Rauwe of gekookte lijnolie?

P

Pylk

Guest
In dit draadje vertelde ik dat ik de handvatten van mijn beitels behandel met rauwe lijnolie. Dit omdat ik gelezen/gehoord heb dat de lijnolie dan beter in het hout trekt én omdat het handvat dan niet glad in de hand wordt tijdens het ingespannen werken. Handyman pleit in een reactie voor het gebruik van gekookte lijnolie of vernis.

Waarmee behandelen jullie de handvatten van je gereedschap?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik gebruik gekookte lijnolie en dan meubelwas. De lijnolie natuurlijk goed uitwrijven na een half uurtje. En de was royaal opzetten en dan ook heel goed en hard uitpoetsen. Ik wil meer in het hout dan op het hout. Zeker geen vernis, dat geeft een plastic gevoel. En het voordeel van hout is juist dat het zweet opneemt en dan niet glibberig wordt.
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
@seek, als je wilt dat het hout van de heft, je zweet opneemt moet je het natuurlijk niet afsluiten met was of degelijke, het is niet voor niks dat de grote beitel fabrikanten vernis gebruiken, in plaats van olie of was!!

Dus twee werk types:
één, je sluit het hout af met vernis,olie,was,enz.
twee, je houd het hout open, met de kans op verkleuring,vlekken, enz,
ik begrijp alleen niet, dat jij zo zweet tijdens het beitelen?
is het nou een schroeven draaier, dan ga ik mee in wat je zegt over zweet
Dus aan ieder zijn wens

@pylk, rauwe lijnolie is gewoon NIET wenselijk op gebruiks-gereedschap, en alleen gekookte lijnolie is wenselijk, wil je het schitterend laten glimmen neem dan walnoot olie,.....
maar er zijn ook oude timmerlieden die hun houten heften in de gekookte raapolie zetten in plaats van lijnolie, en dit heeft toch ook weer te maken met de droogtijd

groet!
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
En op de een of andere manier werkt het toch lekkerder met was dan met vernis. Vernis is me te glad. Nog een nadeel van vernis vind ik dat het met de tijd er steeds beroerder uit gaat zien, terwijl olie en was alleen maar mooier wordt. En ik wil het hout kunnen voelen natuurlijk. Wat de grote beitel fabrikanten tegenwoordig doen zal me worst wezen.

Bij beitels is zweet niet snel een probleem inderdaad, maar bij de hamer of een schaaf of zaag handvat weer wel.

Uiteindelijk is het allemaal persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Met rauwe lijnolie heb ik nog nooit gewerkt. Dus ik heb geen idee of de droogtijd onacceptabel lang is.
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
@seek, je zegt nu precies hetzelfde wat ik ook al vertelde en dat is ook de beste manier om korte tijd je heften te beschermen tegen de invloeden van zweet condes enz., gekookte lijnolie, dan was, ik gebruik een mengseltje van bijenwas/carnauba/terpentijn

maar voor langdurige bescherming zou ik toch vernis gebruiken, en inderdaad, ieder zijn eigen mening!
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Gekookte lijnolie voor gereedsschap.
Rauwe lijnolie om verf soepeler te maken en je kwasten in te bewaren.

Ik meende dat het zo was:
Door dat zogenaamde "koken" worden de lange moneculen wat gekraakt, en daardoor trekt het dieper in en droogt beter.
Het is meende ik niet zo dat ze de lijnolie aan de kook brengen.

Ik gebruik goedkope gekookte lijnolie van het merk Bleko, wat voor hun door Vliegenthart word gemaakt.

http://www.vliegenthart.nl/lijnolie.html

Pas op met lijnolie en ook bv Osmo achtige produkten waar lijnolie in zit, met broei, dat kan zelfontbranding veroorzaken, lappen goed uitspoelen en onderdompelen in water.
Dus niet bewaren in een plastikzak of afgesloten blik.

Huid die regelmatig in contact komt met lijnolie kan uitdrogen.
Je lijnolie op gereedschap van de hechten en handvatten dus goed uitpoetsen.

Verzadigen kan door onderdompeling, of twee keer aanbrengen, drie keer heeft geen nut.
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Bij beitels is zweet niet snel een probleem inderdaad, maar bij de hamer of een schaaf of zaag handvat weer wel.

Een groter probleem daarmee vind ik dat je weinig grip hebt, te glad dus.
Deze gladheid, bv bij nieuwe hamers, veroorzaken ook blaren op je handen.
Daarom schuur ik nieuwe gereedschapen die gedompeld zijn in die vernis of lak af.
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
zweihaak bedoelt deze,...en die gebruik ik ook,...100_6661.jpg

te koop bij elke zich zelf respecterende verf handel voor ik meen 5,50 of zo
gr
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Inderdaad deze is het, grappig is dat sommige zeggen dat dit rommel is, maar er zit een zeer gerenommeerd merk/fabrikant achter, en!! niet te beroerd als je ze belt om informatie te geven.
 
P

Pylk

Guest
Vanmiddag ben ik bij een meubelmaker geweest voor wat beukenhout voor nieuwe beitelhandvatten, hij zei dat bewerken niet echt nodig is en zou zeker geen vernis of was gebruiken. Gekookte lijnolie wordt inderdaad vaker gebruikt voor handvatten. In de tachtiger jaren draaide hij kloten(kralen voor in de mast van een zeilschip) voor een botterwerf in Hoorn?, die werden een nachtje in de lijnolie gekookt. Of het koken van beukenhout in de lijnolie verstandig is betwijfelde hij in verband met eventueel splijten van het hout.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
rauwe lijnolie van de bio winkel is bedoelt voor inwendig gebruik. Het is rijk aan omega 3
verder weet ik het verschil niet. mischien wordt de rauwe ranzig na een tijdje?
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
ja inderdaad, alle plantaardige olie trouwens,... de ene sneller dan de ander,..

het koken verbetert de houdbaarheid niet maar verandert de molecule structuur,...waardoor het beter te verwerken is en sneller uithardt
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.054
1.686
Terkaple
www.woodworking.nl
Dan lees ik met belangstelling deze post en denk dan onmiddellijk hoe we al de kennis in ons forum beter beschikbaar zouden kunnen maken. Er is ooit een kort initiatief geweest om een eigen wiki te maken, voor alle begrippen zou dat best een uitkomst zijn.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Goede vraag....Ik heb wel eens nieuwe grepen gemaakt voor een aantal schaven,steekbeitels en draaibeitels. De draaibeitels heb ik gewoon "au naturel" gelaten....ik moet zeggen dat dit mij het beste bevalt. Niet te glad en neemt vocht op.... Steekbeitels had ik voorzien van vernis....slecht bevallen.....er zijn natuurlijk meerdere soorten vernis maar ik vind het gevoel dat je "hout" vast hebt wel prettig en met zo'n dikke laag vernis was ik dat kwijt.. De schaven had ik voorzien van een laagje notenolie....ook niets mis mee....
 

handyman

Actieve deelnemer
18 dec 2013
60
0
@wim;je bent een beetje met de linkjes water naar de zee te dragen, ik melde al dat ik een mengeling gebruik van bijenwas/carnaubawas/terpentijn, dit is naar mijn inzicht beter dan wat deze heer aanbied omdat het punt één: veel goedkoper is maar punt twee: weetje wat je gebruikt, al dit te verkrijgen, bij de verf molen DE KAT op de Zaanse schans tegen redelijke prijzen!
en schellak is niet bepaald goedkoop,..maar wim dit is mijn idee van deze hobby zo goedkoop mogelijk te houden, is verder niks mis met het sturen van links naar bestaande sites!

@wim heb je wel eens denish olie geprobeerd te bewaren ,na een tijdje word het een dikke drab, en volgens mij niet te verdunnen, heb wel eens gehoord dat het alleen iets met alcohol te doen is,..

Kijk er word vernis gebruikt omdat een heleboel mensen niet elk maand of een ander tijds bestek zijn beitels in de was te zetten, en eigenlijk moet dat natuurlijk wel, wil je het het hout preserveren!
en ik moet ook eerlijk zeggen dat mij het gebruik van was ook beter bevalt,..
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.