Reparatie tafel.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoi,

Bij het bedrijf waar mijn vrouw werkt staan in de kantine twee eikenhouten tafels waar men zijn boterhammetjes aan eet tussen de middag. Er is me gevraagd die te repareren. De tafels zijn verkeerd geconstrueerd, vier balken van 10*20 zijn in verstek tegen elkaar gezet, aan de binnenkant is er een rand uitgefreesd en daar is een gelijmd eiken blad strak in gelegd (dik 2.8cm) dat met latten is vastgeschroefd EN verlijmd aan zowel de balken als het blad zelf. Dat blad is gaan krimpen waardoor deels de lijmrand is losgelaten met als gevolg een open rand en scheuren rond het blad. Deels is de lijm intact gebleven maar is het blad zelf gescheurd.

Normaal zou ik er niet aan beginnen omdat de tafels de reparatiekosten niet waard zijn, maar ja, mijn vrouw werkt daar, ik ken de eigenaar goed..... Dan doe je eens wat geks ;)

Het moet voor weinig, dus ik ga niet te veel lala uithalen maar dacht er aan om alles te laten zitten zoals het nu zit (er zit climate control in dat gebouw dus veel gebeurt er verder niet meer met dat hout) en een sleuf te frezen tussen blad en balk van 1.5 cm diep en ongeveer 1.5 cm breed en die te vullen met een soort rubber kit. Dan krijg je een redelijk strakke zwarte lijn in die tafels, ziet er nog wel uit ook.

De vraag: welke kit gebruik ik daar voor? Welke kit hecht goed op hout, blijft mooi zwart, wordt niet korrelig en droogt goed op zodat er geen broodkruim aan blijft kleven? Ik dacht zelf aan de kit die gebruikt wordt in de scheepsbouw voor teak dekken? Ik hoor het graag van jullie!

Groet, Rob.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Zulk spul heet nadenkit, bestaat van meerdere merken.
De AF verkoopt het van simson (onder de naam DC Deck Caulk), maar sikaflex zal het vast ook wel in het assortiment hebben.
Een sleuf van 15 x 15 mm lijkt me wel veel kit op te slurpen...
Je zou misschien ook het eiken blad kunnen vervangen door iets van plaatmateriaal?
Ben benieuwd hoe je het uiteindelijk zult hebben opgelost.

Ik blijf het opmerkelijk vinden, dat zulke problematische constructies door serieuze meubelmakers /-fabrieken worden toegepast. Onkunde? Onverschilligheid?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Nadenkit is een breed begrip, maar dat is inderdaad wat ik zoek. Sikaflex blijkt een zwarte kit te hebben (de 221) die aan mijn eisen voldoet en goedgekeurd is voor gebruik bij levensmiddelen, niet zo heel spannend voor die paar boterhammetjes, maar mooi meegenomen! Dat zal hem worden denk ik, en nog in de aanbieding ook, 4 halen, 3 betalen! Welke Hollander kan dat weerstaan?

Ik blijf het opmerkelijk vinden, dat zulke problematische constructies door serieuze meubelmakers /-fabrieken worden toegepast. Onkunde? Onverschilligheid?

Geen idee. In dit geval zijn zowel materiaal als meubelmaker derde keus. Zonde, want met iets meer werk, misschien een half uurtje, had dit een goede tafel kunnen zijn, ondanks het matige materiaal.

Met dank voor de hulp!

Groet, Rob.

Aanvulling: de echte nadenkit voor een scheepsdek gaat het niet worden, daar wordt bij een aantal merken min of meer afgeraden om het voor andere toepassingen te gebruiken dan een scheepsdek. Zonder verklaring overigens.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.