mijn eerste snijplanken

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Super mooi, en ook hele leuke combinaties.
En lekker makkelijk dat ze gewoon door de vlakbank konden.
hoe staat het er voor met je LS?
heb je al een zwaluwstaartfrees? Ik zag dat ze bij ecotools de 0.5" hebben, en ik heb een setje van b&d waar die ook in zit dus ze zijn wel goedkoper te krijgen.

succes met je snijplankjes.

john
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mooi man! Nummer 2 is favoriet. Zou nummer drie zijn maar ik vind de schuine randen persoonlijk wat minder, maar de houttekening- en kleuren juist weer heel erg mooi. Als de andere kant net zo mooi is zou ik hem omkeren ;)

Groet, Rob.

Ps: mijn geschaafde purperhart is nog steeds knalpaars, hahaha.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Goed gelukt! Mooie combinaties. Ik ga ook voor nummer 2. Nummer 3 is ook super alleen die schuine rand past er niet bij in my opinion.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Leuke reacties
Zelf vindt ik 1 en 2 erg mooi waar 1 iets meer de voorkeur heeft, maar dat is ook grotendeels door het formaat/dikte dat net even prettiger aanvoelt
Straks in de olie zetten, kijken welke dan de voorkeur heeft :)

@John, nog niks mee gedaan, wel freesjes besteld, hopen dat ze gauw binnen zijn
Ze konden niet door de vakdikte maar wel over de vlak, steeds even omdraaien en zo stukje bij beetje de boel mooi vlak gemaakt

@Heckeman: de schuine randen vonden ik juist goed bij die stevige kleuren passen, maar gelukkig verschillen smaken.
Mijn purperhart is nog steeds mooi browniehart :(
Morgen maar eens insmeren met citroenoplossing, kijken of dat wat helpen wil

@Deeka: nummer 2 is in alle opzichten stoer, het plankje is kleiner dan de rest maar wel de dikste, dat geeft het geheel helemaal een stoer uiterlijk
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat ligt er aan, hoe het er uit moeten komen te zien
Maar ook een kopse plank gaat er zeker momen, heb wel wat ideeen
Eerst maar weer eens wat hout verzamelen

Hoeveel olie smeer jij op een plank ?
en kan je eens aan je vrouw vragen waar die druivenpitolie staat, kan het niet vinden bij jumbo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Toxiq : Zal wel wel flesjes voor je regelen...Kan je wel meenemen wanneer je weer langs Zwolle komt

Ik smeer eigenlijk net zo lang olie erop totdat het niet meer opgenomen wordt...

Heb zelf wat simpele ontwerpjes klaarliggen voor kopshouten snijplanken....Ligt altijd een beetje aan t hout wat ik wil gaan gebruiken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goed plan, neem er maar een stuk of 5 mee als je wilt (of is dat veeeeeel te veel ?)
Heb wel wat ideeen voor kops hout, maar ik wil ook wel eens tijd gaan maken voor de LS én ik moet weer wat hout op de kop tikken... dus we zien wel in het nieuwe jaar

[edit]
paar uren later en ik smeer nog steeds behoorlijk wat olie, dat worden zware plankjes zo
op hoeveel moet ik ongeveer rekenen ? ik zit nu op een halve fles (van 250ml) voor 3 planken
 
Laatst bewerkt:

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ik vind no 3 anders wel erg mooi, de meeste niet maar ik vind het juist die royale schuine hoeken wel passen bij het geheel.
Welke houtsoorten heb je gebruikt? Walnoot, yellowhart en padoek?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik vind no 3 anders wel erg mooi, de meeste niet maar ik vind het juist die royale schuine hoeken wel passen bij het geheel.
Welke houtsoorten heb je gebruikt? Walnoot, yellowhart en padoek?

1 van de drie is goed ;)
Am. walnoot, bloodwood, marblewood

3/4 liter....wow, ik heb nu een halve liter op 3 planken zitten en ik vond het wel welletjes,
Voor een volgende keer maar iets van een bak maken waar de planken inpassen en dan in de olie leggen en een paar dagen laten liggen ?! smeren lijkt een eindeloze zaak
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
1 van de drie is goed ;)
Am. walnoot, bloodwood, marblewood

3/4 liter....wow, ik heb nu een halve liter op 3 planken zitten en ik vond het wel welletjes,
Voor een volgende keer maar iets van een bak maken waar de planken inpassen en dan in de olie leggen en een paar dagen laten liggen ?! smeren lijkt een eindeloze zaak
Hmmm mooi! Ik had toen ik het poste al zoiets van hmmm yellowheart heeft niet van die zwarte strepen...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
en kan je eens aan je vrouw vragen waar die druivenpitolie staat, kan het niet vinden bij jumbo

Niet meer nodig

20140118_131641.jpg

en nog wat ingezoomed

20140118_131645.jpg

Even later thuis op de aanrecht

20140118_141732.jpg

Ik zag ook nog deze ollie staan, ik vroeg me af of die ook goed werkt (of dat het een smeerboel wordt) iemand daar ervaring mee ?
Het scheelt namelijk ruim de helft met druivenpit olie

20140118_141738.jpg

Voor de duidelijkheid, dit alles heb ik bij de Jumbo gekocht
De druivenpit olie kost 3,69 per halve liter, de rijstolie kost 1,79 per halve liter
 

Bijlagen

  • 20140118_131641.jpg
    20140118_131641.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 383

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ja, rijstolie werkt goed, zowel voor voedselbereiding als voor hout. Wij gebruiken meestal rijstolie voor het wokken, kan een hoge temperatuur aan zonder te walmen of verbranden. Het heeft een neutrale geur en smaak en wordt niet gauw ranzig.
Ik heb ook een flesje in de schuur. Als ik voor iemand een cake o.i.d. meeneem (niet iedereen lust bloemen) maak ik er een eenvoudig plankje onder, iets van essen of noten. Laagje rijstolie erop, kwartiertje laten intrekken, even opwrijven en het is al droog. Dan trekt de boter uit de cake niet meer in de plank, en de geur van het hout niet in de cake.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.