitvoerder met een vakopleiding van voor de oorlog..... wat willen wij dan nog met onze frezen:rolleyes:

Fons
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het idee van die rondingen is afgestemd op het gebruik van een slangenboor met de juiste diameter. Ik heb jaren geleden gezien hoe mijn schoonvader een kast voor een deurslot in de deur maakte, met een booromslag, een paar slangenboren, beitels en hamer. Ik stond er versteld van, een fluitje van een cent als je weet hoe het moet. Maar ja, hij was een timmerman/uitvoerder met een vakopleiding van voor de oorlog..... wat willen wij dan nog met onze frezen:rolleyes:

Fons

Klopt! Leuk, ik zie het mijn opa weer doen! Die begon met een lijntje, zette daarop de afstand uit van de schroefgaatjes en boorde daar een paar mm uit. De schroefgaatjes kwamen qua plaats precies uit met de booraanloop, voorboren onnodig!

KáKádeWéDé, zei opa dan (Kind Kan de Was Doen), en schraapte met zijn vereelte duim over het perfect passende oppervlak van deur en slot.


Groet, Rob.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
zoals gezegd dus :
geboord en uitgekapt en morgen plaatsen, dus toch nog op tijd ;-)
Stefke
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.