Opbergmeubel audio (en meer)

WR1944

Oud hout
Het is even wat rustig geweest aan deze kant van de plas maar er gaat weer wat komen op houtgebied.

Een deel van m'n inboedel staat na de verhuizing nog steeds in dozen in de kelder. Daarbij zitten ook m'n LP's, CD's en DVD's. In principe staan ze daar goed en ze eten geen brood. Het is alleen lastig als je een muziekje wilt hebben. Dus moest er een opbergmeubel komen voor die audio-attributen.

Na wat wikken en wegen besloot ik de IKEA (in Amerika uitgesproken als AAIKIEJA, die weten niet beter) methode toe te passen. Alles wordt van multiplex, body van 3/4" en achterkant van 1/2" en de zichtbare kanten worden met kantenband beplakt. De verbindingen worden met domino's gedaan en vastgezet met Kreg schroeven in potgaten. Het worden 3 onderkasten op een voet uit 2" x 4" balkjes (een gangbare methode hier) en 3 bovenkasten.

Als eerste werd de voet gemaakt. !800 breed (is drie kasten van 600 breed) en 300 diep. De zaak met potgaten vast gezet. Ik ben nog steeds blij dat ik de aanvullende koppen voor de Festool boormachine gekocht heb. Ik kon met wat manoevreren met de haakse kop net de schroeven vastzetten.
P1011631q.jpg

Omdat ik geen hele platen (4' x 8') kan vervoeren maar wel de grotere lengtes nodig heb gingen 2 platen van 3/4" in de lengte in drieen. Ik kan smalle objecten van ruim 8' kwijt als de stoelen naar voren geklapt zijn. De diepte van de kasten wordt 350 dus dat gaat mooi. De achterplaat moet breder worden. Door eerst een strook van 250 mm (10") van de kop te halen en de rest in de lengte te halveren moest dit ook in de auto passen. Dat was de theorie. Ik kwam net een paar centimeter auto te kort. Nu hadden we ook een ingevroren kalkoen gekocht (voor Thanksgiving Day) en door de doos op de voorstoel te plaatsen en het hout daar op te zetten had alles voldoende schuinte om te passen. De kalkoen smaakte later perfect, die had niet geleden door het oneigenlijke gebruik.

Ergens in het huis zwerft een strijkijzer maar dat wordt zo weinig gebruikt dat de huidige verblijfplaats onbekend is. Maar voor $30 heb je een klasse strijkijzer. Dus ik kon kantband in witte berk op de lange kanten van de stroken plakken. De band zelf is 3/4" breed (ca. 19 mm) en het multiplex 18 mm (lichtelijk ondermaats) dus het glad afwerken van de randen ging fluitend. Daarna heb ik de delen voor de onderkasten van de stroken gezaagd.

Omdat ik ook restmateriaal wilde opgebruiken had ik kartonnen schaalmodellen gemaakt van de benodigde onderdelen. Zo kon ik alles nesten en wist ik precies wat ik te kort kwam. Uit het restmateriaal werden de planken gezaagd. Na het beplakken met kantband heb ik de planken op maat gezaagd.

Nu werd het tijd voor de groef voor de achterwand. In drie gangen gingen de platen over de freestafel, 1/2" diep en 10 mm breed.
Vervolgens werden de domino-gaten gefreesd. Omdat ik dicht op de kanten moest frezen heb ik de diepteinstelling op 22 gezet zodat de domino's 11 mm van de rand zitten. Als laatste bewerking gingen de potgaten er in.
P1011632q.jpg

Met het droog passen kon ook de achterwand pas gemaakt worden.
Ik had alle onderdelen goed voorzien van labels want met zo'n serie aanmaak heb je zo een vergissing gemaakt. En ook met het monteren is het een makkie. Net als bij een IKEA meubel ging ik met een flat pack onder m'n arm naar de betreffende kamer voor de eindfase.
Het monteren ging droog, met drie domino's en vier schroeven per naad is het sterk genoeg. De achterwand werd met spijkertjes vastgezet. Door ze onder een kleine hoek in het hout te drijven maak je ook deze verbinding wat steviger.
P1011633q.jpg

P1011634q.jpg

Gelijk de LP's er maar ingezet, dan kunnen ze alvast wennen.
P1011635q.jpg

Met de bovenkasten kan het even aanlopen. Er is flink wat sneeuw gevallen en de eerste paar dagen wordt het moeilijk rijden.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Hmm mooie kast maar ik had de liggende planken toch wat anders geconstrueerd, vinyl is erg zwaar en misschien gaan de planken over een paar jaar toch doorbuigen. Je hebt ze niet gelijmd toch? dan kun je er altijd nog een schotje tussen maken.
 

WR1944

Oud hout
Voor doorbuigen ben ik niet bang. Ik had die platen in Nederland op een identieke wijze opgeslagen en daar was het multiplex zelfs iets dunner (15 mm). Ik heb daar nauwelijks iets van doorbuigen kunnen waarnemen. Ik heb wel schotjes in gedachte maar dat is meer om de platen te ondersteunen zodat ze meer rechtop staan en dus minder kunnen vervormen.
 

WR1944

Oud hout
Ik ben weer verder gegaan met het opbergmeubel. Twee van de drie bovenkasten zijn klaar, geplaatst en voorlopig gevuld.

Het principe is gelijk aan de kleinere onderkasten. Alleen de zijkanten en achterplaat zijn langer. Achteraf blijk ik geluk te hebben gehad met de hoogte van de kasten. Ik had de totale hoogte globaal gemeten zodat het ruimschoots onder het dak paste. Die maat heb ik afgerond tot een mooie maat, 2400 mm. Bij het invaren van de eerste bovenkast kon dat alleen maar over de zijkant van de reeds geplaatste onderkasten. Ik had geen rekening gehouden met het schuine dak.

Eerst alle componenten gezaagd volgens de zaaglijst. Alleen liet ik de diepte wat het was. De zichtbare kanten van het multiplex met een kantenband van witte berk bedekt en de randen glad afgewerkt. Met het kantenband op z'n plaats heb ik alle delen op de juiste diepte gezaagd. De groef voor de achterplaat gefreesd. Waar ik dwars op het dekfineer moest frezen heb ik meelopend gefreesd. Dat ging perfect al moest ik feather boards flink strak zetten en met kleine stappen werken.

Per kopse kant van een plank drie domino's gefreesd. Voor het aftekenen gebruikte ik een mal (story stick). Daarna de domino's onder en boven in de zijkanten gefreesd. Met behulp van de maatsreepjes op de planken de domino's in de zijkanten gefreesd voor de tussenplanken.

Voor de onderste drie planken moesten er latjes op de plank komen om de CD's en DVD's netjes aan de voorkant van de kast te houden. Alles werd droog in elkaar gezet en de achterplaat werd pasgemaakt. Nu was het pakket klaar voor montage op locatie.

Nu was het business as usual. Alles was gemerkt zodat ik het zonder de soms vreemde handleiding van IKEA in elkaar kon zetten. Van boven naar beneden de planken op een zijkant geschroefd. Daarna de andere zijkant op de domino's gewurmd, de zaak omgekeerd en ook hier de planken vast geschroefd. De achterplaat werd in de sponning gelegd en door de spijkertjes er schuin in te slaan zit het geheel wat sterker in elkaar.

Met een oud laken over de bovenkant de toch wel zware kast schuivend over de muur op de onderkastjes geplaatst. Omdat de tweede batch multiplex een fractie dikker was dan de platen van de onderkastjes is de bovenkast een halve millimeter breder geworden. Maar het nauwelijks te zien. Gelijk maar wat spullen er in gezet zodat er weer wat spul van de vloer is en de kelder wat ruimer wordt.

Nog één bovenkast te gaan. Wat volgt als volgende project?
 

Bijlagen

  • P1011642q.jpg
    P1011642q.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 537
  • P1011643q.jpg
    P1011643q.jpg
    61 KB · Weergaven: 534
  • P1011644q.jpg
    P1011644q.jpg
    45,8 KB · Weergaven: 534
Laatst bewerkt:

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
He wat gebruik je daar voor pennen om de boel te verbinden, ziet er handig uit
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Hoi WR1944,

ik zie dat je de schroeven onder een hoek inboort.

Waarom nog schroeven eigenlijk? Lijm je misschien niet?

Werkt dat eigenlijk handig, zo die schroeven? Je hebt waarschijnlijk op je boormachientje een speciaal kopje of iets dergelijks daarvoor?

Mvg Bart
 

WR1944

Oud hout
Het is makkelijk voor mij als je 6 uur achter de feiten aanloopt. De meeste vragen worden door de mede-forummers deskundig beantwoord.
De story stick kan je in een sjieke uitvoering kopen maar je kan ook een afvalstukje nemen en er een paar lijntjes op tekenen.
http://www.woodpeck.com/storystickpro.html
Omdat ik een voorkant had moest ik de streepjes voor de domino's vanaf één kant uitzetten en over de breedte van het strookje trekken. Zo kon ik de beide uiteinden van de planken aftekenen. De lijntjes voor de domino's zijn met een D gemerkt. De Kreg-schroeven wilde ik niet door m'n domino's hebben dus daar heb ik ook een plaats voor aangegeven. De plaats voor de schroeven als zodanig is niet belangrijk, de schroeven hoeven niet in gaten te vallen op het aansluitende deel.
Ik wilde een IKEA-stijl constructie maken en heb daarom niet gelijmd. Drie domino's en vier schroeven zijn naar mijn gevoel stevig genoeg.
De sokkel wordt later wit geverfd en de plint (base board) wordt doorgetrokken. Ik wil wel proberen het geheel stijf in de hoek te krijgen om geen nutteloze ruimte (en stofnest) te maken. Ik moet de ruimte nog echt op gaan knappen met laminaat en dan moet alles weer van z'n plaats. Maar voor mij is het belangrijker dat bepaalde spullen uit de verhuisdozen komen en overzichtelijk opgeborgen kunnen worden. Omdat ik op termijn m'n platencollectie wil digitaliseren heb ik ook een flinke hoeveelheid lege CD-doosjes. Die kunnen voorlopig mooi in de loze ruimte achter de CD's.
 

Bijlagen

  • P1011645q.jpg
    P1011645q.jpg
    78,8 KB · Weergaven: 257

WR1944

Oud hout
Even offtopic maar waarom digitaliseren naar cd en niet naar een (externe) HDD ?

Een CD-speler staat aangesloten op m'n versterkerinstallatie en m'n computerapparatuur niet. De converter op m'n computer levert een redelijk CD-signaal af en het branden is een fluitje van een cent. Het geluid dat uit m'n speakertjes van de computer komt is niet vergelijkbaar met dat van m'n installatie. En ik ben ook nog eens een oude knar die liever een plaatje of CD opzet dan met MP3's aan de gang gaat.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Duidelijk. Mp3 zou ik me niet aan wagen, teveel verlies aan klankkleur en dynamiek. Ik zou het omzetten naar flac als dat mogelijk is, een zeer goede convertor die ik gebruik is dBPoweramp, echter heb ik geen ervaring met het digitaliseren van vinyl.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Duidelijk. Mp3 zou ik me niet aan wagen, teveel verlies aan klankkleur en dynamiek. Ik zou het omzetten naar flac als dat mogelijk is, een zeer goede convertor die ik gebruik is dBPoweramp, echter heb ik geen ervaring met het digitaliseren van vinyl.

Heb om die reden jaren gelden een cdr recorder gekocht, een cd speler die kan opnemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.