Plankjes zagen wederom in Zuid Limburg

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Houtmensen,

Mijn eerdere topic "Planken zagen in Zuidlimburg", is tot een goed eind gebracht. Het hout ligt inmiddels mooi opgelat te drogen.
Voor andere plankzagers zie het topic alhier: http://www.woodworking.nl/showthread.php?8953-Planken-zagen-in-ZuidLimburg

Nu de stammen verzaagd zijn, zal ik me in de nabije toekomst richten op de rest van mijn stapel hout.
En daarom is het tijd voor de opvolger van "planken zagen". Namelijk "Plankjes zagen wederom in Zuid Limburg", alleen doet de regio er nu niet zo toe. :p

Het gaat deze keer zo'n ruim 30 kortere blokken Esdoorn en Judasboom.
Het betreffen stukken in Ø max. 20-25cm, lengte om en nabij de meter.
Hier wil ik zelf kleinere plankjes uit halen.

Ook hier zijn weer meerdere opties.
Alles naar een houtdraaier brengen vind ik stiekem een beetje jammer, gezien bij die potjes en pannetjes 95% van het hout ook versnipperd wordt.


  • "Houtzagerij Athanor" is mij hier niet onopgevallen gebleven, ik heb echter vanalles maar nog géén lintzaag...
Nu zou ik deze wel willen kopen, het is dan in eerste instantie puur voor deze blokken...
Echter plaats voor een grote machine heb ik niet echt, en financieel gezien zal het nu dan ook geen kapitale superdeluxe machine worden.​
Gezien de zaaghoogte (20cm toch zeker nodig), kom ik uit op de grote lintzagen die tot 30cm kunnen gaan. Een grote, dikke, vette stationaire machine dus.​
Later, als ik nóg groter ben :eek:, zal ik zeker een dikke lintzaag machine ala hammer of felder hebben, nu echter nog niet.​
Een kleinere krijg ik nog wel weg gewerkt maar een grote no-way. Als ik nu dus een lintzaag aanschaf, zal ik die voor deze partij stammetjes gebruiken en hoogstwaarschijnlijk weer verkocht moeten zien te krijgen. Hier verlies ik dan uiteindelijk toch geld op. Liever spaar ik een tijd en koop ik in één keer goed materiaal.​

  • Is er een manier om dit fatsoenlijk met de hand te zagen? Vroeger zaagde men toch ook planken met de hand? Duurt wel ff, maar in principe heb ik de tijd...

  • Ergens las ik over een zgn. "froe" (Engels), een kruising tussen een kloofbijl en een ontzettend brede bijtel. Je maakt er houten-shingles mee, door telkens een dunne plak van een stam te klieven. Is dat bruikbaar om gecontroleerd plankjes van 10 á 15 mm te hakken? Zelf denk ik van niet.

Wat vinden jullie, loont het zich om een lintzaag te kopen, of is dat idioot voor zo'n eenmalige partij hout? Ik zal het dan toch wel vaker gaan gebruiken maar dan zit ik weer te hannessen met een kwalitatief mindere machine, HBM of Axminster ofzo (of mag ik niet miepen over deze merken als niet-professional?)

I thank you guys in advance:p

Groet Robert
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je kan vast wel iemand vinden in de regio met een lintzaag, ikzelf zit tegen zuid Limburg aan net over de grens. Afhankelijk van hoe ver je zit mag je het hier komen doen voor eventueel een kleine participatie in de slijtage van het lint.
Ik heb al een tijdje een bestelling liggen bij Tuffsaws want momenteel heb ik geen linten die nog scherp genoeg zijn voor dit werk, ik hoop echt dat die volgende week binnen komen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Als je heel veel tijd heb kan je ook met een handzaag zagen.
Doe ik ook wel ééns, ik zet hem vast en zaag regelmatig een stuk verder, je gaat het vanzelf langer volhouden.
Benodigdheden, klem voor het hout, zaag, slijpgereedschap voor de zaag.
Dan gaat het nog redelijk vlot.
De winter is er een mooie tijd voor.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Robert: Met de hand met een spanzaag gaat redelijk goed (Het blad ligt dan op 90 graden tov het vlak van de spanzaag). Er zijn op Youtube veel filmpjes te vinden waarin uitgelegd wordt hoe en wat. Het is een handigheid die je door oefening vrij snel kan leren en ook erg ontspannend, muziekje er bij en gaan!

Spanzagen van verschillende kwaliteit worden links en rechts weer verkocht voor prijzen tussen € 20,- tot een paar honderd. Even google aanslingeren om ze te vinden.

Succes!

Groet, Rob.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
@ Heckeman: ik heb inderdaad enkele filmpjes (terug)gevonden van (hand)raamzagen. Het lijkt me leuk om te doen, maar voor alle blokken zo weg te werken gaat wel een flinke kluif worden.
Daarnaast moet ik eerst nog de zaag zelf maken, bladen kan je kopen. Kant en klare raamzagen ben ik nog niet tegengekomen. Zelf een zaag slijpen is ook iets waar ik nog nooit kaas van gegeten heb.;)

Intussen heb ik me ook wat verdiept in de lintzagen, er blijken toch ook kleinere modellen te zijn die 20cm aan kunnen (zeggen aan te kunnen:rolleyes:).
Heeft iemand hier ervaring mee? Het zijn toch de iets goedkopere merken. Axminster en Woodfast zijn me bijgebleven, toch net iets kleinere modellen dan de echte stationaire machines en daarmee een iets fijnere prijs.

Degene die ik gevonden heb zeggen allemaal een max. depth of cut te hebben van 200mm, maar halen ze dit ook? Is dat ook een reële opgave voor zo'n machine, of vraag ik dan teveel? De opgegeven vermogens lijken mij sowieso aan de lage kant, ik hoef niet continue 20cm te zagen maar het merendeel van mijn blokken zitten toch rond die diameter, sommigen iets erboven anderen iets eronder. Voordat je dan 2 vlakke zijden hebt ben je al wat cm's kwijt, maar in totaal krijgt het wel flink wat nat hout voor de kiezen.

M.a.w. zijn dit leuke apparaten om bandsawboxes en andere kromme lijnen te figuurzagen, of kom ik ook met wat steviger werk ermee uit de voeten? Zonder dat het een kamikaze actie wordt (voor de zaag:eek:)?

Wat denken jullie?



http://www.baptist.nl/houtbewerkers...oodfast-mbs300-lintzaagmachine-incl-onderstel

Ziet er aardig uit, ken alleen het merk niet zo goed en de bovengeleiding gaat middels plaatjes ipv lagers. 750W


http://www.axminster.co.uk/axminster-hobby-series-awhbs350n-bandsaw


Axminster wel lagers, 20cm, 850W, er staat hobby op (en das stom:()


http://www.axminster.co.uk/axminster-industrial-series-ap3501b3-bandsaw


Industrial serie, ziet er duidelijk beter uit, 750W, maar eiglijk al te duur tov een grote hammer n4400 die ik dan maar even als gouden standaard zie.


http://www.axminster.co.uk/axminster-trade-series-sbw3501b-bandsaw


Iets goedkopere broertje van de industrial serie en daardoor slechts 550W
large_13473723772888.jpg
508206_inset2_xl.jpg
700356_xl.jpg
501199_xl.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een paar dingen om over na te denken:

1) zo'n slappe aluminium tafel is niet geschikt om er een boomstam van 20 cm dik op te leggen en
te klein om de boomstam recht te houden
2) het motorvermogen betekent dat je heel langzaam moet zagen
3) de korte zaagjes zijn dun (dus slap) en worden, omdat ze kort zijn, sneller bot

Ik zou je toch een gebruikte / stevige lintzaag aanraden

bv http://link.marktplaats.nl/760157105 of zelfs http://link.marktplaats.nl/757602886

Bij gebruikte lintzagen worden de prijzen lager naarmate ze groter worden; iedereen wil een zware
gietijzeren machine die niet veel ruimte in neemt, maar een grote is lastiger verkoopbaar. Krachtstroom
is wel onontkoombaar, tenzij je er een 3 pk / 220V motor aan weet te knutselen. Dat hoeft niet altijd
onmogelijk te zijn.

Ik heb een oude Centauro met 50 cm wielen en een 3 PK motor, en met een vers, scherp zaagblad
kan ik daar prima 20 cm hoog op zagen. Vroeger had ik een gietijzeren machine met 40 cm wielen en
een 2 PK motor, en dat ging nog net. Minder zou ik je echt niet aanraden.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
In jouw geval zou ik me zeker in de Froe verdiepen. Hard werken, maar goedkoop en vergt geen ruimte. Om in de stemmimg te komen, hier start een video reeks van Curtis Buchanan. In de eerste delen komt het klieven van het hout an de orde. De rest is hoe je een schommelstoel bouwt.


En een linkje naar een Froe die je in Engeland kan bestellen:

http://www.oldtoolstore.com/

Je hebt natuurlijk wel recht hout nodig, anders krijg je alleen maar brandhout.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Een paar dingen om over na te denken [..]
Thnx Jurriaan, je bevestigt eigenlijk wat ik al dacht.

Maar is het herzagen van een 20cm brede plank dan zoveel makkelijker dan 20cm vers hout?
Zo'n machientje zou toch 20cm aan moeten kunnen als dat in de specs genoemd wordt?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bedenk dat de maximale waarde altijd in het voordeel van de fabrikant wordt uitgelegd. Dat het hout eronder past wil nog niet zeggen dat je er snel en recht mee kan zagen. Een dunner zaagblad met drie tpi doet wonderen. Zie topic over tuffsaws .
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Zo maar eens een update van dit "slow-topic"

De meeste vanjullie zullen mijn houtvoorraad vrnmlk als brandhout zien.

Maar vol goede moed heb ik een froe gekocht, maar het "plankhakken" valt niet mee.
Het esdoorn is keihard, en kom er amper in met de froe, zelfs als ik al ontstane scheuren als begin gebruik.
Het ontbreken van een geschikte hamer is daar ook deel van.
Mijn rubber hamer sla ik er helemaal op stuk, alsook een eigen gemaakte hamer. Volgens de site van "Dick" uit duitsland heb je hier een zgn raw-hide hamer uit buffelleer voor nodig mja pfft...

Uit de de brokken die ik al gehakt heb ben ik maar pollepels gaan snijden, dat gaat inmiddels behoorlijk aardig, maar straks zit ik wel met 500 lepels.
Heeft iemand zelf ervaring met een froe? Vrees toch dat ik naar iemand met een lintzaag toe moet.

Btw Seek thanks voor de youtube link naar Buchanan, heb er al veel van opgestoken.

DSC_3170.jpg
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Zo'n rawhide hamer kost in elk geval een stevige noot. Een knuppel uit esdoorn gaat normaal gezien wel geschikt zijn om mee op de froe te meppen. Ik ben in elk geval jaloers op je houtvoorraad, het is alweer veel te lang geleden dat ik een lepel heb gesneden.
Niet vergeten om je lepels te posten in elk geval ;-)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Een froe gebruik je normaal in nat hout, maakt niet uit of dat nu WRC , hard maple of eiken is. Voor de club wordt vaak een afvalstuk hard rondhout gebruikt. Heeft veel te lijden door het gemep.
De techniek zal ook wel even oefenen zijn, zoals met alles eigenlijk.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks voor de snelle reacties :)
Zo'n rawhide hamer kost in elk geval een stevige noot. Een knuppel uit esdoorn gaat normaal gezien wel geschikt zijn om mee op de froe te meppen. Ik ben in elk geval jaloers op je houtvoorraad, het is alweer veel te lang geleden dat ik een lepel heb gesneden.
Niet vergeten om je lepels te posten in elk geval ;-)

Juh die rawhide hamers zijn idd duur samen met zon froe van Granfors bruk, kan je al bijna crappy lintzagen kopen. Vraag me dus af of ik daarin ga investeren, helemaal wat Henkverhaar hier benenden zegt.
ik heb idd ook met een stuk esdoorn erop gemept, toen spleet het stuk esdoorn wat ik in m'n hand had in drieen i.p.v. het blok onder de bijl:confused:.
Ik zal wat plaatjes online zetten, heb geprobeerd de boel te volgen van ruw stuk tot lepel.

Een froe is in principe bedoeld voor zacht / makkelijk splijtend hout, zoals western red cedar...

Dat verklaard waarom ze cedar shingles op daken doen en geen esdoorn.
Ik sta erop te rammen als een gek, maar er gebeurd gewoon niks.

Tis zonde van de froe als ik 'm niet koop.
Maar helemaal belachelijk, als ik ook die kapot sla of m'n hout niet mee gesplitst krijg.

Heeft iemand ervaring met de levensduur van zon rawhide hamer icm froe?

- - - Updated - - -

Een froe gebruik je normaal in nat hout, maakt niet uit of dat nu WRC , hard maple of eiken is. Voor de club wordt vaak een afvalstuk hard rondhout gebruikt. Heeft veel te lijden door het gemep.
De techniek zal ook wel even oefenen zijn, zoals met alles eigenlijk.

Hoi Coko,

Weet niet of ik het nat of droog moet noemen. Eind november afgelopen jaar is de boom gekapt.
Zijn wel al droogscheuren zichtbaar, maar volgens mij is het nogsteeds groen/nat te noemen?
 

tuoh

Oud hout
Je hebt massa nodig om op een kliefmes te rammen, beter één zware klap dan tien lichte slagen. Voor kliefwerk heb ik mij tijden geleden zelf een hamer en kliefmes ineen geknutseld, bouwmateriaal van de hamer is Taxus, voor de kop van de hamer heb ik een stuk wortel gebruikt met flink wat knopen erin, dat splijt lastig. Totaalgewicht van de hamer is een goede 3kg schat ik. Voor alle zekerheid heb ik rond de hamerkop twee stalen ringen opgekrompen als extra verzekeringspolis tegen splijten. Tot op de dag van vandaag heeft het geheel nog geen krimp gegeven, hopen dat het zo blijft:D

Bij het klieven is het heel belangrijk om rekening te houden met de structuur van het hout, stukken hout met kwasten klieven lastig en onvoorspelbaar. Zet je kliefmes in mooi rechtdradig hout, eventuele aanwezige kwasten hou je naar onder, zo begint het klieven in foutvrij hout. Nat hout klieven gaat bijna van zelf, droog hout klieven gaat ook, maar dan is het hout toch best foutvrij. quasi alle houtsoorten met jaarringen zijn te klieven.

En een foto van de homemade combinatie.

CIMG3755.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Thanks tuoh! Die foto was ik al eerder tegengekomen op het forum.

Laatst bij de hornbach geweest, heeft iemand ervaring met een houten sleg vandaar?
Kost 40 euro (die van de gamma 50), weegt 3 of 4 kilo en heeft ook metaal rondom.
Maar dat is volgens mij niet gekrompen, slechts eromheen gelegd en gespijkerd.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Vorig jaar heb ik shingles gemaakt van eiken hout. Heb dat met de froe van gransfors bruks gedaan, als hamer een zelf gemaakte hamer.
Die hamer heb ik gemaakt door een dode eiken boom uit de grond te trekken (ik ben werkzaam in de bosbouw, dus voor mij is t geen probleem om geschikte bomen te vinden...)
Van de wortel stronk heb ik met behulp van een eik een mooie ronde vorm geslagen.
Omdat ik die hamer van die wortelstronk heb gemaakt, wat dus bestaat uit heel warrig hout, is die hamer zeer sterk. Heb een behoorlijke aantal m2 shingles gemaakt, en aan de hamer valt weinig te zien.
Is zeer leuk werk om te doen, gaat wel veel tijd in zitten.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik zal morgen is kijken of ik hem kan vinden.
Thanks Jefmen, kijk maar eens, ben benieuwd wat je ervan vind. Zelf denk ik dat die 40 piek (lijkt me) wat veel is voor wat je krijgt.
Maja zonder hamer, heb je ook niks aan een een froe, kan die van Gransfors Bruks zijn.

Vorig jaar heb ik shingles gemaakt van eiken hout. Heb dat met de froe van gransfors bruks gedaan, als hamer een zelf gemaakte hamer.
Die hamer heb ik gemaakt door een dode eiken boom uit de grond te trekken (ik ben werkzaam in de bosbouw, dus voor mij is t geen probleem om geschikte bomen te vinden...)
Van de wortel stronk heb ik met behulp van een eik een mooie ronde vorm geslagen. [..]
Haha, ik wil ook in de bosbouw werken! Kan je dan ook zo nu en dan een heel boompje meenemen? Bij ons is een heeel stuk bos gekapt deze winter (doodzonde) en daar zag ik ook mannen hele stukken stam in hun auto laden na werk. Ik heb nu 2 hamers zelf gemaakt, maar niet uit het goede hout deze zijn dus ook na een paar meppen helemaal kapot.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Kan je dan ook zo nu en dan een heel boompje meenemen?
In overleg met de boseigenaar dan kan dat af en toe wel. Je kunt vaak wel iets regelen, dat je iets minder betaalt voor afname van hout.
Zo hout mee nemen heb ik nog nooit gedaan, wel altijd eerst gevraagd. Blijft toch een vertrouwenskwestie..
En werken in de bosbouw is prachtig werk, een mooi vrij beroep...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.