Potschanier monteren met ongelijke dikte van platen

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Beste Forumleden

Na langen zoeken puzzelen kom ik er echt niet uit. En hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ik ben bezig met een audio meubel aan het maken.

Het wordt als ware een dichte rechthoekige doos (heel simpel gezegd).

Nu het probleem. Als onderplaat heb ik keukenblad genomen. Deze 30 mm dik. Er komt nu een op liggende klep voor van 18mm dik. En deze wil ik met Potscharnieren (ook wel keukenkast scharnieren genoemd) vast zetten.

Alleen als ik dat doe kan de klep maar 45graden om en zit dan vast tegen de onder plaat.. (heb ik uitgeprobeerd met een proefstukje)

Enige oplossing die ik nog zie is de scharnieren infrezen. Maar aangezien dit niet makkelijk (is van dat meubelpanelen spul). Zijn er nog andere manieren of andere soort potscharnieren die ik daarvoor zou kunnen gebruiken?

Iemand advies?

bij voorbaat dank voor de reacties en meedenken

gr

Hendrik
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
hallo

kan je dr even een foto van maken? Dan wordt het wellicht duidelijker wat precies je bedoeling is. Voor potscharnieren heb je kort gezegd drie opties; opdek, halfopdek en tussenliggend. Je kan de scharnieren als klep gebruiken, maar dan geldt eigenlijk de zelfde principes. Welke scharnieren heb je en waar heb je ze aangeschaft? Misschien dat uiteindelijk klepscharnieren (http://www.kisch.nl/Klepscharnier-32435-vernikkeld-p-26320.html) toch makkelijker zijn.
 

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Hi Renault,

Dank voor je reactie. Ik zal morgen ff proberen een foto te maken. Maar ik weet niet of het duidelijker daardoor op wordt. Ga zo ff een tekening maken misschien dat wat meer zegt.

Deze potschanieren heb ik besteld:

http://www.scharnierenwinkel.nl/ind...ion=article&group_id=10000016&aid=239&lang=NL

Ze zijn dus bedoel vooral is het goed heb volledig opdek. Alleen kom ik er nu achter dat de wand of in mijn geval de vloerplaat niet dikker mag zijn dan 18mm voor volledig opdek.
Volgens mij kom ik met zelfde probleem als ik klep scharnieren gebruik. Dit omdat je normaal gesproken de rand van boorgat +/- 8 mm van rand van klep/deur mag zitten en ik 12 mm nodig heb. Dat is in iedergeval de conclusie die ik getrokken heb na mij proef stukje.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Er zijn verschillende soorten potscharnieren . Je moet een potscharnier hebben dat iets haar voren komt met openen en dan pas gaat scharnieren.

Groetjes marc
 

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Moet gewoon ff een foto maken. Of tekening. Alleen Visio wil nog niet wat ik wil zeg maar:(.

Maar na vandaag wat bellen met wat specialzaken ben ik er bijna zeker van dat ik dit keer achter het net vis. Blijkbaar zijn gaat iedereen er van uit je wand of de plaat waarop je het monteert voor volledig opdek niet dikker is dan 18mm.

Heb onderwijl bij bouwmaat een oplossing gevonden in vorm van andere scharnieren, maar dat is minder mooi zeg maar. Ga proberen toch nog een tekening voor elkaar te krijgen zodat het hier duidelijk wordt neergezet. Misschien dat jullie toch nog meer het licht zien dan de zaken die gebeld heb.:rolleyes:
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien zou dat moeten kunnen, hoe dik een zijde of bodem is heeft geen invloed op de werking van een potscharnier. Een mogelijke oorzaak is de boring van de scharnieren, hoe ver zitten die van de rand? Nog een kleine kanshebber, de gemonteerde scharnier zit teveel naar binnen, er is te weinig speling tussen de gesloten deur en de kast, dit is normaal gezien zo te regelen op de scharnier.

Hou wel in gedachte dat een (keuken)deur geen 30mm kan opslaan met de klassieke potscharnier, hier is 18mm de max.

De oplossing van je probleem schuilt in deze twee vragen, hoef je niet ver te zoeken;)


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Hallo,

ja dat klopt wat je zegt,

je scharnier kan maar een beetje draaien en dan komt de achterste zijkant van je deur tegen de bodemplaat aan.

Zelfs de types die bvb 170 graden opengaan hebben datzelfde probleem, alles is 18 mm dik.

ja kan bvb een pianoscharnier gebruiken, dan zit de draaias echt onderaan, niet zo mooi natuurlijk.

Jij zou dus je bdoemplaat 12 mm moeten in frezen om de gekochte types te gebruiken.

Maar, als je kast nog niet gemaakt is, ga snel een 18mm dikke plaat halen, sneller klaar.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Het probleem is denk ik dat de deur een overstek van 30 mm heeft (aan de onderzijde) in plaats van 18 mm. Bij het opendraaien op de opdek manier draait deze 30 mm naar de kast toe, en dan is de beweging van het scharnier naar buiten onvoldoende. Je kan dat op drie manieren oplossen.

1)
je freest de montageplaatjes van de scharnieren aan de 30 mm onderplank een stuk in, zodat ze 12 mm lager dan de bovenzijde van die plank komen te zitten. Dan is t.o.v. de scharnieren de overstek nog maar 18 mm, en gaat de kast goed open. Dan heb je in geopende staat wel een plank waarvan de bovenkant 12 mm lager ligt dan de binnenkant van de kast.

2)
je laat de overstek van de klep gewoon 18 mm, en lijmt een lat van 12 mm onder de gesloten klep op de voorkant van de onderplaat. Dan heb je alleen een extra naad aan de voorzijde, en gaat het visuele effect van opdek (naadloos) in gesloten toestand verloren.

3)
Je laat de onderplaat van de kast aan de voorkant 12 mm naar binnen vallen, al dan niet in een ronding. Zo creeer je ruimte voor de overstek om naar binnen te draaien. Als de klep open staat, sluit deze toch aan bij de onderplaat. Als de klep dicht is ontstaat er aan de voorzijde van de onderplaat een kier van 12mm tussen klep en onderplaat, maar dat zie je niet (tenzij de klep boven ooghoogte zit). Als je de inkassing in een kwart rond profiel uitvoert sluit een en ander ook in gesloten toestand aan de onderzijde aan.

Ik zou denk ik voor 3) gaan, omdat je toch meestal tegen de kast in gesloten toestand aankijkt, en dan wil je het zo mooi mogelijk hebben.

Groet, Karel
 
Laatst bewerkt:

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Hierbij ff een tekening wat ik wil. Foto is niet duidelijk genoeg.Scharnieren meubel.jpg

Wat Bartg, Houtenklaas, Touh al zeggen eigenlijk allemaal al zeggen is 18mm is de max.. En nu heb ik weer eens 30mm..De reden hiervoor is dat er bijna 40 kg aan audio app op komen te staan..Dus had ik voor een dikker plaat gekozen...

Karel zijn optie 3 is wel een van de beste zij het niet dat ik voorpaneel niet als inliggend gekozen heb... maar opliggen dus elke kier zou je zien. In frezen heb ik ook overgedacht..alleen zit alles in elkaar en mijn bovenfrees heeft minimaal 5 cm van de rand nodig en ik heb maar 2,5 :(. Iemand die daar nog ideeën over heeft?

Het is lastig en ja de boel slopen is optie en overnieuw beginnen is optie maar dan wil wel eerst alles geprobeerd hebben.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ja als het al in elkaar zit wordt het lastig. Ik zou dan toch gaan infrezen (optie 1 van mijn vorige post), en als je er met de frees niet meer bijkan is misschien een paar gaten naast elkaar boren op de juiste diepte een optie. Die gaten kan je dan met een dremel en/of scherpe beitels verbinden. Je moet dan ook de potgaten in de klep nog verplaatsen, dus als die er al inzitten blijf je toch met littekens zitten.

En oh ja, in je onderste tekening heb je rechts de klep een maat van 30 mm gegeven, ik neem aan dat dat 18 mm moet zijn.

Succes, Karel
 

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Hi Karel,

Als er met meerdere mensen naar kijken komen we er wel:). Gaten naast elkaar boren had ik nog niet aan gedacht. Goede optie! En die klep heb ik nog niet geboord. Had een proefstukje. Dus dat kan makkelijk hersteld worden.

Nu de gaten naast elkaar boren met een spieboor en dan met dremfreesje verder uithollen? Beitels wordt niet wat zijn van die geperste meubelpanelen.
Kan ook nog kijken of ik wat met mijn Fein voor elkaar krijg maar ik weet niet of dat mooier wordt...wel raar dat ze eigenlijk nooit van dikkere onderplaten of wanden zijn uitgegaan...Ik kan natuurlijk ook hier de vreemde eend in de bijt zijn:rolleyes:.

Oja zit een fout in de tekening zie ik nu ook thx. Moet inderdaad 18mm
 
Laatst bewerkt:

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Hi Ed,

En hun had nu net vandaag gebeld en ze zeiden dat ze het niet konden.
Toch nog maar eens vragen.

thx voor het nakijken
 

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Krijg terugkoppeling van de profmarkt. Dus misschien is het nog mogelijk. Anders een andere oplossing is dieper in boren van standaard klep schanieren. Had ik zelf ook nog niet aangedacht en kwam een andere webshop als oplossing mee.

Mocht het gelukt wezen dan zet ik het resultaat hier wel neer. Oja en voor de mensen die weinig ervaring hebben met meubels bouwen (want de ervaren mensen weten dit wel.)
18mm is de maat voor alles!:rolleyes:
 

WR1944

Oud hout
...... Oja en voor de mensen die weinig ervaring hebben met meubels bouwen (want de ervaren mensen weten dit wel.)
18mm is de maat voor alles!:rolleyes:

Zo'n universele en gestandaardiseerde maat komt overal voor. Hier draait alles om 3/4" (ca. 19 mm) als het om meubilair gaat en dan voornamelijk om kasten. Beslag en de meegeleverde schroeven is hier ook op gebaseerd. Gelukkig liggen beide dikten dicht bij elkaar zodat Europees materiaal hier probleemloos gebruikt kan worden. Die Amerikanen hebben eindelijk ontdekt dat men in Europa ook slimme oplossingen kan bedenken want potscharnieren zijn erg populair aan het worden.
 

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Ed nog bedankt voor de tip. Met de profmarkt gesproken en dit gaat inderdaad werken. Dus ga ze nu bestellen.

Als het binnen is het resultaat hier show waardig dan zal ik nog foto plaatsen. Allen hier bedankt voor je hulp!
 

hvanapeldoorn

Actieve deelnemer
29 aug 2012
32
0
Het duurde ff maar de schanieren zijn binnen. Dus nu aan de hobby. En oja ff kijken hoe je dat ook alweer deed. Ben ten slotte ook maar een simpele hobbiest
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.