Houten meubels opslaan ivm verhuizing

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Ik heb mijn huis verkocht en ga tijdelijk in een vakantie huisje wonen. Ik kan waarschijnlijk mijn teakhouten tafel van 220 x 110 cm niet meenemen. Tevens heb ik ook nog een buffet kast (zie http://www.woodworking.nl/showthread.php?8438-Wat-voor-hout-is-dit-en-hoe-te-behandelen ) die ook de opslag in moet. Wat gebeurt er met deze meubels als ze een half jaar (vanaf half februari) in een koude garage gezet worden? Trekt alles krom en kan ik het daarna niet meer gebruiken? Meenemen in het vakantie huisje zal waarschijnlijk niet gaan....
 

tuoh

Oud hout
Ik zou er niet van wakker liggen, daar gaat niks mee gebeuren. In het slechtste geval gaat het hout iets uitzetten, maar bij een niet gebruikt meubel is dat geen bezwaar. Als later de meubels terug in een warmere of drogere omgeving komen te staan gebeurt het omgekeerde, daar is niks mee, hout leeft nu eenmaal.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Yoek.
Het enige waar je op moet letten is VOCHT. bijvoorbeeld lekkage of optrekkend vocht. Als je het niet vertrouwd kan je het spul het beste op blokken zetten.
hg hugo
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Goed te horen dat het wel mee zal vallen. Het is een garage met spouw, en vocht valt wel mee. Dan gaan we dat maar doen, bedankt allemaal voor de reacties!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Hangt wel af van de luchtvochtigheid, de meubels die ik maak stockeer ik in een verwarmde ruimte tijdens de koude maanden. Meubels die behandeld zijn met olie of was gaan anders opzwellen en ruw worden. Dan moet je ze weer volledig schuren en her behandelen. Gelakte delen reageren niet zo hevig.

Ik had mijn eindwerkstuk, een eiken kastje met inleg bovenplaat tijdens de winter in een onverwarmde opslagplaats gelaten, na een tijdje stonden alle verbindingen zo'n 10mm open omdat de panelen massief waren en zo veel uitgezet hadden dat ze de kast uit elkaar drukte. Ik had die nochtans gemaakt volgens de regels onder toezicht van een meubelmaker/houtsnijder en de voorgeschreven ruimte gelaten tussen paneel en groef.

Die teak tafel is mogelijk met de boot gekomen in een onverwarmde container, bij die zou ik mij niet te veel zorgen maken tenzij er verstek verbindingen op zitten, bij het buffet meubel zit er verstek op, dat kan helemaal niet tegen grote vocht schommelingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.