Linkshandigen en gereedschap.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Slapeloosheid slingert vaak mijn brein aan, met soms hilarische ideeën ten gevolge:eek: Maar, af en toe bedenk ik iets waarvan ik vermoed dat er meer mensen zijn die er baat bij kunnen hebben. Zo ook nu: ik ben linkshandig en er zijn maar erg weinig linkshandige gereedschappen :mad: Lintzagen staan voor mij verkeerd om en volgens mij kan ik dat omkeren :D

Even zielig doen voor de rechtshandige meerderheid: linkshandigen hebben het niet makkelijk. Ik kan het meeste met links EN rechts (behalve schrijven) maar rechts gaat gewoon minder goed dan links. Dat is soms extreem lastig of vervelend. Voorbeeld? De meeste elektrische cirkelzagen hebben de kopknop aan de linkerkant dus dat is erg lastig voor een linksert en ze blazen stof naar rechts. Als ik dat ding dus in mijn linkerhand heb krijg ik continue stof in gezicht en over kleding en kan er niet goed achter gaan staan door de verkeerd geplaatste knop. Idem elektrische schaven. Scharen doen het niet goed, blikscharen ook niet, rolmaten lopen de verkeerde kant op, schakelaars zitten aan de verkeerde kant, enfin, doffe ellende. Zelfs mijn draaibank zit verkeerd om voor mijn gevoel. Alles went, dat wel, maar als je dan eens een stuk linkshandig gereedschap in je handen krijgt merk je pas wat je mist. Het is ook wel erg grappig om linkshandig gereedschap aan een rechtshandige te geven. "Daar is niet mee te werken", hoor ik dan. jawel hoor, dat doe ik al mijn hele leven als linkshandige met rechts gereedschap:eek:

Nu heb ik recent dus een andere lintzaag gekocht (de order voor nieuwe bladen ligt al bij Tuff Saws) dus ik heb een lintzaagje over. Die wil ik om gaan bouwen naar een linkshandig model (als het blijkt te werken bouw ik de andere ook wel om) Ik kom altijd ruimte te kort voor mijn stuur- en duwarm en dat wil ik nou wel eens opgelost zien. Ik heb overwogen om zelf een lintzaag te bouwen a la Mathias Wandel maar dan andersom, maar ik heb er een over, dus.... Wat moet er dan veranderen? In ieder geval het volgende:

- Zaagblad omkeren.
- Zaagtafel omkeren of de bevestiging van de fence naar de andere kant brengen.
- Schakelaars naar de andere kant brengen.
- Zaagbladgeleiders omdraaien (de lastigste, maar niet onmogelijk)

Ik kan er op het net verder weinig over vinden, er zijn een paar vermeldingen maar zonder al te veel details. Heeft iemand hier wel eens te maken gehad met of gehoord over een linkshandige lintzaag en de problemen die daarbij om de hoek komen kijken als je er een om wil bouwen :confused:

Ik hoor het graag en ben erg benieuwd!

Groet, Rob.

PS: info over linkshandig gereedschap of over slimme aanpassingen aan rechtshandig gereedschap bij gebruik door linkshandigen zijn uiteraard altijd bijzonder welkom!
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik heb volgens mij een linkshandige Inca lintzaag :D gelukkig ben ik ook linkshandig! De schakelaar staat echter wel aan de achterkant, maar op zich is dat snel verholpen, moest het mij ooit storen. Ik heb deze overgekocht van Jaap (Bri op het forum), misschien dat hij die ooit omgebouwd heeft? Dat herinner ik me niet meer van toen ik het ben gaan ophalen.

Vergeet wel niet dat de motor ook andersom moet lopen. Ik geloof dat je dat wel eenvoudig met de aansluiting van de polen kan regelen.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Kijk, dat is al wat! Zou je bij gelegenheid eens een foto kunnen maken van de bevestiging van de zaagbladgeleiders boven en onder? Daar zit ik nog het meest mee!

De motor kan toch gewoon dezelfde kant op blijven lopen? Als je de draairichting omdraait loopt de zaag toch naar boven? Ik zit het nou weer even voor het geestesoog af te draaien, maar volgens mij hoef ik dat niet te wijzigen.

Verder nog tips als mede-linkshandige?

Groet, Rob. (eindelijk een toepasselijk onderschrift gevonden :cool:)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik zou het toch niet erg aangenaam vinden als de zaag weg van je tafel zaagt.. foto's volgen, maar je zal me af en toe moeten aanporren ;)

de zaaggeleiders zitten geloof ik gewoon gespiegeld..


deze 2 foto's staan nog op mijn computer:
 

Bijlagen

  • 39304153-8515-4d9d-99bc-5a81348b9226.jpg
    39304153-8515-4d9d-99bc-5a81348b9226.jpg
    4,4 KB · Weergaven: 301
  • IMG_4001.jpg
    IMG_4001.jpg
    87,1 KB · Weergaven: 302
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoe bedoel je "van de tafel weg zagen" ? Het blad blijft gewoon naar beneden zagen als je niets veranderd. Alleen moet het zaagblad omgedraaid worden, binnenkant naar buiten, zodat de tanden naar beneden blijven wijzen. Of zit ik me nou zo te vergissen (ik zit hier met mijn hand rondjes te draaien met één arm als de "vaste" kant van de lintzaag, als iemand me ziet zitten voeren ze me af naar de psychiater denk ik)

Dank voor de foto's !!
 
Laatst bewerkt:

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
ik heb volgens mij een linkshandige Inca lintzaag :D gelukkig ben ik ook linkshandig! De schakelaar staat echter wel aan de achterkant, maar op zich is dat snel verholpen, moest het mij ooit storen.

Ik heb zelf ook een Inca lintzaag en die is net zo hoor. Als je via google kijkt dan zijn ze allemaal net zo. Dus van achteren bekeken zit de motor rechts en schakelaar op de motor.

Bij het omkeren van je zaagblad blijven de tanden naar beneden wijzen. Met zaagblad omkeren bedoelt hij dat links rechts wordt en boven dus niet onder als je de lintzaag voor je zal houden, om het idee zo maar even een voorbeeld te geven. Als je de motor andersom zou laten lopen dan drukt de zaag het werkstuk niet meer op het tafelblad en dan lijkt het mij praktisch onmogelijk om er nog goed mee te kunnen zagen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die tanden verkeerd om lijkt me het minste probleem
Tuffsaws maakt de zaaglinten van de rol volgens mij, die zullen ze ook wel andersom kunnen maken (binnstebuiten) dan is dat probleem getackeld
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Toxiq: Met het zaagblad zelf hoeft qua constructie niets te gebeuren, de tanden op een standaard blad zitten goed, het moet alleen "omgeflipt" worden, dus de binnenkant wordt de buitenkant en dat kan je zelf doen. Ian van Tuffsaws heeft dit al bevestigd, no problems. De lastechniek die toegepast wordt kan dat prima aan.

Heb net een "omgeflipt" blad omgekeerd bevestigd (met de tanden naar de achterkant dus) en dan blijkt inderdaad dat de tanden naar beneden wijzen en de looprichting van de motor goed is. Nu de rest nog aanpassen....

Kijkend naar die Inca's was dat een betere keus geweest misschien, met de open kant links. Mijn research weer slecht gedaan, hahaha.

Groet, Rob.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben rechtshandig, maar toch vind ik dit een interessant item. Leuk te horen dat je zelf van plan bent de "Mathias Wandel zaag" te bouwen. Dat is een droom die ik ook nog heb, maar.... ik word een beetje ongerust als ik het aantal gevallen op diverse fora zie van enthousiast begonnen zelfbouwers waarvan ik het resultaat (nog) niet ken :).

Ik moedig je dus aan :)


Met vr. groet
klaas
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Klaas0639: Hohohoho!! :D Ik heb het overwogen maar omdat ik een lintzaag "over" heb doe ik het (vooralsnog) niet. Ook al vanwege de reden die jij noemt, er zijn veel onafgemaakte projecten, dat zegt misschien toch iets over de haalbaarheid/uitvoerbaarheid van de plannen? Je ziet er maar weinig die af zijn EN goed werken.

@SamPonette: Inca...:( Ik had beter moeten opletten voor ik iets kocht....
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja ik zie het. Onzorgvuldig gelezen. Ik zag de overweging van Rob om een Mathias Wandel te bouwen aan voor een besluit er een te bouwen. Mijn wens was de vader van de gedachte.


Mvg
klaas
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
;) Maar.... Ik sluit het niet helemaal uit.... Ik zit zo regelmatig aan machines te klooien om ze aan te passen aan wat ik wil dat ik vaak het idee heb dat het sneller is om er zelf een te bouwen. Op de korte termijn echter niet.

Groet, Rob.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dit is toch wel het toppunt! Zijn standaard lintzagen nu juist niet de enige linkshandige machines?
Bij alle andere machines staat de machine aan je rechterkant, de knoppen rechts en je duwt het hout met de rechterhand. bv zaag-schaaf machine en frees!
Bij lintzagen staat de machine links, de knoppen links en je duwt met links, en wil een linkshandige daar nu een rechtshandige machine van maken of heb ik iets overgeslaan?

De Inca lijkt meer logisch gebouwd voor een rechtshandige of zie ik iets over het hoofd misschien, is er een technische reden waarom bij lintzagen de werkwijze omgekeerd ligt?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@BenchWorks: nee, juist niet. Er is geen armslag aan de linkerkant, een linkshandige wordt belemmerd door het vaste deel van het apparaat. Ik ervaar dat als erg lastig en soms ook minder veilig, omdat ik mijn arm/pols/hand in bochten moet wringen bij het begeleiden van een werkstuk. Aan de rechterkant (open) heb je daar geen last van.

Groet, Rob.

Ps: bij grotere lintzagen speelt het probleem minder vanwege de ruimere uitlading waardoor meer ruimte voor arm. Ik heb een relatief kleine zaag en ook geen ruimte voor een grotere.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik ben ook links (soms een beetje rechts:eek:), maar ik zie bij een lintzaag het probleem niet.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Hier ook een linkspoot, maar tot nu toe geen problemen met stationaire machines, wel met losse machines, daar zit de juiste knop steeds op de verkeerde plaats.
Maar het ergst van al vind ik nog de schaar! Ik heb mijn hele lagere school carrière gedacht dat ik niet kon knippen en dus niet handig was, blijkt dat ding ook niet gemaakt voor linkshandigen :mad:.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Geert: Ik kocht mijn eerste linkshandige schaar pas toen ik 35 was en was toen al ZO gewend aan het verkeerd knippen met een rechtse dat ik het eerst niks vond, moest er echt aan wennen om geen kracht te zetten en de lemmeten tegen elkaar aan te duwen. De betreffende linkse schaar (van Fiskars) is recent door mijn betere, rechtshandige, helft weggegooid "omdat hij niet goed knipte"....

Ik krijg juist steeds meer last met stationaire machines omdat ik door een blessure in mijn rechter arm en hand gedwongen ben om links (nog) meer te gebruiken, dan loop ik toch tegen narigheid op. Wat lintzagen betreft blijk ik in ieder geval niet de enige te zijn, een mij bekende linkshandige lintzaagbladenverkoper uit Engeland zaagt op een Kity 612 lintzaag vanwege de linkshandvriendelijkheid van dat ding. Hij is net zoals de Inca omgedraaid tov de standaard.

Groet, Rob.
 

tuoh

Oud hout
Alhoewel ik ook van nature links ben:p heb ik mij van in den beginne aangewend om alle machines rechts te bedienen, zoals ook bedoelt door de fabrikant. Een "rechtse" machine "links" bedienen is vragen om problemen, dat heb ik al dikwijls gezien bij het gebruik van cirkelzagen (vreselijk om zien)

Het eindresultaat van dat rechts werken met machines is dat ik met de tijd "tweehandig" ben geworden:D In de tijd van het wilde westen zou ik dan twee revolvers gedragen en gebruikt hebben:D:D

Uiteindelijk is het simpeler als de gebruiker zich aanpast aan de machine dan andersom.

Mvg,

André
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Gunslinging André, the Freeman from Flanders! Ik zie het even voor me! Rokende Colts in plaats van de boormachine, hij schiet een gat sneller dan zijn schaduw, sigaartje in de mondhoek....

Je hebt gelijk, het is beter om een machine gewoon rechtshandig te gebruiken en ik zou er ook niet zo'n punt van maken als de rechterarm gewoon mee wilde doen. Maar helaas, alternatieven gaan nodig zijn.

Groet, Rob.

PS: Colts na gebruik reinigen met Ballistol wapenolie he!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.