Zelf fineren?

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Hallo,

Ik vond dit meubeltje erg mooi & zou soortgelijke poten voor een speeltafeltje willen maken: http://www.atelier7.be/nl/realisaties/dressoir-mutenye en vroeg me af of het mogelijk is om zelf fineer aan te brengen? (met name voor de poten)

Zoja: welk materiaal heb je hiervoor nodig & hoe ga je te werk
Zonee: ervaringen met bedrijven die dit kunnen?

Bedankt!

Stijn
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
In de VS wordt vaak met vacuumzakken gewerkt om fineer te plakken. Iemand daar ervaring mee?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
In de VS wordt vaak met vacuumzakken gewerkt om fineer te plakken. Iemand daar ervaring mee?

Zijn ook bij Baptist te koop, met een handpompje zoals ook zit bij de vacuüm doppen voor wijnflessen. Het werkt prima. Voor grotere stukken gebruikte ik voorheen 1 of 2 vacuümpompen (bij het maken van composiet onderdelen) maar voor klein fineerwerk vind ik de zak handiger. En voor de starter een veel kleinere investering. Rechte pootjes kun je ook met een stuk mdf (met plastic tussen het fineer en het mdf) en lijmklemmen doen; gewone houtlijm doet het ook prima.

jaap
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
je kunt de fineer ook met een strijkijzer aanbrengen op het hout, je smeert het fineer eerst in met witte houtlijm, dat laat je drogen tot het niet meer "plakt"/droog is dan leg je het fineer op de ondergrond, met het strijkijzer erover en dan zou het vast moeten zitten. Zijn genoeg filmpjes van op youtube te vinden (mits je goed met engels bent)
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik gebruik beide methoden, strijkijzer en vacuumzak. Bij de strijkijzermethode is het beter om het fineer en de ondergrond beide van lijm te voorzien. De lijm hecht dan goed aan beide oppervlakten. Tijdens het verwarmen vloeien de beide lijmlagen in elkaar en vormen zo een stevigere verbinding dan wanneer alleen het fineer of alleen de ondergrond van lijm voorzien wordt.

Gr Ed
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
hmm nou weet ik niet meer of ik alleen het fineer of beide heb ingemeerd, is alweer een poosje terug
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Bij de meeste instructiefilmpjes of workshops wordt aangegeven om eenzijdig te verlijmen, door de jaren heen heb ik echter gemerkt dat tweezijdig lijmen toch een beter resultaat geeft. Je moet alleen oppassen dat je de lijm egaal en niet te dik opbrengt om lijmdoordrukking te voorkomen.

Omdat bepaalde fineersoorten bij verwarmen kunnen krimpen is het soms moeilijk om onzichtbare naden te krijgen.
Ook is het soms moeilijk om mooie rechte snijranden te krijgen waardoor de naden ook niet echt mooi worden.
Om echte onzichtbare naden te krijgen kan men het volgende doen:

Breng de eerste baan fineer aan mbv de strijkmethode. Leg dan de volgende baan zodanig dat deze de eerste baan een beetje overlapt.(5mm is voldoende).
Strijk de nieuwe baan vast. Bij de overlapping kan je met het strijkijzer voelen waar de eerste baan ophoudt.
Ga hier met je strijkijzer langs en volg dit met een mooi haaks blokje hout zodat je de tweede baan zo strak mogelijk tegen de eerste aan vastdrukt.
Je hoort het fineer van de tweede baan als het ware breken en de overlapping komt zelfs omhoog.Werk zo alle banen af.

Nu kun je mbv een bandschuurmachine met een redelijk versleten schuurband de overlapping wegschuren. Heb je geen bandschuurmachine of ben je niet zo vertrouwd met het gebruik ervan, dan kan je ook een vlakschuurder of een rotatiemachine gebruiken. Het duurt alleen iets langer.

Tijdens het schuren opletten dat je alleen op de overlapping schuurt !! Op een gegeven moment zul je zien dat deze helemaal weggeschuurd is en dat de twee banen mooi tegen mekaar zitten.
Dan nog even naverwarmen en aandrukken met een blokje hout.

Misschien eerst even oefenen met een proefstukje. Als je deze methode onder de knie hebt krijg je superstrakke aansluitingen ook zonder dat je heel veel aandacht hoeft te besteden aan het snijden van het fineer.

Gr Ed
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik heb pas een stuk aan onze keuken aangebouwd. Die is van massief eiken dus heb ik een kopschot gefineerd met massief eiken delen van 4,5 mm dik (gekocht bij de plankencentrale in Renkum). Ik vond dit wat fijner werken dan de dunne fineer omdat je 2-zijdig kunt lijmen (Titebond Blauw). De delen zijn al geschuurd maar met 4,5mm heb je nog voldoende vlees om na te schuren. Ik heb ze op WBP-plaat gelijmd. Een eenvoudig lijmpers gemaakt door onder de WBP-plaat om de 30 cm een aluminium koker van 20x40x2 op zijn (smalle) kant te leggen. Bovenop ook een plaat multiplex (zelfde maat als te lijmen deel) en te klemmen met zogenaamde cambered cauls (nederlands woord weet ik niet). Dit zijn balkjes (4x7) die ik vanuit het midden ca 3 mm naar het uiteinde verjongd heb. Die leg ik precies boven de alu-kokers. Dan een zware lijmklem erop zetten en omdat je de ronding vlak trekt heb je overal dezelfde druk. Tussen de bovenkant van de eikendelen en de multiplex klemplaat bovenop leg ik altijd bakpapier (vetvrij-ovenpapier). Hierdoor gaat je lijm niet vastzitten aan klemplaat, leg ook altijd strepen bakpapier op werkbank als ik andere verbindingen lijm.
Vooral als het wat dikker is zou je denk ook met zo'n Scheppach Plano mooi kunnen werken. Jammer dat ze zo duur zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.