Vragen over lintzaagkeuze, HBM, Woodfast, Metabo of toch maar 2dehands?

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hallo.
In mijn werkplaats mis ik nog een goede Lintzaag (ook nog een houtdraaibank, maar dat word nog over nagedacht)
Nu ben ik al enige tijd op dit forum aan het rondneuzen over info van verschillende lintzagen.
Wil toch jullie nog het een en ander vragen.
- Ik ben al enkele weken marktplaats in de gaten aan het houden. Nu komt er of een hele zware lintzaag voorbij, of af en toe een elektra beckum. (die laatste is dan binnen een dag al weer verkocht)
Nu zit ik er dan ook aan te denken om dan toch maar een nieuwe te kopen. Dan weet ik zeker dat ik geen verborgen gebreken tegenkom.
Er zijn nu twee machines die mijn aandacht hebben, en dat zijn de HBM 350 http://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/lintzaagmachines/hbm-350-houtlintzaagmachine
en de Woodfast 300 http://www.baptist.nl/houtbewerkers/stationaire-machines/stationair-zagen/woodfast-mbs300-lintzaagmachine-incl-onderstel

Qua prijs is de woodfast 300 een kleine 150 euro duurder. Daarvoor krijg ik dan 200 watt meer vermogen, een hogere zaaghoogte (200 ipv 160 mm)

Ik wil de lintzaag dus voor van alles gebruiken. Bijvoorbeeld om noten houten planken van 20 mm dik te verzagen naar 10mm dik om bijvoorbeeld kistjes te maken,
dun stamhout tot kleine plankjes verzagen, bandsaw boxes, onderdelen voor speelgoed voor de kinderen plus al het andere wat je met een lintzaag kunt doen. Het is puur voor de hobby, dus wil er echt niet meer dan 700 euro uitgeven (enkele goede zaaglinten wil ik dan naderhand bij tuffsaws kopen)

Er zijn hier enkele leden die een HBM 350 hebben, ze zijn er tevreden over, alleen hoor ik wel dat niet alles degelijk genoeg is. Over de woodfast hoor ik eigenlijk helemaal niks? Zijn er hier mensen die zelf een Woodfast hebben?

Wat kunnen anders nog goede lintzagen zijn voor dit geld? Ik zie ze ook wel staan van metabo http://www.gereedschapcentrum.nl/metabo-bas-317-precision-lintzaagmachine-900w-165mm.html?utm_source=PLA&utm_medium=cpc&utm_campaign=PLA
Maar ze zien er dan weer allemaal zo gelijk uit?

heeft er iemand wat tips?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ikzelf heb een elektra beckum... en het is heel goed te begrijpen dat deze binnen de dag terug verkocht zijn. Dit zijn super machinetjes voor niet veel geld.

De elektra beckum werd vroeger overgenomen door metabo. Of hun kwaliteit nog steeds goed is, kan ik niets over zeggen.
Maar als hobbyist is EB goed waar voor je geld, beter dan HBM altans.

Ik denk dat axminster van net dat iets betere kwaliteit is dan de HBM machines.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Die makita ziet er inderdaad ook wel goed uit, ook met nog meer vermogen. Zaaghoogte kan ook nog wel, denk dat 160 ook wel genoeg is. Plus de prijs is ook wel in orde.
Ik zag ook nog de holzstar HBS 351 op hun site, die heeft 1000 watt en ook nog 200mm zaaghoogte, dat lijkt me ook nog wel wat. Heb alleen van dat merk nog nooit gehoord, zal eens gaan zoeken.
De Inca kan ik zo niets over vinden, klopt het dat dat een oudere machine is?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb die Huvema ook zien staan, heeft maar 370 watt, dat is denk ik toch wel echt te ligt voor enig zwaar werk.??
Wil eens horen of ik bij baptist die woodfast 300 kan bekijken, en ondertussen houd ik marktplaats ook maar goed in de gaten.
En die Makita ziet er ook nog steeds goed uit. Heb enkele filmpjes gezien op youtube en ziet er zeer netjes uit.
(heb ook al verlekkerd staan kijken naar die hammer, n3800 en n4400, maar dat gaat m prijstechnisch niet worden.... )
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Volgens mij heeft Baas (Jaap) zo'n makita lintzaag in zijn Bangkok periode gekocht.
Misschien kun je die eens naar zijn ervaringen vragen.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Die Makita is gelijk aan de Metabo en Dewalt. Alleen een ander kleurtje maar daar stopt het wel zo'n beetje. Ik heb er naar gekeken en wat me erg tegenvalt is het platform. Net als bij die HBM zit er gewoon erg veel speling op de gelijders die je toch wel graag goed wilt hebben.

Persoonlijk denk ik dat je uiteindelijk beter af bent met een Inca oid die je van marktplaats plukt voor niet al te veel en dan een grondige make over geeft of laat geven.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Wat betreft de inca geef ik je gelijk, als je die een goede kunt kopen zou ik het zeker doen. (heb zelf de vlak-vandiktebank van inca)
De makita is zeker niet gelijk aan de Dewalt (gewichtsverschil is al 20 kg):)
Wat de speling op de geleiders betreft: Langsgeleider werkt perfect, maar de verstekgeleider heeft inderdaad wel een minimale speling.
Dit heb ik echter opgelost door met secondelijm een try-rip op de zijkant te plakken, zodat deze speling weg is.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb besloten om de eerste weken Marktplaats maar eens goed in de gaten te houden, kijken of er een mooie machine voorbij komt. Wil in die tijd ook nog bij enkele winkels langs om het een en ander te gaan bekijken.
Mocht dat nu helemaal niet lukken, en de machines die ik ga bekijken is ook niets, dan zal ik me eens gaan overwegen om een Hammer n3800 aan te schaffen. Ik vind het al een mooie machine om te zien, meer dan genoeg power voor wat ik er mee wil, plus een aanschaf voor het leven....
(alleen die prijs, laat mijn vrouw t niet horen....) Maar, liever 1 keer iets goeds dan een miskoop...
 

Willem 310

Nieuw lid
4 jan 2014
3
0
Koop een Inca van marktplaats (Type 260) je hebt ze met aangebouwde motor en met een poelie waarbij de motor onder de tafel zit,
dit zijn Zwitserse precisie machines ( ik kan er een blaadje fineer mee van een balk zagen ).
deze kosten begin jaren 80 al € 600.00 zonder onderstel en accessoires.
Als je eenmaal een Inca hebt wil je niet anders meer.

Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.