Rauwe of gekookte lijnolie?

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Terpentine doet helemaal niks met lijnolie - das een vluchtig oplosmiddel op petroleumbasis (feitelijk hetzelfde als 'petroleumether' of 'nafta'); het bestaat voornamelijk uit korte verzadigde koolwaterstoffen, zo tussen benzine en petroleum in. Terpentijn, een oplosmiddel dat uit dennenhars gedestilleerd wordt, bestaat uit (gedeeltelijk onverzadigde) terpenen. Het is géén katalysator voor lijnolie. Wat het wél doet is meepolymeriseren bij het uitharden van de olie - een deel van je oplosmiddel verdampt dus niet maar wordt 'opgenomen' in de coating. Daarbij worden ook de eigenschappen van de uitgeharde coating beïnvloed. Terpentijn is dus niet alleen een oplosmiddel in lijnolie maar ook een functioneel onderdeel van het product. Dat geldt overigens ook voor andere oplosmiddelen op terpeenbasis, zoals citrusolie.
Overigens zijn terpentine en terpentijn bij inademen grofweg ongeveer even schadelijk. Altijd in een goed geventileerde ruimte, of buiten, gebruiken dus.
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Ik gebruik sinds kort een mengsel van bootlak, gekookte lijnolie, tepentine en wat transparante oranje kleurstof. Dit is dus een soort Danish Oil. Verwerkt makkelijk en ziet er mooi uit op beukenhout. Op padoek droogt het erg traag.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik gebruik sinds kort een mengsel van bootlak, gekookte lijnolie, tepentine en wat transparante oranje kleurstof. Dit is dus een soort Danish Oil. Verwerkt makkelijk en ziet er mooi uit op beukenhout. Op padoek droogt het erg traag.

Inderdaad een soort Danish oil. Padoek is nog heilig vergeleken met Santos palissander. Ik had ooit eens een scheerkwasthandvat van Santos gemaakt. Omdat scheerkwasten bij het gebruik het water in gaan lak ik ze altijd met bootlak. Nou, op Santos wou dat maar NIET drogen/uitharden...

Overigens @handyman: er is weinig geheim aan de formulering van 'chemische' gekookte lijnolie, al valt er weinig informatie te vinden over hoe je het nu precies maakt. Uiteindelijk heb ik op basis van het feit dat er geen procesbeschrijvingen zijn, en op basis van mijn chemische achtergrond geconcludeerd dat alles bijelkaar mikken voldoende is. En dat blijkt dus ook zo te zijn. Ik gebruik een mengsel van 50% eerste klas rauwe lijnolie (van de molen), 5% standolie, 37% terpentijn, 6% citrusolie, en 2% siccatiefoplossing. Alle chemicaliën, behalve de rauwe lijnolie, komen van 'de Hekserij'.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.691
2.568
Gaanderen
Henk ik wil binnenkort enkele zaaghandvatten van palissander afwerken. Wat is volgens jouw de beste afwerking? Dacht zelf aan french polish met was. Of frictie polish.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Het werkblad van een houten werkbank werd om de zoveel tijd eens ingesmeerd met rauwe lijnolie, meestal zat er hier ook altijd wel een scheutje petroleum dooreen. Vrijdagavond het blad vlakken met de tandschaaf, een laagje lijnolie erover en de maandag erop konden we weer aan de slag

Mvg,

André


Hallo Tuoh,


Hoeveel delen petroleum mag er in de rauwe lijnolie? Je beschrijft dat je er na het weekeinde terug op werkt waardoor ik veronderstel dat het snel droogt . Is er dan ook siccatif in?

groeten,
Ornament
http://www.beeldhouwen.net
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Henk ik wil binnenkort enkele zaaghandvatten van palissander afwerken. Wat is volgens jouw de beste afwerking? Dacht zelf aan french polish met was. Of frictie polish.
Palissander heeft eigenlijk nauwelijks afwerking nodig, het is bovendien zo dicht dat het niet veel olie opneemt. Een politoer zou ik voor een handvat overigens sowieso niet doen, te glimmend, en te glad (hoewel de was dat wel zal minderen). Ik zou denk ik gaan voor tungolie.

Luxe blokfluiten (buxus, cocobolo, 'rosewood' (meestal rio palissander), olijfhout, grenadine) worden ook alleen van binnen geolied, en dat alleen maar om het waterafstotend te maken en het oppervlak nog gladder (beter voor de toonvorming). Buitenkant hooguit af en toe wat bijenwas. Te glad en de fluit valt uit je fikken...
 

tuoh

Oud hout
@Ornament,

om nieuwe stelen en hechten te "beschermen" gebruik ik de standaard gekookte lijnolie, even in de pot soppen en laten uitlekken. Als de steel groter is dan de pot kwast ik het spul er rijkelijk op en laat het een poosje intrekken. Eens er drogere plekken te voorschijn komen wrijf ik de resten lijnolie eraf met een vod en klaar. De houtporiën zijn nu niet meer zo geneigd om vuil en vocht op te nemen, terwijl de hechten nog altijd redelijk stroef aanvoelen, zo heb ik het graag. De gebruikte olie word hier niet verdunt.

Voor de werkbanken gebruikten we altijd rauwe lijnolie met ongeveer een 1/4 petroleum erbij, dit werd gedaan om de lijnolie vloeibaarder te maken, zo trekt de olie sneller en dieper in het hout.
Een blad bewerkt met de tandschaaf is redelijk ruw, de opgebrachte olie verdwijnt hierin als sneeuw voor de zon:D Er blijft in dit geval niet echt een film op het hout achter, een siccatief is dus niet nodig omdat de olie quasi volledig opgenomen word door het hout. Nochtans is de behandeling voldoende om het blad te beschermen tegen lijmresten en dergelijke.

Een weekend later is de olie weliswaar nog niet volledig droog, maar dat maakte niks uit voor het werken op de werkbank, even een handje schuurstof over het werkblad wrijven en klaar was kees;) Konden we terug aan de slag.

Mvg,

André
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
dank je Tuoh, voo je uitleg.

Petroleum in lijnolie mengen is nieuw voor mij, ik leerde weer iets bij.
Voor mijn werkbanken gebruikte ik steeds rauwe lijnolie met een even grote hoeveelheid terpentijn gemengd en met soms een klein beetje siccatief erin ( 1% of iets minder) .

Voor mijn stelen hetzelfde, maar dan altijd met dat beetje siccatif .

De heften voor mijn houtsnijgereedschap heb ik graag wat meer verzadigd die krijgen altijd meerdere lagen van dit goedje.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik lees dit draadje met enig vermaak. Veel eigen keukenrecepten met vaak geen of weinig onderbouwing. Ik neig naar de conclusie: probeer wat en kijk wat je bevalt. Is geen kritiek hoor, slechts een neiging. Misschien een gevolg van mijn ondeskundigheid op dit terrein :)

Overigens lijkt ieder er wel naar te streven dat de heften niet glad worden.
Dat lijkt begrijpelijk maar als ik mij goed herinner streefde men in een heel ander tak van sport, nl op de ouderwetse boerderij, naar handgereedschap met juist gladde stelen, (scheppen, handzichten, hooivorken etc). Dit zou kans op blaarvorming verkleinen. En ook dat klinkt redelijk.


mvg
klaas
 

tuoh

Oud hout
Bovenstaande klopt wel voor een stuk, DE oplossing, of HET mengsel bestaat niet, ieder gebruikt dat mengsel wat voor hem voldoet. Kan dus perfect zijn dat er mensen heel tevreden zijn van een mengsel met gekookte lijnolie en bessenjam bijvoorbeeld;)

Op de boerderij streeft men in eerste instantie naar splintervrij gereedschap denk ik, het gladde komt nadien door het intensieve gebruik.

Mvg,

André
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.691
2.568
Gaanderen
Ornament je hebt eigenlijk wel gelijk. Mijn reactie op die van houtenklaas was niet de juiste. We mogen duidelijk van mening verschillen maar moeten ieder in zijn waarde laten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.