Weer een beginner. Hulp nodig uitzoeken gereedschap.

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Nu ik mij al tijdje in te lezen ben over het houtdraaien en mezelf helemaal gek maak van al dat moois wat hier gedraaid wordt, wil ik nu zelf ook de stap gaan zetten naar het houtdraaien.
Over de draaibank ben ik al uit. Aangezien ik hier thuis geen ruimte heb om een vaste draaibank te hebben staan moet het 1 worden die wel te tillen is, maar waar ik wel schalen en vazen op kan draaien uit en ruw stuk hout, had ik eerst mijn zinnen gezet op de HBM vario 450 x 300 . Aangezien niet iedereen daar compleet over te spreken is en ik toch liever gelijk voor goed ga, ben ik naar verder doorspitten mijn zinnen gaan zetten op de Midi 350 FU van Drechselbedarf K. Schulte.
Helaas is die pas vanaf medio half januari weer leverbaar dus ik zal nog even geduld moeten hebben.
Tot die tijd: Met alleen een draaibank kom ik er natuurlijk niet. Draaibeitels... dan kom ik aan bij jullie, want dan zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik ga het liefst niet voor een setje 'dat wel goed is maar je degene die je vaak gebruikt toch snel in betere kwaiteit wil'. Kortom, ik geef liever iets meer uit dat ik gelijk goed zit. Wat ik wil gaan draaien: stukken boomstam tot vazen en schalen tot zo'n 30cm wat de machine aan kan, maar tevens ook bijvoorbeeld handvaten voor flessenopeners.
Nu zie ik vaak draaiers voorbij komen op youtube met de langste draaibeitels, maar is dat voor zo'n midi draaibank ook al aan te bevelen of is dat over the top ?
Op de site van Baptist zie ik hier bijvoorbeeld een 6 delig setje van Sorby in de aanbieding. Houtsnijbeitels van om en nabij de 40cm. Heb ik hier voldoende aan of kan ik voor het groffere werk beter een slag grotere guts nemen met nog langer handvat? Uitholguts zit er ook niet bij. Dan misschien beter alles los kopen?
Hebben jullie een idee welke beitels ik het best aan kan schaffen om goed op weg te kunnen met het draaien wat ik voor ogen heb?

Stofmasker is al wel in het bezit. Gelaatmasker zou ik eventueel nog achteraan moeten. Bril wil ik zelf maken zoals hier op het forum meer gedaan is maar dan ben ik waarschijnlijk ook nog andere bekken nodig om het hout goed vast te kunnen grijpen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Veel vragen in een keer. Met het setje van sorby kom je goed mee uit de voeten. Ik vind alleen de schalen guts te dun. De lengte is standaard. Voor het uithollen ga je na enige tijd te kort komen. Nu zou ik als beginner niet beginnen met diep uitholwerk. Ga eerst een op cursus en leer snijdend draaien. Of ga naar de plaatselijk afdeling van radius, de Nederlandse houtdraaiersvereniging. Dit scheelt een hoop beginnersfouten. Ook kan je dan verschillende beitels uitproberen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Neem niet te lange draaibeitels, anders krijg je ruzie met het bed van de draaibank.
Neem bij de Midi ook de bedverlenging ( zit met 2 bouten aan de bank vast) kan regelmatig toch makkelijk zijn.
Vooral als je met stukken boomstam gaat werken.
Je kan trouwens tot 35cm doorsnee op de bank kwijt, je moet dan alleen even kijken waar je de voet van de leunspaan laat.
 
goed punt de haan!
als je een beitel hebt die te lang is kom je al snel in contact met het tegencenter,niet echt fijn dus
de schalenguts die jij hebt gezien is erg dun...
ik gebruik nu zelf heel vaak de 13 mm crown en zelfs die vindt ik meestal wat dun!
je zou kunnen kijken voor twee losse schalengutsen,een met fingernail en met standaard aanslijp
ik weet ook niet of het goedkoper is om een setje te nemen maar als je ze los neemt kun je zelf bepalen welke beitel je iets langer of groter wilt en welke juist kleiner

wat betreft je vraag over een uithol beitel:
ik heb me tot nu toe altijd kunnen redden met mijn schalenguts en voor kopshout heb ik een eigen soort van schrapertje gemaakt
dus als je voorlopig niet dieper dan 15 cm ongeveer gaat zou ik nog even wachten met een uitholguts want die kosten meestal aanzienlijk meer dan gewone beitels

heb je ook aan opspangereedschap gedacht?
een chuck en misschien ook een faceplate aangezien je met ruw hout gaat werken?
ik zou eens naar de chucks van teknatool kijken,goede kwaliteit en toch redelijk betaalbaar(of,mocht het net buiten het budget vallen de chucks van HBM,kwalitatief ietsje minder maar nog steeds goed genoeg)
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Profiel is bijgewerkt. Ik woon in Warffum. Noord Groningen.. Vlakbij de zeehondencrèche in Pieterburen zeg maar. Een stukje rijden maakt mij niet zoveel uit maar Voorhout wordt me toch iets te gek.
In Groningen hebben wij de Stadswerkplaats en ben daar al voor meerder cursussen (lassen, autoplaatwerk, gereedschap slijpen) geweest, en wil daar de cursus houtdraaien ook graag nog aan toe voegen.

Bedverlenging zal ik aan het lijstje toevoegen. Maakt ook gelijk de optie op hogere vazen mogelijk. Langere leunspaan dan ook gelijk.
Ik zal eens gaan uitpluizen wat voor draaibeitels ik dan nodig ben en wat ze allemaal voor specifieke functie hebben. Langzamerhand begint het een beetje duidelijk te worden maar er is nog veel info te vergaren voordat ik ga beginnen...

Voor een schalenguts dus beter een 19mm of direct maar 25? Dat heeft toch voornamelijk te maken met de klappen die hij op kan vangen?
Heb nog niet echt naar opspan gereedschap gekeken. Maar daar is ook zoveel van dat ik het ook niet echt zou weten. Verdiepen, verdiepen, verdiepen. Budget heb ik nog niet echt opgesteld. Wil gewoon beginnen met gereedschap waar ik geen spijt van krijg en ik het liefst over 40 jaar ook nog met plezier mee kan werken.
 
Laatst bewerkt:

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hallo,

Als je hebt gekozen voor de Midi 350 FU van Drechselbedarf K. Schulte, neem ik aan dat je de bank gaat halen bij Herr Schulte.
Ik weet niet hoe goed je Duits is, maar hij spreekt ook goed Nederlands.
Laat je door hém voorlichten. Vertel 'm wat je wilt, en hij komt gegarandeerd aanzetten met de juiste keuze.
Persoonlijk denk ik dat je het beste uit bent met Crown, prima kwaliteit en redelijk geprijsd.

Succes en toon je resultaten op dit forum,

Peter
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou wel pleiten voor lange beitels. Je tegencenter kun je altijd van het bed afschuiven - dat doe ik bij schalendraaien ook - sneller dan de kop draaien. EN ik zou hier toch een lans willen breken voor de draaibeitels van HBM - bruikbaar en zeer betaalbaar. Je moet namelijk niet alleen leren draaien, maar ook leren slijpen - en een dure poederstalen beitel opslijpen alleen maar om het te leren is ook zo zonde; echt goeie beitels kun je altijd bijkopen, en dan weet je inmiddels ook wat je precies nodig hebt (eh, 75 % van mijn beitels hangt ook goeddeels ongebruikt...). Of anders iets als Home of Woodturning.

Persoonlijk zou ik als basisset kiezen voor een schrob- of afruwguts, zo breed mogelijk (5 cm?) om regels en balken rond te draaien (alleen spindelwerk!); een platte beitel (liefst niet ovaal) van 2.5 cm; een schalenguts van 13 mm; een brede spindelguts; en een smalle detailguts. Verder eventueel een afsteekbeitel (zo smal mogelijk) en een smalle platte beitel. Daarmee moet je eigenlijk alles kunnen doen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Op 11 januari 2014 is de eerste bijeenkomst van de afdeling noord van Radius. Neem contact op met Willem v.d.Schors: wmvdschors@gmail.com en laat je voorlichten door die club houtdraaiers. Of 8 maart dan laat ik daar enkele houtdraaitechnieken zien.
Op de huidige manier zoeken naar beitels is doodzonde. Een fout die ik bij mijzelf herken. Om te beginnen zijn een paar beitels voldoende voor langshoutdraaien. Gaandeweg zul je behoefte hebben aan meer specifiek gereedschap als uitholbeitels, afsteekbeitels, platte beitels.
Er is te veel om op te noemen. Ik koop ze nu naar behoefte per stuk bij CHWO in Duitsland - www.carl-heidtmann.de - zelf handvat draaien in een lengte die past bij het doel. Voordeel is dat je op deze manier je uitgaven kunt spreiden respectievelijk kunt sparen.
Kom je in de buurt van Lemmer? Kom gerust even langs.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Allen bedankt voor de info tot zover! Wat toch geweldig, zo'n forum vol met mensen die je graag ten hulp willen komen:D. Vanmiddag even naar Lemmer gereden om een bezoekje te brengen aan Jan die mij alles in volle glorie heeft uitgelegd wat er tot zover uit te leggen viel. Ook heeft hij de handelingen duidelijk uitgelegd en voorgedaan en heeft mij ook nog een stukje laten draaien.
Tsja.. Dan pak ik de guts gelijk aan in de andere hand. Linkshandig ja! Oeh, zei Jan, dat verandert de zaak wel een beetje. Nouja, gewoon proberen, en ondanks dat het een beetje ongemakkelijk aanvoelde vond ik dat beetje wat ik deed al wel geweldig om te doen!
Nu zou ik de draaibank van Schulte eventueel aan kunnen passen, maar dat doe ik liever ook niet. Dan zit ik bij een eventueel volgende draaibank weer met hetzelfde probleem. Aangezien ik nieuw ben op draai gebied moet het toch wel kunnen om mezelf het 'rechtshandig' draaien aan te wennen tot het vanzelf 'gewoon' aan begint te voelen.
Halverwege Januari hoopt Schulte de draaibank binnen te hebben, dus dan kan ik beginnen met prutsen. Heb hem al kunnen bewonderen bij Jan dus ik kan niet wachten!
In week 2 nog een houtdraaicursus van de stadswerkplaats dus laat het nieuwe jaar maar beginnen. Ik ben er klaar voor!:cool:
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ja Gert-Jan dat was weer even gezellig draaien. Beitels bekijken. Draaibank uitleg. Een vet stuk grenen tussen de centers en voor het eerst snijdend draaien. De slag had je al snel te pakken. Pratende weg ontstond er een kandelaar met sierribben/-golven. Een arm vol hout achter in de auto en op naar Rick. O ja bedankt voor de cake.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Gert-Jan, het duurt wellicht iets langer voor een linkshandige maar de aanhouder wint en je krijgt het echt wel onder de knie. Weet er alles van.
Succes!

Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.