Incra LS positioner

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Zoals jullie weten ben ik gek op mooi gereedschap. Handgereedschap / elektrisch gereedschap ...maakt voor mij weinig uit. Tijdens het "surfen" kwam ik wel eens spullen tegen van INCRA..zag er allemaal erg gelikt uit maar ik vroeg me altijd af of er ook goed mee te werken viel...

Afgelopen zondagochtend ben ik (samen met Rendew) bij Wim Kluck op bezoek geweest om de INCRA hingemaster ( http://www.incra.com/product_booksplans_hingecrafter.htm ) en de INCRA ls positioner ( http://www.incra.com/product_rtf_lssuper.htm ) te bekijken. Dit was weer een goed voorbeeld waarom www.woodworking.nl zo mooi is : Je wilt iets zien, je kan bijna gelijk bij een medehoutbewerker meekijken die de hele dag tijd voor je maakt !! Koffie , scharniertjes maken met de INCRA en warme broodjes....Het kan niet mooier !!

Het incra systeem is erg goed bedacht en gemaakt. Zeer degelijke constructie en een enorme handleiding zodat je weet waar je op moet letten. Het systeem is erg precies in te stellen. Ik kan me voorstellen dat je met dergelijke systemen echt productie zal kunnen maken. Je bent toch wel even bezig om het geheel in te stellen. Het maken van 1 of 10 verbindingen gaat bijna net zo snel. Daar ligt gelijk een klein nadeel. Stel ik wil 1 kistje maken dan vraag ik me af of dit niet makkelijker is met een zaagje en wat beitels....Echter vind de ene handgereedschap niet prettig en de andere elektrisch apparaten niet...

Net even zitten lezen over de ervaringen van andere gebruikers en dan concludeer ik dat het incra systeem vooral geschikt voor klein werk. Stel je wil een kast maken met tandverbindingen of zwaluwstaartverbindingen dan zou een systeem van leigh (of handgereedschap) een betere keuze zijn.

Naast een aanvulling voor je freestafel is dit ook erg goed bruikbaar als geleider voor je zaagtafel....

De hingemaster is echt super bedacht !! Eerst leken we de scharnieren wat groot maar dat blijkt enorm mee te vallen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ziet er prijzig uit, en ik ben nog een leek op zwaluwstaarten en fijnhouten bewerkingen gebied. Mijn pa heeft de veritas magneet klem zwaluwstaart jig gekocht en daar wil ik eerst mee gaan spelen. http://www.veritastools.com/products/Page.aspx?p=171 Ook heeft elke fabrikant wel zn eigen systeem en zie ik door de bomen het bos niet meer. Ondernemers hebben geen tijd en geld en bedenken snel zelf iets ? (mijn ervaring)
mij lijkt een cnc freesmachine dan toch leuker...
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hoi Rick,

Ik verwacht in de loop van volgende week het eerste kistje te maken met de LS, mijn werkbank is er zover klaar voor en gisteren heb ik het aluminium voor de inlegplaten opgehaald.
die ga ik het weekend klaar maken om mijn bovenfrees te monteren.

Ik denk idd ook dat het voor de wat kleinere werkstukken is, platen van maximaal 1m hoog en 60cm breed zijn volgens mij nog net te hanteren, een groter werkstuk levert wel wat problemen op denk ik.
Ik denk dat het instellen echter niet zo veel tijd kost, ik heb een DVD bij de LS gekregen waar alle bewerkingen op staan, daar maken ze in 5min een kistje met halve, hele of dubbele zwaluwstaarten.
Als het eerste kistje klaar is zal er wel een verslagje van doen hier op het forum.

John
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Grote stukken kan je ook in delen frezen. Ik bedoel een paneel van 60 cm is uit een stuk of vier delen opgebouwd. Je kunt het in twee stukken opdelen en hierna verlijmen met lamello's of een veer, domino's. Ja in een keer is het makelijker. Er is ook nog een ls 32 dan kom je aan de 80 cm. Deze laatste is niet standaard en er komt dus een behoorlijke meerprijs bij. Maar de festool verbindingsset gaat ook niet verder dan 60 cm
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik zit ook al een beetje hebberig naar die LS Positioners te kijken. Naar mijn gevoel doe ik nog te weinig op m'n freestafel waar het apparaat in uit zou blinken. Het is meer groeven frezen en lange latten profileren. Ik ben nog niet toe aan het kleinere en sjiekere werk.
Ik heb begrepen dat je de kop van het apparaat op het tafelblad moet schroeven maar die wil ik vrij houden voor de grote stukken. Ik zou dan een losneembare constructie moeten hebben maar ik denk dat je dan een deel van je precisie kwijt bent.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Je raakt de precisie niet kwijt, alleen moet je hem wel tijdens monteren uitrichten zodat de Fence haaks staat.
ik kan me voorstellen dat het op den duur vervelend wordt.

john
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
John heeft gelijk. Ik heb mijn festool ts 55 ook op dit systeem passend gemaakt. Maar elke keer als ik de zaag gebruik moet ik de zaag weer uitlijnen. Dit is niet zoveel werk. Andersom de fence uitlijnen is meer werk. Tenzij je ze zuigend in bussen plaatst. Ik vraag me af of dit bij frezen wel zo kritisch is?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De simpeler incra original jig, met een meer menselijke prijs, heeft iemand daar ervaring mee?

incra-original.JPG
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Revieuw van de ls positionering in klus visie no 6. Te downloaden via de site van gereedschappro. In no 7 komt het tweede deel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Zelf even bezig geweest met mijn incra spullen. De ls positioner en de hingecrafter. Een paar weken geleden Rene (rendew) en Rick (masave hout) op bezoek gehad en gezamelijk de spullen uit geprobeerd was iedereen enthousiast. Ik was echter niet tevreden over het toen behaalde resultaat. Ook met de incra spullen is het zo je moet ze leren kennen. Bij het maken van de scharnieren is de hoogte afstelling zeer belangrijk. Het komt op tienden mm aan. Nu heb ik nog steeds geen goede mogelijkheid om de de frees snel in hoogte te verstellen, maar er komt een nieuwe aan. Dus maar even aanklooien totdat het ingesteld staat. Hier na vingerlassen gemaakt. Belangrijk is hier dat je de hoogte in een keer freest anders krijg je toch kleine verschillen. Toch zat ik er een keer een mm naast terwijl ik hier goed oplette want dit luistert erg precies. Op de instructie video van incra doen ze dit heel snel maar ik heb geen haviksogen (meer).
Hier een close up van het resultaat
scharnier.jpg
Neem een stevige en dichte houtsoort. Hier is mahonie gebruikt maar ik vind dit niet dicht genoeg.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
De simpeler incra original jig, met een meer menselijke prijs, heeft iemand daar ervaring mee?

Bekijk bijlage 11625

jawel,
ik heb de low budget versie gekocht bij Sander, kost iets van 60 Euro inclusief BTW.
Dit is dus de het zwarte uitschuifbare deel op de foto, dus zonder aanslag en aluminium en zo, dit kost ook iets iets van 60 Euro inclusief BTW, deze optie heet Jig Fence System Freesaanslag.
Uiteraard meteen een aantal zwaluwstaarten gemaakt. toch waren de zwaluwstaarten in eerste instantie niet perfect.
Na een hoop meten en zoeken bleek dat het plateau van mijn freestafel ietwat bol stond. Je moet dus wel een goed en vlak plateau hebben. Daarnaast was mijn freestafel te kort, ik had te weinig ruimte achter de aanslag. Ik heb tijdelijk een extra plateau gemaakt achter de jig.
Je moet dus wel een goede, stabiele vlakke freestafel hebben.

De jig zelf is ontzettend nauwkeurig, en de repeteerbaarheid van de instellingen uitstekend.
Er zitten wat sjablonen bij, gelukkig met metrische maten, en niet met die idiote inch maten

Ik mis wel de aluminium zwarte aanslag, tot nu heb ik dit opgelost met een blok hardhout.
Het te frezen hout moet je goed tegen deze aanslag bevestigen, met een lijmklem of zo, dat geeft het beste resultaat.
De zwaluwstaarten zijn voor mijn doen nu perfect.

Als ik tijd heb, maak ik een nieuw, supervlak plateau voor de freestafel. De volgende stap is dan eventueel de Jig Fence System Freesaanslag.

Joep
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Een wonderlijke Amerikaan heeft op Youtube een filmpje geplaatst over dit hulpstuk. Hij heeft het hulpstuk gesloopt en omgewerkt tot een freesgeleider. Je moet wel even door de bijzondere humor heenkijken of doorspoelen naar de essentie van de oplossing.

Fons

http://youtu.be/3cj7Mu2BrRY
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.