Stofzuiger voor Mafell Erica zaagtafel

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Houtmensen,

Sinds een tijd heb ik een mafell zaagtafel, met een karcher stofzuiger gekoppeld. Gaat goed maar kan beter, met die karcher kan ik namelijk slechts van onder zuigen.

Wil je bij de Mafell onder als boven (in de kap op het spauwmes) zuigen, dan moet je een Y-splitsing gebruiken. Van onder als boven komen 2 normale diameter slangen vandaan echter het deel dat naar de stofzuiger moet heeft een grotere diameter (ong 6cm).

Nergens, ook op de onduidelijke site van mafell zelf, vind ik een stofzuiger/slang/mof die hier de juiste passing op heeft. Ben ik nu gek?
Ik zou er graag een festool CTL/M op willen aansluiten, ondanks een enge mix van rood en groen (als dat maar goed gaat:eek:), lijkt het opruimvak voor de zuigslang van Festool mij erg handig.
Eventueel sta ik ook open voor andere stofzuigers, starmix mafell oid die misschien minder geluid maken zijn ofzo.


Het betreft onderstaande Y-splitsing, de grote diameter moet richting stofzuiger. Ik ga ervan uit dat er een dikkere slang op moet, anders hadden ze net zo goed een normale aansluiting kunnen nemen toch?
De onderste, prik je in de zaagmachine en de bovenste pijp is voor de slang richting beschermkap (zie onderste plaatje).
Wat voor een slang of mof komt hier nu op? En op welke stofzuiger kan ik die vervolgens weer koppelen?





combi-zaagmachine-erika-85-ec-gratis-zaagbladen.jpg



Combi-Zaagmachine_Erika85EC.jpg
 
Laatst bewerkt:

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
De bedoeling is dat de achterkant van dat Y-stuk rechtstreeks op de stofzuiger wordt aangesloten (dus slang eraf, Y erin).

De inwendige diameter van dat gat in de stofzuigers is tegenwoordig redelijk universeel, dus als je slang een uitwendige bajonetsluiting of een vergrendelknopje heeft ofzo maakt niet uit, die Y schuift gewoon in de aansluiting. Ik heb zelf geen Kärcher, maar bij bijvoorbeeld hitachi, starmix of festool geldt dit in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik zou er graag een festool CTL/M op willen aansluiten, ondanks de een enge mix van rood en groen (als dat maar goed gaat:eek:), lijkt het opruimvak voor de zuigslang van Festool mij erg handig.

Begin dit jaar gestart met aanschaf van diverse gereedschappen. Als primaire "eis" moest er ook een stofzuiger komen. Na lang wikken en wegen (met name over de grootte) gekozen voor de CTL26E. Nog geen dag spijt gehad van die keuze. De machine doet zijn werk bijzonder goed en - op de "ploffen" van het auto-clean-machanisme na - zonder extreem lawaai. Niet alleen kun je de slang goed opbergen, je kunt ook systainers erop plaatsen. Handig voor de klus buiten de deur.

De splitter (het Y-stuk) hebben ze compleet met slangen leverbaar onder nummer 488292. Niet goedkoop allemaal, maar de vreugde van een goede kwaliteit duurt zóó veel langer ! Oh, ennuh... de slang blijkt zwart te zijn, dus dat matcht wel weer met het rood van je Mafell :rolleyes:

festool 488292.jpg
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Hallo,
Ik had hetzelfde probleem, maar had net een protool stofzuiger op de kop getikt. Als je de maximale zuigkracht wilt gebruiken, kan je de Y het beste inderdaad meteen op de stofzuiger zetten, en vandaar met 2 slangen naar de zaagtafel, de oorspronkelijke, dikke slang naar de zaagtafel afzuiging, een eventueel dunnere, standaard stofzuigerslag naar de bovenafzuiging. Ik heb dus de protool slang losgekoppeld van de protool inlaat.
Als je nu de afzuiging wilt gebruiken voor een ander apparaat, invalzaag, lamello, domino of zo, is het handig dat je de slang van de boven afzuiging kunt afdoppen, dat kan met een PVC deksteltje, zie de laatste foto.
Als je de stofzuiger en bijvoorbeeld je invalzaag op locatie wilt gebruiken, zonder zaagtafel, is het handig dat je de Y koppeling kunt afdoppen, anders zuigt hij natuurlijk valse lucht. Dat kan via een 40 mm pvc pijpje en een pvc dekseltje er op, zie de derde foto.
Ik heb de Y koppeling in de protool inlaat gestopt, met 2 parkertjes vastgezet en met ductape gezorgd dat er geen valse lucht wordt gezogen via deze koppeling. Niet mooi , wel effectief. Hopelijk zeggen de foto's genoeg.

Joep

IMG_6187_resize.jpg
IMG_6188_resize.jpg
IMG_6189_resize.jpg
IMG_6190_resize.jpg
IMG_6191_resize.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks voor alle reacties, en foto's jjjlll.

Ik begrijp dat het je die Y-splitsing dus op de stofzuiger moet plaatsen, en dat dan zou moeten passen. Nu zal dat dan wel de oplossing worden, en ingeval van een Festool-oplossing de slangenset van Oceans'11.

Maar toch blijft het vreemd.
Bij de zaag kreeg ik zon 80cm slang, normale diameter met taps toelopende uiteinden, die voor de kap bedoeld is en op de Y-splitsing past.
Als ik die plastic-Y dan direct op een stofzuiger klik, is de bijgeleverde slang nutteloos (want te kort). Met de Y-splitsing direct op de zaagtafel afzuiging, is/blijft die wel bruikbaar.
Ook een klein nadeel van de festool-splitter is dat de bovenste slang niet meer in het midden, boven het zaagblad, gefixeerd zit en dus bij beweging aan de kap en het spouwmes trekt. Ook ivm de trekfunctie van de zaag lijkt me dat niet optimaal. Jjjlll, heeft het met een touwtje opgehangen.


Dit slangetje gaat het over, sorry voor de sluik reclame.

combi-zaagmachine-erika-85-ec-gratis-zaagbladen.jpg
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Volgens mij moet de Y splitsing in de stofzuiger gestoken worden zonder slang ertussen, dan 1 (bijgeleverde) slang naar de kap en 1 naar de zaagmachine.
Volgens mij past dit in iedergeval op de starmix en Festool (maar niet op de mini en midi) stofzuigers.

Ik denk niet dat je de set slangen die oceans11 laat zien nodig hebt.

Zelf heb ik in augustus de keuze gemaakt voor een starmix stofzuiger, deze hebben voor hetzelfde geld M-klasse stofzuigers met aansluit mogelijkheden voor Festool en
andere merken machines met bijgeleverde Moffen. Je hebt dan wel geen slang opberg mogelijkheid (maar een 36 mm slang van 5m past er toch niet in). en die heb ik bij de starmix (35mm)
wel in gebruik.
 
Laatst bewerkt:

jjjlll

Actieve deelnemer
Volgens mij was het bij Mafell eigenlijk de bedoeling om de Y splitsing op de afzuigaansluiting achter op de zaagtafel aan te sluiten. Dan past die korte slang wellicht. Als je hem zo aansluit, moet je wel een dikkere slang aansluiten vanaf de Y naar de stofzuiger.
Ik ben niet zo enthousiast over deze methode, de Y op de stofzuiger geeft minder drukverlies.
Tussen de Y en de boven-aanzuiging heb ik een oude stofzuigerslang aangesloten, zonde van het geld om daar een festool of Mafell slang voor te kopen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
[..] Y splitsing in de stofzuiger gestoken worden zonder slang, dan 1 (bijgeleverde) slang naar de kap en 1 naar de zaagmachine.
Volgens mij past dit in iedergeval op de starmix [..]

[..]deze hebben voor hetzelfde geld M-klasse stofzuigers met aansluit mogelijkheden [..]. Je hebt dan wel geen slang opberg mogelijkheid (maar een 36 mm slang van 5m past er toch niet in). en die heb ik bij de starmix (35mm)
wel in gebruik.
Deze manier van aansluiten lijkt dan toch wel de manier, maar maakt de bijgeleverde slang dan nutteloos, die is dan veel te kort.

Idd pricewise ben ik ook langzaam naar Starmix aan het schuiven, alleen die onhandige vorm van het ding, mja stabiel is het wel.
De Mafell stofzuigers zijn identiek aan starmix, alleen hebben ze de kleur iets aangepast, de basiskleur van het motordeel is wit, lol. Om niet achter te blijven op festool hebben ze er een systainerplaat opgezet, het ziet er een beetje gammel uit, zal het wel niet zijn maar toch. Als je het in euro's gaat vergelijken...

Volgens mij was het bij Mafell eigenlijk de bedoeling om de Y splitsing op de afzuigaansluiting achter op de zaagtafel aan te sluiten. Dan past die korte slang wellicht. Als je hem zo aansluit, moet je wel een dikkere slang aansluiten vanaf de Y naar de stofzuiger.
Ik ben niet zo enthousiast over deze methode, de Y op de stofzuiger geeft minder drukverlies. [..]

Dit was mijn gedachte, in eerste instantie, om het zo aan te gaan doen, met de Y-splitsing aan de machine. Mooi 1 dikke slang naar de zaag en klaar.

Samenvattend, volgens jullie past zon dikke 60mm slang dus wel op festool en starmix (deze slangen bestaan/zijn er?), alleen zuigt het niet optimaal, wat op zijn beurt spreekwoordelijk dan extra zuigt...

Haha ik heb nog nooit zo vaak Y-splitsing getypt op een dag :)
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Het is wel degelijk de bedoeling dat de Y-splitsing rechtstreeks achteraan de Erika geplaatst te wordt en niet in de stofzuiger.
De grijze slang die meegeleverd werd gaat op het ene gat, de slang van je stofzuiger op het andere.

zie foto: erikastofzuiger.jpg

Qua stofzuiger, heb ik momenteel een Protool VCP E-L-AC (zelfde als de Festool AC modellen) maar de zuigkracht valt me toch wel wat tegen (vanaf de zak zowat half vol is, merk ik duidelijk een vermindering in zuigkracht) Heb de Protool gekocht toen de prijzen enorm daalden door de merger met Festool, en ook om er systainers te kunnen opklikken.

Kon ik het echter over doen dan ging ik absoluut voor een van de nieuwe Starmix IPulse modellen. Gewoon grotere capaciteit en de zuigkracht daalt niet zo veel.
In 2014 brengt Starmix trouwens hun nieuwe systainer en accessoires opberg modules op de markt. Ben benieuwd wat het gaat worden.
 
Laatst bewerkt:

jjjlll

Actieve deelnemer
Mafell kan zeggen wat ze willen.
Er treedt op hun manier een Brienenoord effect ( wel een aantal jaren geleden dan) op. een lange brug met 3 banen, daarna splitsen in 2 x 3 banen. Het verkeer op de brug met 3 banen beperkt de verkeersdoorstroming, de 2 x 3 banen erna hebben het (te) rustig
Als je wilt profiteren van de maximale zuigkracht, moet de Y aan de stofzuiger.
Als je meer dan genoeg zuigkracht hebt, kan de Y natuurlijk aan de zaagtafel.
Ander voordeel van de Y aan de stofzuiger is dat de (langere) slang die aan bovenkant zit, minder in de weg zit bij het zagen van platen, die kan je inderdaad ophangen aan een (electriciteits) draadje.
Kijk maar op de Mafell foto, de slang zit daar in de weg, daar ga je geen platen me zagen.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Inderdaad op die foto zie je wat lijkt een 27mm buis van de stofzuiger te komen, die dan splitst in twee 36 mm aftakkingen, je vergroot dan opeens de buisdoorgang in het viervoud terwijl het doorvoervolume hetzelfde blijft, dus stort de luchtsnelheid in elkaar dat nodig is om het LVHP principe te doen werken
Je moet ofwel aftakken aan de stofzuiger, ofwel gaan met een dikke 36mm of 50mm buis naar de machine en daar met een 27mm naar de zuigkap gaan. Hoe je het ziet op de foto gaat tegen alle logica in, tenzij de machine zo goed werkt dat je maar weinig zuigkracht nodig hebt?
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb geen kap boven de zaag, maar de Hitachi stofzuiger met cyclone (dus niet optimale zuigkracht) trekt zo goed als alle zaagsel weg langs de achterkant. Ben positief verrast hierover.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Vage boel als ik eerlijk ben.
Zoals op de foto van Jonathan zou ik het ook willen doen (en lijkt me toch echt de bedoeling van mafell). Maar wél met een dikke slang tussen stofzuiger en zaagmachien.
Om met een extra mof de mof te veranderen is echt van de gekke.

Maar ik kan ook geen kant en klare slangen, in XXL-diameter, van een klein metertje vinden.

Zuigprestaties via de onderkant alleen zijn zeker niet slecht te noemen, zuigt heel goed zelfs voornamelijk bij platen. Laatst een stuk of 30 kleine vuren latjes gehalveerd en daar kwam wat meer voorbij de onderkant.
Met goede bovenzuiging denk ik dat dat ook helemaal weg is, vandaar ook dit topic.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.