Bouwen van een trap: welke "throat" is minimaal vereist?

Almenaar

Nieuw lid
13 aug 2011
5
0
Achterhoek
Hallo allemaal,

Ik wil een andere trap in mijn huis maken. Ik heb daartoe dit en andere fora uitgebreid gelezen en bestudeerd maar heb toch nog een vraag.

Het gaat om een eenvoudige rechte open steektrap zonder verdrijvingen. Te maken van twee keepbomen. Op de uitgekeepte hoeken komen de tredes. De tredes zijn van vuren (die heb ik al) en 40 mm dik. Breedte van de tredes wordt 850-900 mm.
De berekende optrede wordt 206,1 mm, de aantrede 218,5 mm. (verdere gegevens: te overbruggen hoogte: 2885 mm, vloeropening: 2.500 mm, vloerhoogte: 200 mm, afmeting neus of wel: 30 mm, aantal graden: 43,3) Volgens het rekenprogramma krijg ik dan 13 treden en sluit de trap aan onder de verdiepingsvloer.

De keepbomen die ik wil kopen zijn ook van vuren, 5.000 mm lang, 400 of 280 mm breed en 40 mm dik.

Mijn vraag is de volgende: het stuk hout van de boom dat minimaal overblijft nadat je de driehoek eruit hebt gekeept heet in het engels de "throat" (hoe dat in NL heet weet ik niet). Op dit stuk komen natuurlijk de meeste krachten. Wat is de minimale maat die ik daarvoor moet hebben? De diverse rekenprogramma's geven getallen variërend van 8 cm - 13 cm. Is 13 cm genoeg? Of ga ik beter voor de 15? Of is 10 al genoeg en 13 prachtig?
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Optrede van 206,1 is erg veel, volgens het bouwbesluit mogen in nieuwe woningen de optrede niet meer bedragen dan 185, als het een woonfunctie heeft,
ik weet niet of je de ruimte hebt maar ik zou gaan voor een lagere optrede, een iets luiere trap loopt lekkerder.

voor throat in het nederlands volgens mij onderslag speelt denk ik de houtsoort en dus de constructieve krachten een rol, maar ook de estetische kant, dus soms is het mooier om dikker te gaan vanwege de verhoudingen

bij mij is dat bijna 30 cm, ( kijk maar bij de kertotrap)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Weet niet of er een eigen term voor is, maar je zou dit achterhout kunnen noemen.

Je moet de trapboom zien als een balk die een overspanning moet overbruggen. Dus de maat die je zoekt moet de overspanning kunnen maken. De driehoekjes zijn vulling, die doen niets voor de sterkte.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Volgens jellema deel 2 moet bij een boomlengte van 4 m, minimaal 18 cm overblijven. Hoe deze afstand heet staat er niet bij. Afhankelijk van de houtsoort is dit redelijk eenvoudig uit te rekenen.
 

Almenaar

Nieuw lid
13 aug 2011
5
0
Achterhoek
Hallo dank voor de snelle reacties!

@ Bijtel: goeie tip van die overspanning. Googlen daarop levert via de website www.schuurbouwen.com de timmermans vuistregel: Overspanning (in mm) gedeeld door 20 = minimale balkdikte (balkhoogte in mm).
Als ik dat aanhou kom ik bij mijn overspanning van ongeveer 4 meter uit op een achterhout/onderslag van 200 mm. Dan koop ik geen 280 mm maar 400 mm balk en zaag daar een reep van af. Probleem opgelost!

@ Coonman: dank voor de opmerking over het NL Bouwbesluit; hoewel ik denk dat dat voor mijn huis niet geldt, in elk geval niet de nieuwe, ga ik wel zoeken naar een wat kleinere optrede.

@ Ronald L.: dan is die timmermans vuistregel zo gek nog niet. Dank voor je hulp!
 
Laatst bewerkt:

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
15 jaar geleden heb ik de keldertrap (in essen) laten maken bij een oudere houthandelaar.

In de 2 keepbomen was bovenaan een gleuf uitgefreesd waar de driehoekjes in pasten om de tredes op te leggen.
Op die manier heb je minder afval en kan je je tredes mooi waterpas leggen.

Succes! Johan
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Je hebt voor keepbomen veel meer hout nodig, het maken is ook best veel werk. Weegt dat op tegen een normale trap met infrezen?

@ Coonman: dank voor de opmerking over het NL Bouwbesluit; hoewel ik denk dat dat voor mijn huis niet geldt, in elk geval niet de nieuwe, ga ik wel zoeken naar een wat kleinere optrede.

Bouwbesluit geldt voor alle gebouwen in NL, dus ook jouw huis :) Tenzij het huis nieuw wordt gebouwd, of heel grondig vernieuwd, gelden de eisen voor bestaande bouw.

Trap Bestaande Bouw:
minimum breedte: 700
minimum vrije hoogte: 1900
minimum aantrede op looplijn: 130
maximum optrede: 220
minimum afstand looplijn tot zijkant: 200
alles in mm.
Voor de volledigheid; deze eisen voor een trap zijn alleen voor verplichte trappen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Een optrede van 206mm loopt prima de meeste woningen van voor 2003 zitten op deze maat meestal zijn er 14 optreden en is de verdiepingshoogte 2900 of 2950
volgens het bouwbesluit moet je bij een verbouwing minimaal de maten van de bestaande trap handhaven.
tenzij deze slechter zijn dan het bodem niveau dan moet je bestaande bouw aanhouden zoals hierboven aangegeven.

als je een steektrap met keepbomen bedoeld.
ik zou voor minimaal 1/20 van de lengte gaan bij een dikte van 40 mm.
tenzij de boom aan de muur wordt vastgezet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.