Kwaliteit zaagbladen / freesjes

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hallo,
Vandaag weer eens aan het hobby'en geweest met hout.
Daarbij kwam ik tot de ontdekking dat het zaagblad v/d afkortzaag het niet al te best meer deed. Veel splinters. Omdat ik nog een pas geslepen exemplaar had liggen heb ik ze verwisseld en daarna ging het zagen weer als een tierelier.
Maar later bij het frezen met de bovenfrees kreeg ik hetzelfde idee. De frees had veel moeite.
Uit gewoonte koop ik "altijd" TCT frezen. De zaagbladen die ik gebruik zijn meegeleverd met de machines (inmiddels allen al eens laten slijpen).
Nu zit ik een beetje te speuren op internet en kom een aantal merken op dit gebied tegen. Daarbij vallen de prijsverschillen op, terwijl ze allen topkwaliteit pretenderen.
Is het zinvol om te investeren in de dure merken van freesjes en zaagbladen? Bijv. CMT, of kun ook volstaan met een voor mij onbekend merk als bijv. EDESSO dat een stuk goedkoper is.
Voor mij is het nogal ondoorzichtig waar de kwaliteitsverschillen nu zitten.
Weet iemand op dit forum hier iets meer van?
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Goed punt Gandel,

Vraag ik mij ook af. Die markt is erg ondoorzichtbaar voor de hobbyist. De festool en cmt frezen zijn extreem duur. Duurder als een mooie beitel van Lie-Nielsen en het slijpen doe je ook niet makkelijk zelf.

Ik zou dus ook graag wat meer inzicht hebben.

Hemski
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
hemski zei:
Vraag ik mij ook af. Die markt is erg ondoorzichtbaar voor de hobbyist. De festool en cmt frezen zijn extreem duur. Duurder als een mooie beitel van Lie-Nielsen en het slijpen doe je ook niet makkelijk zelf.

Juist omdat het ondoorzichtig is voor de hobbyist ga je naar de vakman.
Ik heb goede ervaringen (goed advies en goede en voordelige slijptarieven) met
de gebroeders van Nuland uit Bergharen.
(http://www.vannuland.com).
Succes ermee hemski, Tjeerd
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
het is inderdaad wat Tjeerd zegt, als je een goede leverancier hebt waar je op kan bouwen
ben je al een heel eind.
zo koop ik al jaren mijn spullen en laat ik mijn slijpwerk doen bij Bagijn Tools in Breda (nog) geen website
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Twee/drie jaar geleden heb ik een koffer met 66 freesjes gekocht bij Herman Buitelaar in Gouda.
http://www.hermanbuitelaar.nl/Item.aspx?Id=335
Met één freesje heb ik een profiel aangebracht in MDF. Totale lengte circa 15 meter. Nog steeds is deze prima, ik merk geen verschil met toen deze nog ongebruikt was.
(Voor een prof is 15 m natuurlijk niets, voor mij als hobbiest weer wel).
Gelet op de prijs zal het geen hoge kwaliteit zijn (prijs is ongeveer een euro per freesje). Voor incidenteel gebruik is het waarschijnlijk meer dan prima.

Ik ben behoorlijk tevreden over deze set.
Maar dat was ik destijds ook over mijn kinzo bovenfrees. Tot ik een festool 1010 kreeg van mijn vriendin.....

Als er ééntje versleten is wil ik die inruilen voor een "betere"/"duurdere". Iedereen dus ook bedankt voor alle links.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ik heb zelf ook de set van Herman Buitelaar.
Voor de hobby is dit een prima set zoals koffiedrinker omschrijft.
Er zijn zoveel verschillende kwaliteiten te koop dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

De firma Ecotools heeft trouwens ook goedkoop zaagbladen in diverse maten en soorten.
Voor die prijs geld denk ook dat als ze bot zijn koop je een nieuwe.

Menno
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.