Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Question Stofzuiger voor Mafell Erica zaagtafel

Hoi Houtmensen,

Sinds een tijd heb ik een mafell zaagtafel, met een karcher stofzuiger gekoppeld. Gaat goed maar kan beter, met die karcher kan ik namelijk slechts van onder zuigen.

Wil je bij de Mafell onder als boven (in de kap op het spauwmes) zuigen, dan moet je een Y-splitsing gebruiken. Van onder als boven komen 2 normale diameter slangen vandaan echter het deel dat naar de stofzuiger moet heeft een grotere diameter (ong 6cm).

Nergens, ook op de onduidelijke site van mafell zelf, vind ik een stofzuiger/slang/mof die hier de juiste passing op heeft. Ben ik nu gek?
    Ik zou er graag een festool CTL/M op willen aansluiten, ondanks een enge mix van rood en groen (als dat maar goed gaat), lijkt het opruimvak voor de zuigslang van Festool mij erg handig.
    Eventueel sta ik ook open voor andere stofzuigers, starmix mafell oid die misschien minder geluid maken zijn ofzo.

Het betreft onderstaande Y-splitsing, de grote diameter moet richting stofzuiger. Ik ga ervan uit dat er een dikkere slang op moet, anders hadden ze net zo goed een normale aansluiting kunnen nemen toch?
    De onderste, prik je in de zaagmachine en de bovenste pijp is voor de slang richting beschermkap (zie onderste plaatje).
    Wat voor een slang of mof komt hier nu op? En op welke stofzuiger kan ik die vervolgens weer koppelen?

Laatst gewijzigd door Robert Hardwoodie; 22-12-13 om 17:51.

Mijn starmix past gewoon op dat y stuk zonder verloop of gekkigheid.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2008
    De bedoeling is dat de achterkant van dat Y-stuk rechtstreeks op de stofzuiger wordt aangesloten (dus slang eraf, Y erin).

De inwendige diameter van dat gat in de stofzuigers is tegenwoordig redelijk universeel, dus als je slang een uitwendige bajonetsluiting of een vergrendelknopje heeft ofzo maakt niet uit, die Y schuift gewoon in de aansluiting. Ik heb zelf geen Kärcher, maar bij bijvoorbeeld hitachi, starmix of festool geldt dit in ieder geval.
    Laatst gewijzigd door Frank-Jan; 22-12-13 om 10:01. Reden: toevoeging

Ik zou er graag een festool CTL/M op willen aansluiten, ondanks de een enge mix van rood en groen (als dat maar goed gaat), lijkt het opruimvak voor de zuigslang van Festool mij erg handig.
    Begin dit jaar gestart met aanschaf van diverse gereedschappen. Als primaire "eis" moest er ook een stofzuiger komen. Na lang wikken en wegen (met name over de grootte) gekozen voor de CTL26E. Nog geen dag spijt gehad van die keuze. De machine doet zijn werk bijzonder goed en - op de "ploffen" van het auto-clean-machanisme na - zonder extreem lawaai. Niet alleen kun je de slang goed opbergen, je kunt ook systainers erop plaatsen. Handig voor de klus buiten de deur.

De splitter (het Y-stuk) hebben ze compleet met slangen leverbaar onder nummer 488292. Niet goedkoop allemaal, maar de vreugde van een goede kwaliteit duurt zóó veel langer ! Oh, ennuh... de slang blijkt zwart te zijn, dus dat matcht wel weer met het rood van je Mafell

festool 488292.jpg
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Hallo,
    Ik had hetzelfde probleem, maar had net een protool stofzuiger op de kop getikt. Als je de maximale zuigkracht wilt gebruiken, kan je de Y het beste inderdaad meteen op de stofzuiger zetten, en vandaar met 2 slangen naar de zaagtafel, de oorspronkelijke, dikke slang naar de zaagtafel afzuiging, een eventueel dunnere, standaard stofzuigerslag naar de bovenafzuiging. Ik heb dus de protool slang losgekoppeld van de protool inlaat.
    Als je nu de afzuiging wilt gebruiken voor een ander apparaat, invalzaag, lamello, domino of zo, is het handig dat je de slang van de boven afzuiging kunt afdoppen, dat kan met een PVC deksteltje, zie de laatste foto.
    Als je de stofzuiger en bijvoorbeeld je invalzaag op locatie wilt gebruiken, zonder zaagtafel, is het handig dat je de Y koppeling kunt afdoppen, anders zuigt hij natuurlijk valse lucht. Dat kan via een 40 mm pvc pijpje en een pvc dekseltje er op, zie de derde foto.
    Ik heb de Y koppeling in de protool inlaat gestopt, met 2 parkertjes vastgezet en met ductape gezorgd dat er geen valse lucht wordt gezogen via deze koppeling. Niet mooi , wel effectief. Hopelijk zeggen de foto's genoeg.

Joep

IMG_6187_resize.jpg
    IMG_6188_resize.jpg
    IMG_6189_resize.jpg
    IMG_6190_resize.jpg
    IMG_6191_resize.jpg

Thanks voor alle reacties, en foto's jjjlll.

Ik begrijp dat het je die Y-splitsing dus op de stofzuiger moet plaatsen, en dat dan zou moeten passen. Nu zal dat dan wel de oplossing worden, en ingeval van een Festool-oplossing de slangenset van Oceans'11.

Maar toch blijft het vreemd.
    Bij de zaag kreeg ik zon 80cm slang, normale diameter met taps toelopende uiteinden, die voor de kap bedoeld is en op de Y-splitsing past.
    Als ik die plastic-Y dan direct op een stofzuiger klik, is de bijgeleverde slang nutteloos (want te kort). Met de Y-splitsing direct op de zaagtafel afzuiging, is/blijft die wel bruikbaar.
    Ook een klein nadeel van de festool-splitter is dat de bovenste slang niet meer in het midden, boven het zaagblad, gefixeerd zit en dus bij beweging aan de kap en het spouwmes trekt. Ook ivm de trekfunctie van de zaag lijkt me dat niet optimaal. Jjjlll, heeft het met een touwtje opgehangen.

Dit slangetje gaat het over, sorry voor de sluik reclame.

Volgens mij moet de Y splitsing in de stofzuiger gestoken worden zonder slang ertussen, dan 1 (bijgeleverde) slang naar de kap en 1 naar de zaagmachine.
    Volgens mij past dit in iedergeval op de starmix en Festool (maar niet op de mini en midi) stofzuigers.

Ik denk niet dat je de set slangen die oceans11 laat zien nodig hebt.

Zelf heb ik in augustus de keuze gemaakt voor een starmix stofzuiger, deze hebben voor hetzelfde geld M-klasse stofzuigers met aansluit mogelijkheden voor Festool en
    andere merken machines met bijgeleverde Moffen. Je hebt dan wel geen slang opberg mogelijkheid (maar een 36 mm slang van 5m past er toch niet in). en die heb ik bij de starmix (35mm)
    wel in gebruik.
    Laatst gewijzigd door designer-john; 22-12-13 om 20:43.

Volgens mij was het bij Mafell eigenlijk de bedoeling om de Y splitsing op de afzuigaansluiting achter op de zaagtafel aan te sluiten. Dan past die korte slang wellicht. Als je hem zo aansluit, moet je wel een dikkere slang aansluiten vanaf de Y naar de stofzuiger.
    Ik ben niet zo enthousiast over deze methode, de Y op de stofzuiger geeft minder drukverlies.
    Tussen de Y en de boven-aanzuiging heb ik een oude stofzuigerslang aangesloten, zonde van het geld om daar een festool of Mafell slang voor te kopen.

Lightbulb

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door designer-john Bekijk Berichten
    [..] Y splitsing in de stofzuiger gestoken worden zonder slang, dan 1 (bijgeleverde) slang naar de kap en 1 naar de zaagmachine.
    Volgens mij past dit in iedergeval op de starmix [..]

[..]deze hebben voor hetzelfde geld M-klasse stofzuigers met aansluit mogelijkheden [..]. Je hebt dan wel geen slang opberg mogelijkheid (maar een 36 mm slang van 5m past er toch niet in). en die heb ik bij de starmix (35mm)
    wel in gebruik.
    Deze manier van aansluiten lijkt dan toch wel de manier, maar maakt de bijgeleverde slang dan nutteloos, die is dan veel te kort.

Idd pricewise ben ik ook langzaam naar Starmix aan het schuiven, alleen die onhandige vorm van het ding, mja stabiel is het wel.
    De Mafell stofzuigers zijn identiek aan starmix, alleen hebben ze de kleur iets aangepast, de basiskleur van het motordeel is wit, lol. Om niet achter te blijven op festool hebben ze er een systainerplaat opgezet, het ziet er een beetje gammel uit, zal het wel niet zijn maar toch. Als je het in euro's gaat vergelijken...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jjjlll Bekijk Berichten
    Volgens mij was het bij Mafell eigenlijk de bedoeling om de Y splitsing op de afzuigaansluiting achter op de zaagtafel aan te sluiten. Dan past die korte slang wellicht. Als je hem zo aansluit, moet je wel een dikkere slang aansluiten vanaf de Y naar de stofzuiger.
    Ik ben niet zo enthousiast over deze methode, de Y op de stofzuiger geeft minder drukverlies. [..]
    Dit was mijn gedachte, in eerste instantie, om het zo aan te gaan doen, met de Y-splitsing aan de machine. Mooi 1 dikke slang naar de zaag en klaar.

Samenvattend, volgens jullie past zon dikke 60mm slang dus wel op festool en starmix (deze slangen bestaan/zijn er?), alleen zuigt het niet optimaal, wat op zijn beurt spreekwoordelijk dan extra zuigt...

Haha ik heb nog nooit zo vaak Y-splitsing getypt op een dag

Als ik het goed heb onthouden heeft festool een slang van 50 mm en geen 60 mm.

Forum Rechten