Zwaar bord van steigerhout aan de muur hangen.

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Samen met mijn zoon een wandbord gemaakt. Het bord heeft een omvang van 140 x 80 cm en is gemaakt van steigerhout. Dat is allemaal goed gelukt.
So far so good.

Nu het probleem: het is natuurlijk een relatief zwaar wandbord geworden en schilderijhaakjes lijken niet direct de beste oplossing... Gezocht naar ophangsystemen voor zware voorwerpen aan de wand op Internet maar daar kom ik nog niet veel verder mee.
Zelf zat ik te denken om 2 gaten aan de achterkant in het hout te boren en daar de schroeven uit de wand in te laten vallen. Dat vond mijn zoon iets te risicovol.
Misschien dat 1 van jullie me weer op weg kunnen helpen met of een praktische oplossing of een winkel (webpagina) waar ik iets kan vinden.
BVD!
 

janik

Nieuw lid
15 nov 2013
11
0
het idee van de gaten te boren in het hout en daar de schroeven laten in te valen is opzich geen probleem voor de stevigheid zelve natuurlijk zou ik mss 4 gaten boren ipv 2 en werken met een deftige slagplug in de muur mvg janik
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik maak tamelijk veel van dit soort borden op bestelling. De zwaardere hang ik op met stokeinden waar een ring met moer op komt, het overschietende eind van zo,n stokeind gebruik ik weer om er een knop of haak op te draaien waaraan dan weer allerhande decoratieve zaken opgehangen kunnen worden. Een andere optie is om houtdraaibouten te gebruiken (gat in de muur, plug er in etc) In de kop van zo'n bout boor ik dan een gat en tap er schroefdraad in waar weer van alles ingedraaid kan worden, van haken en knoppen tot afdekplaatjes. Die afdekplaatjes zijn icm de bijbehorende bout ook kant en klaar te koop trouwens, maar ik vind ze erg duur.

Maar:

Voor het tamelijk zware (122x244, geverfd MDF met een grote lijst er om heen) laatste bord dat ik heb opgehangen was ik geïnspireerd door dit forum, meer in het bijzonder het item over French cleats. Dat werkt dus helemaal geweldig: lat onder 45 graden zagen over de lange zijde en tegen de muur schroeven met de schuine kant boven, idem tegen achterkant bord maar dan schuine kant naar onder (volgende keer wordt die lat gewoon deel van de constructie), bord er op hangen en dan voor de voorzichtigheid een klein schroefje op een onzichtbare plaats. Dit ga ik er in houden en kan het aanraden. Wel links en rechts onder aan het bord aan de achterkant een blokje plaatsen zodat het bord recht tegen de muur hangt.

De lat tegen de muur zit met drie houtdraaibouten van 6cm vast. Ruim voldoende, heeft verder niks te houden.

Succes!

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik heb al verscheidene hangkasten opgehangen met het french cleat systeem. De grootste was 2 meter hoog, 60 breed en 30 diep, van 18 mm mdf.
Werkt ideaal en zonder problemen.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Rob: French cleats heb ik ook aan gedacht maar ik vind het bord dan zo ver van de muur hangen (steigerhout 3 cm + dikte latten frame achterzijde 2cm + de French cleats maakt zo'n 7 a 8cm. Op een grotere wand misschien nog wel te doen maar op het relatieve kleine opp waar het bord komt te hangen lijkt het me iets te veel van het goede.

Ik heb in de tussentijd nog wel het volgende gevonden.

17481.jpg


Zou dit voldoende draagvermogen hebben??
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Klaas: Wellicht niet goed omschreven maar met het frame bedoel ik de 3 planken die aan de achterkant zijn bevestigd. Verticaal dus.. Geen andere mogelijkheid bij de French cleats dan de "hanglat" aan de 3 planken te bevestigen. Dus de dikte van de French cleats moet ik wel meetellen.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik weet niet hoe het bord er precies uitziet. Maar je zou ook nog een strook uit de achterkant van het bord kunnen frezen bijv 1.5 diep. Hierin kan dan de french cleat (haaklat) komen. Dat hoeft niet eens over een grote afstand. Als je twee stukjes neemt van 25cm ben je volgens mij al een heel eind. Op deze wijze kan je strak tegen de muur werken.

Groet,

Ad
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Herman: Zat. Zo zwaar is zo'n bord nou ook weer niet. Maar als je het niet vertrouwd: er zijn ook zwaardere en langere rekhaken te koop. Door de lengte kan je meer schroeven plaatsen. Nog niet zo lang geleden kon je die in alle soorten en maten bij Booy Lievens in Veghel kopen, mooi zaakje was dat! Maar ja... Ze zijn weg, helaas.

Groet, Rob.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Ronald: Hier zocht ik naar en dan precies naar deze woorden!! Nu wordt het zoeken gemakkelijk en moet ik er uitkomen. Bedankt! Overigens iedereen die gereageerd heeft en mn Rob met zijn idee om stokeinden te gebruiken met de versier moglijkheden, super.
 

WR1944

Oud hout
Bij haaklatten hoef je niet altijd in hout te denken. Als je een metalen strip neemt en die met onderlegringen die samen iets dikker zijn dan de strip aan de muur schroeft en hetzelfde doet op het wandbord maar dan ondersteboven heb je iets dat maar een paar millimeter dik is. Anders kan je iets tussen de verticalen maken en dat op haken ophangen.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
sowieso ook een belangrijke afweging bij zware dingen ophangen: hoe belast je de schroef/bout/whatever welke in de muur zit.
Als je de kracht op de schroef heel dicht bij de muur kunt houden dan is er meestal niets aan de hand. Op een rond 5mm stalen staafje kun je wel 200kg kwijt voordat er iets gebeurt met dat staafje (de muur/plug combo zal het wellicht eerder al begeven).
Als je de kracht op het staafje zet op 1cm afstand van de muur buigt ie al krom bij 25kg ...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
In dit topic op klusidee worden ook wat mogelijkheden beschreven. Misschien minder nuttig voor zulke zware toepassingen, maar toch.

Je kan ook een systeem voor keukenkastjes gebruiken. Die kunnen ook aardig wat gewicht aan. Maar dat is vergelijkbaar aan rekogen met schroefhaken.
 

PepFolgers

Nieuw lid
19 dec 2012
4
0
Is het de bedoeling dat deze plaat er ooit weer af komt? Bij mij komt 2 componenten kit gelijk in me op.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Inmiddels hangt het bord, mede door jullie adviezen en suggesties, strak aan de muur. Gekozen voor rekogen en muurduimen waarmee een prima bevestiging aan de muur kon worden gerealiseerd.
Iedereen nogmaals bedankt!

Bijgaand een foto van het resultaat.
 

Bijlagen

  • bord woonkamer.jpg
    bord woonkamer.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 154

Deasha_ltd

Nieuw lid
8 jan 2014
13
0
Het probleem is al opgelost. Toch wil ik mijn methode even delen!
Heb het zo snel niet terug gelezen hier dus bij deze...

Achterop het bord horizontaal een 45gr gezaagde plank
idem aan de muur! Deze kan je dan goed vast maken!
Bord komt recht te hangen door het gebruik van de zelfde dikte latten waarmee de planken bij elkaar worden gehouden

even geprobeerd te tekenen voor duidelijkheid





bevestig.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.